Jump to content

Høyttrykkspyling løsnet gelcoat


PHK

Recommended Posts

Hei

 

 

Har en Sandvik 26 AC. Holder på å skraper båten før legging av ny primer. Har brukt en veldig kraftig høgtryksspyler som det ser ut til var litt vell kraftig. På grunn av gammel primer og bunnstoff gikk det noe tid før jeg oppdaget det, slik at skadene er på betydelige deler av skroget. Se bilder. Er det noen som vet hvordan jeg må gå fram for å reparere skadene? Kan jeg sparkle, eller ??????

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn14210001.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn14220002.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn14230003.jpg

Link to post
Share on other sites

Båtforeningen har kjøpt ny vasker. Er usikker på trykket. Jeg tror ikke dette var fra før, men legger ved bilde fra før jeg bestemte meg for å slipe den helt ned. Tror ikke det er plastpest, men er usikker.

Tidligere eier av båten, sa han hadde antipesbehandlet båten, men har gjort en dårlig jobb. Primeren skreller av som litt tykk is på bilvindu når jeg skraper den av. Underlig?? Under primeren er geloaten helt glatt.

 

dscn1395.jpg

 

dscn1396.jpg

 

dscn1397.jpg

 

dscn1398.jpg

Link to post
Share on other sites

At primeren ikke sitter fast skyldes vanligvis at gelcoaten ikke er avfettet og mattslipt før priming.

At du kan skrelle primeren av forklarer iallfall hvordan du kunne fjerne den med en høyttrykkspyler.

Da synes jeg det virker sannsynlig at disse skaden har vært der fra før. Det skal usedvanlig kraftig utstyr til for å blåse vekk selve gelcoaten med vann....

Plastpest ser man som små (<1cm) bobler i bunnstoffet. Står mer her.

 

plastpest.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke en høytrykkspyler tilhørende en båtforening klarer å spyle av gelcoat under normale omstendigheter.

Og jeg tror heller ikke dette er pest.

Men, på styrbord side forut synes fiberstruktur. Stegene er også veldig ujevne. Kan det være en reparasjon?

På babord side rett foran propellen kan det se det ut som delaminering. Har du et nærbilde av dette feltet?

Link to post
Share on other sites

noe av det ser ut som delaminering. kommer av for liten polyesterprosent i støypet eller for stor reststyreen prosent ved 2. coat/laminering eller brekasje. sjekk at laminatet videre inn er hardt og ikke har hvite flekker. så må du pusse ned med ett grovt papir p 120 el.p 80. og deretter sparkle opp. jeg foreslår alltid å bruke Durabuild sin putty som er til form reparasjon, denne tåler alt (men er vanskelig å jobbe med etter gel.) viss du har den laminattykkelsen som du skal ha er det pussingen som er alfa omega her, det er her du sirer god vedheft og ett sterkt resultat. Den finish jobben etterpå er mindre vigtig (personlig mening)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Tusen takk for godt svar. Jeg har ikke noen erfaring med dette tidligere, så jeg må bare spørre for å være helt sikker. Du sier jeg må pusse godt. Da regner jeg med du mener at jeg må pusse vekk all gammelt bunnstoff og primeren under, slik at Gelkoaten er mattet? Må jeg gjøre noe med alle sårene (pussing???)

 

For å fjerne bunnstoff og primer fikk jeg fra min lokale marina-butikk kjøpt en malingsfjerner som heter Paint Stripper fra NorDen Olje. Jeg var litt skeptisk til å bruke dette, men regnet med han som anbefalte dette produktet hadde greie på det. Stoffet er tydligvis sterkt fordi jeg ser bunnstoffet renner av når jeg har latt dette virke noe over en halv time. Jeg ser også at den fjerner noe av primeren og gjør noe mykt, slik at jeg kan skrape det av. Må gjøres i flere runder for å komme ned, men er altså som sagt effektivt. Kan det være dette stoffet som har gjort det ytterste laminatet mykt? På marinaen mente de det ikke skulle påvirke plasten?????

