Jump to content

Ardic dieselvarmer-støy


Pondus 32

Recommended Posts

Jeg tror ikke det finnes noe demper. Apparatet må nok være av eldre type, stemmer det? Jeg har Martec i båten min som er 21 år gammel og den støyer slikt :-( men den fungerer i hvertfall med varme.

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ardic som har lyddemper både på inneluften og på uteluften. Bråker som et helvete likevel. Lite bråk fra eksosen, men mye fra inneluften og selve varmluftsviften. Problemet er at denne greia har en støysterk vifte i kombinasjon med kun 65mm diameter varmluftslange.

 

På alle vis et gjennomført elendig produkt fra Termomarin som det burde være forbud mot å selge.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ardic som har lyddemper både på inneluften og på uteluften. Bråker som et helvete likevel. På alle vis et gjennomført elendig produkt fra Termomarin som det burde være forbud mot å selge.

Kan slutte meg til sistnevnte.

Må si som Eks. statsminister Oddvar Nordli sa da han fikk servert en ublandet Vodka på et Sovjetbesøk. "Denne har dom itte vøri heldig med"

Ardic'en bråker altfor mye.

Vær derfor lykkelig over at Ebersprekker, nei Eberspekker, Ebersprecher--nei selvfølgelig Eber har kjøpt opp Ardic og vil bytte ut teknologien med sin egen.

Link to post
Share on other sites

Det mest betenkelige er at Ardic varmerne ble utviklet av Volvo Flygmotor... Bra at Boeing handler motorer andre steder....

 

I vår nordiske tankegangs verden har alltid Volvo stått for noe - nærmest fjellstøtt. PV, 180, Amason, 140, 240, Har vært eier av alle disse bilene.

Trur nok at bilene har troverdighet fremdeles.

 

Elektronikken til Ardic leveres fremdeles fra Volvo. Men det er ikke der støyen kommer fra.

Link to post
Share on other sites

Det mest betenkelige er at Ardic varmerne ble utviklet av Volvo Flygmotor... Bra at Boeing handler motorer andre steder....

tror ikke du kan sitte lungt i en Boeing heller........... :lol:

 

Gamla Volvo Flygmotor

 

Volvo Aero, gamla Volvo Flyg-motor, i Trollhättan, tillverkar delar av flygmotorer till civilt flyg och hela flygmotorer till militärflygplan som Jas Gripen.

Dessutom tillverkar man motordelar till rymdraketer och man producerar även komponenter till fordonsindustrin samt turbiner för elproduktion och värme.

Här arbetar 3 000 människor och företaget omsätter 9 miljarder kronor. Inom 3 år ska man vara upp i 15 miljarder.

Volvo Aero är ingen underleverantör till flygmotorindustrin. Däremot ingår man som delägare. Företaget tar nämligen fulla utvecklingsansvaret för vissa komponenter. Samarbetspartners är BMW Rolls-Royce, Snecma, Pratt&Whitney samt General Electric.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ardic dieselvarmer. Finnes det lyddemping på inn/utluft? :headbang:

 

Ja det er å få kjøpt lyddemper for både innsugningsluften og for eksosen for Ardic.

Du må bare finne en forhandler i ditt nærområde for disse apparatene. Lydnivået vil reduseres betraktelig ved montering av lyddemper.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det mest betenkelige er at Ardic varmerne ble utviklet av Volvo Flygmotor... Bra at Boeing handler motorer andre steder....

 

Nei Ingar...nå må du skjerpe deg i din anti Volvo kampanje... :smash: :smash: Om du ikke vet bedre, ja ..så går det faktisk an å "holda tyst.." ikke ???

Skjønner at du blir fristet av enhver anledning, men det var vel ikke derfor at du startet opp dette forumet for endel år siden ??

