Jump to content

Riktig justert magnet på FM motor


JuB

Recommended Posts

Hei,

 

har en 4Hk FM motor med nyoverhalt magnet og en solex forgasser i messing. Lurer på når magnet skal gi gnist, er det når stempelet er på topp? Eller når det er litt på vei ned igjen? Det er også 2 stykk justeringsventiler i bunn på forgasser, hva gjør disse?

 

Det nærmer seg sjøsetting nå, gleder meg som en unge :cheers:

Link to post
Share on other sites

Flott, skal teste dette idag :)

 

En ting til, magnet gir gnist to ganger, en når stempel er på topp og en når stempel er i bunn. Er det riktig?

 

Har også problemer med at bensinen renner rett igjennom forgasser, sikkert flotøren som har hengt seg litt opp...

Link to post
Share on other sites

Magneten gir nok en gnist per omdreining, og denne går fortere rundt enn motoren, så det stemmer nok :smiley:

 

Skru forgasseren fra hverandre, rens den og sjekk at flottøren beveger seg fritt og ikke er skadet. Den må kanskje justeres for å gi større trykk mot ventilen.

Link to post
Share on other sites

Tips - det kan være vanskelig å se akkurat når gnista kommer, da kan en i stedet se på når stiftene åpner.

 

Har du sveiv i svinghjulet er denne øverst akkurat når stemplet er på topp.

 

Det er riktig som det ble sagt tidligere, magneten gir gnist på hver omdreining, dvs. også når stemplet er på topp i utblåsingstakten.

Link to post
Share on other sites

Har fått prøvd litt forskjellig nå, men ingen stor suksess enda. har fått stikkflammer ut av manifold (må sveise resten av eksosen). Har også renset tanken, men for øyeblikket har jeg bare en slange med bensin rett i forgasseren.

Jeg får tilbakeslag når jeg skal sveive den i gang (ikke behagelig hehe), det får jeg når jeg har justert stempel på topp og gnist på topp. Men skal den gi gnist rett før stempel er på topp?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forsøkt med gnist rett etter topp. Dette er en ensylindret motor så vidt jeg forstår, og den har ingen andre sylindre til å hjelpe seg rundt til en hver tid. For tidlig tenning fører fort til baksmell. For sikkerhets skyld ville jeg tatt en telefon til Marna Motor og hørt hvordan de stiller tenningen på sine ensylindede motorer. Disse motorer (Marna og Fm) er i prinsippet helt like.

 

Når det er sagt, vil også en feiljustert forgasser kunne føre til baksmell. Blandingsskruen kan du skru forsiktig inn til den stopper, og to turner ut igjen. Muligens litt fet blanding, men et godt utgangspukt for finjustering.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at den nok vil starte lettere og du vil unngå baksmell helt om du justerer den til å tenne etter topp, men det som skjedde med min FM da jeg gjorde dette, var at motoren mistet alt av effekt og sotet veldig. Poenget her er at den må tenne mens kompresjonen er på topp. Du har sikkert en hendel på magneten hvor du kan justere fortenning. Om tenningen er riktig justert, vil du kunne justere tenningen tilnermet på topp ved oppstart, og så tilbake til noen graders fortenning når den er i gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg får komme med ett lite innspill jeg også da...

Jeg hadde en tosylindret FM, og i snakk med mekaniker hos FM i fredrikstad fikk jeg beskjed om at den skulle tenne på topp. En ensylindret saktegående motor som dette må du ikke sette fortenning på når du justerer den. Noen magneter har en forskyving av tenningtidspunktet vha vekter eller en manuel vaier som vrir på kamringen inne i magneten. Men så lenge du justerer motoren mens den står stille, må du stille den til å smelle på topp.

 

Jeg har gjort det på følgende måte..