Redigert av PHK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke en høytrykkspyler tilhørende en båtforening klarer å spyle av gelcoat under normale omstendigheter.

Og jeg tror heller ikke dette er pest.

 

Jeg har faktisk opplevd at det går an å spyle av gelcoat med høytrykkspyler. På min gamle Albin Viggen ble gelcoaten skrellet av med båtforeningens høytrykkspyler for noen år siden. Den hadde definitivt ikke plastpest, men det er klart - da dreier det seg ikke om gelcoat i topp stand..

 

Jeg er ikke noen ekspert på dette, men å sparkle, mattslipe og legge på epoksy-primer må vel være behandlingen her?

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg rundt 500 bar når jeg spyler båten min. Den gamle båten min fikk noen små sår i gelcoat på dekk av dette trykket (gammel båt hvor det virket som om gelcoat hadde løsnet litt fra polyesteren). På den nye båten i dag går jeg helt inntil med spyleren, tar meg god tid og det er ikke i nærheten av å blåse av gelcoaten (suveren til å fjerne gamle vannlinjetaper og lim). Derfor lite trolig at dette skyldes spyleren. Jeg har mer tro på dårlig grunnarbeid fra forrige eier. Puss ned, sparkle opp, prime på nytt og deretter nytt bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Pussing: alle polyester produkter av nyere dato pluss alle gamle coater uten om gelcoat inneholder voks. dels for å skape en hinne på overflaten som hindrer at drit sitter fast (topcoat). Dels fordi produsentene er pålagt å bruke miljøvennlige produkter og voks hindrer avgassing. Voksen i overflaten på coat, sparkel og harpiks hindrer effektivt vedheft.Så puss ned. Alt som er lagt på ett skrog som ikke inneholder Glassfiber kan fjernes uten å svekke skroget. jeg kan ikke se utifra bildene din hvor delamineringen er men viss det er områder med glassfiber der så må du pusse ned til glassfiberen i alle områdene, viss det er kun stoffingen så holder det med å pusse til gelcoaten. når det gjelder reparasjon synes jeg at ; en produserer med polyesterharpiks og reparerer med epoxyharpiks. jeg har ikke erfaring med den maling fjerneren du bruker, jeg har opplevd at sterke rengjøringsmidler skader coatingen men bunnstoffet er ikke pol. basert så det skal vel gå bra, bare du gjør godt rent etter på. småskadene tas på samme måte som dei store, prøv å brekk løs flak i det skadede området klarer du det må du pusse mer. Når det gjelder matting, synes jeg du kan bruke p 80 el. p120 papir det gir en god heftflate puss ett større område enn det du skal reparere

Redigert av sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)
småskadene tas på samme måte som dei store, prøv å brekk løs flak i det skadede området klarer du det må du pusse mer.

 

1) Det er nevnt delaminering flere plasser i dette emnet. Hva er det?

2) Hva er det som omtales som lamiatet. Er det fra innerst ut mot gelkoaten, eller??

3) Jeg klarer ikke å brekke løs flak. Det er bare skader i gelkoaten. Jeg kan pusse ned rundt det skadede området, men det vil omentrent si hele bauen (de er mange og sitter tett). Det er på bauen det er flest av disse små skadene. Bak brukte jeg ikke høgtrykksspyler / malingsfjerner. Der kan jeg ikke se noe unormalt i det hele tatt. I det jeg startet nedmattingen kunne jeg skimte noen rundinger, men de var vekke så snart jeg var fornøyd med mattingen. Jeg regner med at hvis jeg hadde satt på høgtrykksppyleren her, så hadde jeg fått de samme skadene her. Hvor mye må jeg da pusse?

