Jump to content

Kart scanning


Per Atle

Recommended Posts

Driver og scanner egne sjøkart, og her er det mye å passe på....

 

Er det noen som har erfaringer å dele mhp på filtyper, oppløsning etc. Det blir jo et kompromiss på filstørrelse og oppløsning.

 

Prøvde 600 dpi/24bit farger, og fila blei på over 100mb i tiff. Jpeg kom ut på rundt 13mb, men ulempen er vel at kvaliteten forringes hver gang man forandrer på kartet og lagrer det på nytt ? bitmap blir ca like stort som tiff. Hva med gif/png?

 

Prøvde 300 dpi, men synes dette blir for dårlig. Har gått ned til 8bit farger (256) + 600dpi, og det hjalp jo endel på filstørrelsen, selv om fargene ikke blir 100% like klare, men det gjør jo ingen verdens ting. Tiff kom nå ned på 34mb, men klarte ikke å lagre jpeg med 256 farger.

 

Regner med at det er endel her som har syslet med dette tidligere, som kan ha noen gulltips og komme med ? :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hva hvis du beholder en fullgrafikk-versjon som master og gjør alle endringer i denne. Deretter lagre en ny kopi av denne i jpg format etter hver endring av master? Det tror jeg kan være det optimale, så lenge filstørrelse er et moment.

 

Ellers finnes det et utall av programmer som optimaliserer og komprimerer. Noen komprimerer og ødelegger, andre ødelegger uten å komprimere, og så er det de som komprimerer uten at det går altfor mye ut over kvaliteten.

 

Selv brukte jeg i sin tid et program som heter PICPress i forbindelse med at jeg reduserte størrelse på bilder og grafikk som skulle ut på nettet. Mener å huske at jeg testet flere programmer og endte opp med dette. Du finner programmene deres her (PICPress heter sikkert noe annet i dag)

 

http://www.pegasusimaging.com/compression.htm

Link to post
Share on other sites

Sjekk www.sping.com/seaclear. Her finnes gode tips for scanning av kart, programvare for sammensying av kart, kalibrering og navigasjonsprogram. Og alt sammen er gratis.

 

For de som har en bærbar pc og vil prøve seg med litt kartplotting, kan det være et bra sted å begynne, for å få litt erfaring med hvordan sånne ting fungerer uten at det blir noe utgifter av det.

Link to post
Share on other sites

Med det kartprogrammet jeg har erfaring med spiller det ingen rolle hvilket format kartet er på, det tar uansett like stor plass i minnet når det kjøres.

 

Et komprimert format kan også være en ulempe fordi det må "oversettes" når det lastes inn og derfor kan gjøre denne prosessen tregere.

 

Men hvis problemet er lagerplass er det selvfølgelig nødvendig å bruke et komprimert format.

GIF egner seg best da det ikke (som jpeg) gir noe kvalitets-tap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...