JuB Startet 30.April.2007 Del på Facebook Startet 30.April.2007 Hei, har en 4Hk FM motor med nyoverhalt magnet og en solex forgasser i messing. Lurer på når magnet skal gi gnist, er det når stempelet er på topp? Eller når det er litt på vei ned igjen? Det er også 2 stykk justeringsventiler i bunn på forgasser, hva gjør disse? Det nærmer seg sjøsetting nå, gleder meg som en unge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Den skal gi gnist rett før stempelet er på topp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 30.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2007 Flott, skal teste dette idag :) En ting til, magnet gir gnist to ganger, en når stempel er på topp og en når stempel er i bunn. Er det riktig? Har også problemer med at bensinen renner rett igjennom forgasser, sikkert flotøren som har hengt seg litt opp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Magneten gir nok en gnist per omdreining, og denne går fortere rundt enn motoren, så det stemmer nok Skru forgasseren fra hverandre, rens den og sjekk at flottøren beveger seg fritt og ikke er skadet. Den må kanskje justeres for å gi større trykk mot ventilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BAG049 Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Tips - det kan være vanskelig å se akkurat når gnista kommer, da kan en i stedet se på når stiftene åpner. Har du sveiv i svinghjulet er denne øverst akkurat når stemplet er på topp. Det er riktig som det ble sagt tidligere, magneten gir gnist på hver omdreining, dvs. også når stemplet er på topp i utblåsingstakten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 30.April.2007 Del på Facebook Svart 30.April.2007 Det med at plasseringen av sveiva viser øvre dødpunkt har jeg også hørt, men det stemmer ikke på min gamle FM! Ble mye tull før jeg fant ut av det. Det er lurt å legge et sigarettpapir mellom stiftene og dreie motoren. Når papiret glipper tenner den! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Har fått prøvd litt forskjellig nå, men ingen stor suksess enda. har fått stikkflammer ut av manifold (må sveise resten av eksosen). Har også renset tanken, men for øyeblikket har jeg bare en slange med bensin rett i forgasseren. Jeg får tilbakeslag når jeg skal sveive den i gang (ikke behagelig hehe), det får jeg når jeg har justert stempel på topp og gnist på topp. Men skal den gi gnist rett før stempel er på topp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Den skal gi gnist rett før stempelet er på topp ja! Noen cm på svinghjulet. Hvis det blir for mye vil du få tilbakeslag. Er magneten koblet til med tannhjul? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Er tilkoblet med tannhjul ja. Skal hjem å prøve å justere litt idag igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Jeg ville forsøkt med gnist rett etter topp. Dette er en ensylindret motor så vidt jeg forstår, og den har ingen andre sylindre til å hjelpe seg rundt til en hver tid. For tidlig tenning fører fort til baksmell. For sikkerhets skyld ville jeg tatt en telefon til Marna Motor og hørt hvordan de stiller tenningen på sine ensylindede motorer. Disse motorer (Marna og Fm) er i prinsippet helt like. Når det er sagt, vil også en feiljustert forgasser kunne føre til baksmell. Blandingsskruen kan du skru forsiktig inn til den stopper, og to turner ut igjen. Muligens litt fet blanding, men et godt utgangspukt for finjustering. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Prøve å ringe de nå, stenger vist klokka 1500 de. Prøver igjen imorgen. Angående justering av forgasser, så er nok denne helt feil justert. Har gjort den ren osv... Er det den skruen som sitteri bunn jeg skal justere på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Det er riktig at den nok vil starte lettere og du vil unngå baksmell helt om du justerer den til å tenne etter topp, men det som skjedde med min FM da jeg gjorde dette, var at motoren mistet alt av effekt og sotet veldig. Poenget her er at den må tenne mens kompresjonen er på topp. Du har sikkert en hendel på magneten hvor du kan justere fortenning. Om tenningen er riktig justert, vil du kunne justere tenningen tilnermet på topp ved oppstart, og så tilbake til noen graders fortenning når den er i gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Jeg får komme med ett lite innspill jeg også da... Jeg hadde en tosylindret FM, og i snakk med mekaniker hos FM i fredrikstad fikk jeg beskjed om at den skulle tenne på topp. En ensylindret saktegående motor som dette må du ikke sette fortenning på når du justerer den. Noen magneter har en forskyving av tenningtidspunktet vha vekter eller en manuel vaier som vrir på kamringen inne i magneten. Men så lenge du justerer motoren mens den står stille, må du stille den til å smelle på topp. Jeg har gjort det på følgende måte.. Skru ut pluggen. stikk en sykkeleike, en ståltråd e.l ned på toppen av stempelet. drei motoren sakte mot toppen og se når ståltråden står på topp. I sveier med kjedetrekk osv er det bestandig en del slakk, så det er bedre å ta tak i svinghjulet