 

Legger ved noen bilder som i hovedsak viser båten bakfra. I hovedsak ferdig skrapet, og nedmattet. Som dere ser ser han fin ut her. De "markerte" feltene nederst tror jeg er reperasjoner som er gjort på kjølen fra tidligere eiere. Den bakerste virker til å ha vært slik lenge (ujevn overflate), mens de andre er jevn. På disse satt primer godt, derfor har jeg her ikke fått vekk alt.

 

dscn1499.jpg

 

dscn1500.jpg

 

dscn1501.jpg

 

dscn1502.jpg

 

dscn1503.jpg

 

dscn1504.jpg

 

dscn1505.jpg

Redigert av Lasse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Hei

 

Har fått en del svar totalt på dette tilfellet, men det spriker veldig. En del av de som ser på bildene tror det er osmose. En sa også at det var med videreutvikling til hydrolyseangrep. Av de som har sett båten, så har flere sagt at det nok bare er dårlig gelkoat. En sa at alt så fint og tørt ut. Hadde tenkt å få en "ekspert" til å se på dette.

Uansett hva det er regner jeg med at jeg bare bør spyle rundt hele båten med en kraftig høgtrykksspyler, få hull på alle "hulrom" og deretter sparkle og ha på tokomponent primer og bunnstoff igjen.

 

Det føles litt drastisk å pusse ned all gelkoat under vannlinjen. Jeg må kanskje likevel gjøre det hvis det skulle vise seg å være osmose?

 

dscn14230003.jpg

 

:sailing::headbang:

Redigert av PHK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har lagt opp noen nye bilder. Det nederste bildet viser et område jeg ikke har spylt med høgtrykks-spyler. Her tror jeg det også hadde blitt flerret opp, som på de andre bildene hvis jeg hadde spylt. Det ser ut på bildet som om det er veldig mange "løse" tråder inne i "såret". Det er ikke helt riktig. Det som er inni er helt hardt, men det forekommer at det stikker ut tråder av glassfiberen. Poenget med å legge ut dette var å vise at det ikke er dype sår. Det ser for meg ut til at det er bare gelkoaten som har sluppet. Bør jeg i så fall knuse eventuelle "svake" områder i gelkoaten, for deretter å sparkle opp, eller kan jeg bare sparkle det som er sår alerede, og bare male over med primer på hele båten.

 

dscn17310001.jpg

 

dscn17350002.jpg

Redigert av PHK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser for meg ut som om dette skyldes en eksepsjonelt dårlig støpejobb. At det første glassfiberlaget, altså det som legges på gelcoat'en, ikke er mettet med polyester. Da ligger gelcoaten bare løst utenpå glassfiberen.

Vet du om denne er støpt på fabrikk, eller kan de være selvbyggerstøp?

 

Ser ikke ut til å være vanlige osmose-skader, det er alltid sirkelrunde blærer. Iallfall har ikke jeg sett noe annet.

En ting er sikkert, hvis denne båten hadde ligget på vannet året rundt uten skikkelig priming ville den ha blitt dødelig angrep av plastpest...(spøker, men den hadde iallfall fått pest)

 

Skal dette bli skikkelig reparert er jeg redd du må ta "full overhaling". Dvs først fjerne så mye som mulig med spyleren og deretter slipe bort det som er igjen av gelcoat. Hvis nødvendig sparkle og avslutte med 2.komp. primer.

Link to post
Share on other sites

Enig. Dette ser ut som byggekvalitet på høyde med en Hanekleivtunnell.

Jeg ville ikke sjøsatt denne båten uten videre.

For å undersøke omfanget av dette ville jeg tatt en liten hammer og "kakket" skroget. Slå lett og lytt på lyden. Hører du en syngende lyd, er det hel ved. Hører du en stum lyd så er det luft eller andre hulrom i laminatet.

Jeg ville også tatt ut skroggjennomføreringer og målt tykkelse. En tommelfingelregel sier minst 12 mm. i bunnen og 8 mm. i skrogsidene.

 

Er hele det ytterste laget i laminatet av samme kvalitet, må dette fjernes og erstattes av ny fiber og matrise under vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...