Skru ut pluggen. stikk en sykkeleike, en ståltråd e.l ned på toppen av stempelet. drei motoren sakte mot toppen og se når ståltråden står på topp. I sveier med kjedetrekk osv er det bestandig en del slakk, så det er bedre å ta tak i svinghjulet og dreie til tråden vipper opp og ned akkurat på toppunktet. Når du har funnet TDC, la motoren stå helt stille.

Bruk ett sigarettpapir mellom stiftene og hold ett forsiktig drag i papiret mens du dreier på kamringen i magneten(eller hva du må gjøre for å forskyve tenningstidspunktet). Når papiret slipper fra stiftene har du justert motoren til å smelle akkurat på topp.

 

Nå skal du kunne få start på den hvis forgasseren er korrekt justert.

Etter att motoren starter, kan du eventuelt prøve deg fram med ørliten fortenning, men vær klar over at du får tilbakeslag veldig fort. Det er begrenset hvor mange omdr/min du klarer å sveive motoren rundt (2-300 omdr kanskje) og i de hastighetene der er nok bensinens eksplosjonshastighet en god del kjappere. Men det må du spørre noen som har greie på det om.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Angående justering av forgasser, så er nok denne helt feil justert. Har gjort den ren osv... Er det den skruen som sitteri bunn jeg skal justere på?

 

Hvilken skrue er ikke godt å si uten å se forgasseren. Ofte har denne skruen en liten bulb på skruehodet, samt riller slik at det kan justeres for hånd. Hvis skruen har spor for skrutrekker har den ofte en liten spiralfjær rundt seg. Den skal uansett være helt spiss i andre enden.

 

Honduras sin metode for justering av tenning er for øvrig helt uangripelig :cheers:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med praktfull motor. Den går i femti år til dersom du steller med den. Jeg tilslutter meg det som er sagt om tenningsinnstilling. Motoren skal tenne på topp. Metoden med sigarettpapir fungerer utmerket. Når du stiller tenningen, skal høy/lavtenningshendelen stå på lavtenning. Når du kjører på høy hastighet, kan du stille tenningen mot høytenning, slik at motoren drar bedre. Solexforgasseren har to dyseinnstillinger: fullfartsdyse, som sitter i bunnen, og en såkalt luftskrue eller tomgangsdyse, som sitter rett under koblingsflensen. Begge må stilles riktig om du skal unngå soting og fusking. Fullfartsdysa stilles når motoren går på full gass med propellen innkoblet. Skru den så langt ut at motoren ikke fusker (ca. 1,5 - 2 omdreininger). Tomgangsdysa stilles mens motoren går i fri på tomgang. Still gasshendelen på tomgang og skru dysa ut eller inn. På det punktet motoren har det høyeste turtallet, er dysa riktig innstilt. Det er viktig at tomgangen er lav før du starter innstillingen. Er den høy, kan det hende at motoren trekker bensin gjennom fullfartsdysa, og det umuliggjør innstilling av tomgangsdysa.

Lykke til!

gon

Link to post
Share on other sites

Alfa og omega ved tenningsinnstilling er at motoren er i kompresjonstakten når gnisten kommer.

 

Da skal begge ventiler være lukket og stempelet være i øvre dødpunkt. Lage et tusjmerke for ØDP.

 

Gnisten kommer når stiften åpner. Bruk sigarettpapir som beskrevet tidligere i tråden.

 

Monter magneten til motoren slik at når magneten er på lavtenning så kommer gnisten ved øvre dødpunkt.

Du må nok prøve og feile litt med dette.

 

Når motoren er i gang regulerer du mot fortenning til motoren banker og så forsiktig tilbake til motoren slutter

å banke. Da går motoren best.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Idag fikk vi svev på motoren, litt hjalp av en kamerat som har litt erfaring med disse motoren (brekt armen 2 ganger på en sommer, tilbakeslag ;)). Så idag tøffe det og smalt :)

 

Mangler nå bare en eksospakning, er dette noe som fåes kjøpt overalt?

 

fm_4hk_05.jpg

 

Skal legge ut litt bilder fra oppussing når båten er på vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...