Her selv hatt VP i noen båter gjennom ca 25 år, og ALDRI hatt noen som helst problemer med disse motorene med unntak av for mye røyk ved kaldstart på en tamd 70 c motor fra 1978. MEN disse motorene SKULLE ryke i følge "alle" baatplassen`s medlemmer. Så VP er verdens mest solgte marinemotor, enten du liker det eller ikke. :yesnod: :yesnod: Sorry for this fact.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har et grønt beist i kjeller'n ( TD70A ), ryker godt ved oppstart men går som ei klokke den . Har også enVolvo varmer , som og ryker litt i oppstart men går som ei klokke den også . Men vis du isolerer litt her å der på røra , så vil du fort merke forskjell på støynivå . Blir som en ny varmer det , også koster det svært lite å gjøre det . Kan kjøpe hos rørlegger'n eller på Maxbo . Jeg skal foresten ut med Volvo varmeren snart , den selges til høystbyende . Og det virker som det er flere som er intresert , så dem kan da ikke være så dårlige .Har en fra 1987 4kw , varmer bra den . Men den varmer ikke bra nok for meg , så jeg setter inn en 5kw Webasto . Men den er hard på strømbruken igjen , men det blir varmt nok vil jeg mene .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

På alle vis et gjennomført elendig produkt fra Termomarin som det burde være forbud mot å selge.

 

Kanskje derfor Termomarin har sluttet å selge det? Å hakke på Termomarin fordi de tidligere har solgt ett produkt som du ikke er fornøyd med blir feil.

Har vært i kontakt med termomarin ett par ganger og det er mange utstyrslevrandører som har mye å lære av deres servicnivå.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Å hakke på Termomarin fordi de tidligere har solgt ett produkt som du ikke er fornøyd med blir feil.

Hvordan kan du si noe slikt? Det blir slett ikke feil, men helt riktig. Man har her importøren Termomarin som i en årrekke selger et produkt de vet er gjennomført elendig. Alt som nå er igjen på hjemmesiden deres er en lang oversikt over steder der kunden kan få reparert det gjemmomført elendige produktet de i en årrekke har pushet ut til forbrukere - forbrukere som for det meste ikke hadde noen peiling på hvilken elendighet de kjøpte. Etter mitt syn er det absolutt på sin plass å hakke på Termomarin. Termomarin har mye å lære av de importørene som gjør en skikkelig kvalitetskontroll av de produkter de velger å ta inn i sitt sortement og samtidig kutter vekk produkter som etter en gjennomgang viste seg å ikke holde mål.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Ardic som har lyddemper både på inneluften og på uteluften. Bråker som et helvete likevel. Lite bråk fra eksosen, men mye fra inneluften og selve varmluftsviften. Problemet er at denne greia har en støysterk vifte i kombinasjon med kun 65mm diameter varmluftslange.

Jeg hadde Ardic apparat i min forrige båt. Virket veldig bra, men støyet mye.

Ikke lett og dempe støyen på den varmeren nei.

Link to post
Share on other sites

Nei Ingar...nå må du skjerpe deg
Siden det er meg dette gjelder lar jeg dette stå uten kommentar, hadde det vært ett annet medlem ville dette blitt moderert.

BP ett sted der man kan si hva man mener om produkter, inkl. VP, uten å måtte godta personangrep fra andre.

Link to post
Share on other sites

BP ett sted der man kan si hva man mener om produkter, inkl. VP, uten å måtte godta personangrep fra andre.

 

Hei igjen Ingar

Det var absolutt ikke ment som noe personangrep mot deg. MEN, siden 2003 har jeg jo lagt merke til at du ikke er spesielt begeistret for disse "grønne jernklumpene" som produseres i vårt naboland.

Det var vel derfor jeg reagerte litt når du kom med en kommentar om Volvo Flygmotor versus Boeing.

Enig at det finnes maange synsere her på baatplassen, som har både det ene og det andre å si om VP, men i forhold til det stoore antall motorer som er levert gjennom mange år, er det ikke spesielt mye negativt å lese. Ser også din humoristiske "vri" når det gjelder ditt ovenfor nevnte utsagn. :wink::wink: Ha en god sommer !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...