og dreie til tråden vipper opp og ned akkurat på toppunktet. Når du har funnet TDC, la motoren stå helt stille. Bruk ett sigarettpapir mellom stiftene og hold ett forsiktig drag i papiret mens du dreier på kamringen i magneten(eller hva du må gjøre for å forskyve tenningstidspunktet). Når papiret slipper fra stiftene har du justert motoren til å smelle akkurat på topp. Nå skal du kunne få start på den hvis forgasseren er korrekt justert. Etter att motoren starter, kan du eventuelt prøve deg fram med ørliten fortenning, men vær klar over at du får tilbakeslag veldig fort. Det er begrenset hvor mange omdr/min du klarer å sveive motoren rundt (2-300 omdr kanskje) og i de hastighetene der er nok bensinens eksplosjonshastighet en god del kjappere. Men det må du spørre noen som har greie på det om.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Angående justering av forgasser, så er nok denne helt feil justert. Har gjort den ren osv... Er det den skruen som sitteri bunn jeg skal justere på? Hvilken skrue er ikke godt å si uten å se forgasseren. Ofte har denne skruen en liten bulb på skruehodet, samt riller slik at det kan justeres for hånd. Hvis skruen har spor for skrutrekker har den ofte en liten spiralfjær rundt seg. Den skal uansett være helt spiss i andre enden. Honduras sin metode for justering av tenning er for øvrig helt uangripelig mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 (redigert) Et par bilder her: Redigert 7.Mai.2007 av JuB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Bare lurer er en del år siden jeg hadde en Fm,er det ikke sånn stille greie til tenningen høy og lav?mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Er høy og lav tenning ja, eller er vel bare at du forskyver tenningspunktet (fortenning) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 7.Mai.2007 Del på Facebook Svart 7.Mai.2007 Flott motor du har Helt lik som min, bare at jeg ikke har det startarrangementet som du har, må starte min på svinghjulet. Magneten ser også litt annerledes ut... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Gratulerer med praktfull motor. Den går i femti år til dersom du steller med den. Jeg tilslutter meg det som er sagt om tenningsinnstilling. Motoren skal tenne på topp. Metoden med sigarettpapir fungerer utmerket. Når du stiller tenningen, skal høy/lavtenningshendelen stå på lavtenning. Når du kjører på høy hastighet, kan du stille tenningen mot høytenning, slik at motoren drar bedre. Solexforgasseren har to dyseinnstillinger: fullfartsdyse, som sitter i bunnen, og en såkalt luftskrue eller tomgangsdyse, som sitter rett under koblingsflensen. Begge må stilles riktig om du skal unngå soting og fusking. Fullfartsdysa stilles når motoren går på full gass med propellen innkoblet. Skru den så langt ut at motoren ikke fusker (ca. 1,5 - 2 omdreininger). Tomgangsdysa stilles mens motoren går i fri på tomgang. Still gasshendelen på tomgang og skru dysa ut eller inn. På det punktet motoren har det høyeste turtallet, er dysa riktig innstilt. Det er viktig at tomgangen er lav før du starter innstillingen. Er den høy, kan det hende at motoren trekker bensin gjennom fullfartsdysa, og det umuliggjør innstilling av tomgangsdysa. Lykke til! gon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 (redigert) Alfa og omega ved tenningsinnstilling er at motoren er i kompresjonstakten når gnisten kommer. Da skal begge ventiler være lukket og stempelet være i øvre dødpunkt. Lage et tusjmerke for ØDP. Gnisten kommer når stiften åpner. Bruk sigarettpapir som beskrevet tidligere i tråden. Monter magneten til motoren slik at når magneten er på lavtenning så kommer gnisten ved øvre dødpunkt. Du må nok prøve og feile litt med dette. Når motoren er i gang regulerer du mot fortenning til motoren banker og så forsiktig tilbake til motoren slutter å banke. Da går motoren best. Redigert 8.Mai.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Den bakstarten på den motoren så noe hjemmelagt ut? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 8.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Idag fikk vi svev på motoren, litt hjalp av en kamerat som har litt erfaring med disse motoren (brekt armen 2 ganger på en sommer, tilbakeslag ;)). Så idag tøffe det og smalt :) Mangler nå bare en eksospakning, er dette noe som fåes kjøpt overalt? Skal legge ut litt bilder fra oppussing når båten er på vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabba III Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Godt at du fikk den i gang Du får nok ikke kjøpt ferdig pakning til den, jeg har laget pakninger selv som jeg har klippet til. Vet ikke hva materialet heter desverre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 9.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 Noen som vet hva slags materiale jeg kan bruke til å lage pakning til eksosen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JuB Svart 9.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2007 Er det mulig å bruke eksospasta? Eksos gum? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.