Jump to content

Meget god sjøbåt (se film)


Ficher

Recommended Posts

Er det mange av Baatplassens medlemmer som har vært ute i slikt vær ? Enten frivillig eller overrasket ?

 

Jeg får helt frysninger av å se dette her, og håper inderlig jeg slipper å kommer ut for noe slikt med min Kragerø 26 :cryin::puke:

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Er det mange av Baatplassens medlemmer som har vært ute i slikt vær ? Enten frivillig eller overrasket ?
Har nok vært borti lignende forhold noen få ganger og trivelig er det definitivt ikke. Kan ikke skryte av å ha holdt like god fart som katten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har vel opplevd mye værre enn det der. Men det har alle som jobber i Nordsjøen kan jeg love. Når det er sagt så har jeg sluppet å befinne meg i en 42-foter...heldigvis. Uansett...ikke spis stor tallerken med riskrem og jordbærsaus i sånt vær...DÅRLIG kombinasjon... :crazy::puke:

Link to post
Share on other sites

det var jo lange fine bølger......... det er verre med krappere bølger?? syntes båten vår husket mere en det der på tur fra koster til skjebergkilen - der kommer bølger som pressser seg inn mot kilen, og det var helt forferdelig, og når man må snu kursen og får bølger fra siden :crazy::puke:

Spesielt jævlig når man kommer fra strømstad og skal innover skjeberg, da kommer man fra rolig og fredelig tur til plutselig bølger fra siden der måtte vi stikke utover mot bølgene og land på andre siden så brekke over og innover (med bølgene), den kuvendingen skapte fullstendig kaos i båten med unger og ting hengende/slengende i kabinen :lol:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
det var jo lange fine bølger......... det er verre med krappere bølger?? syntes båten vår husket mere en det der på tur fra koster til skjebergkilen - der kommer bølger som pressser seg inn mot kilen, og det var helt forferdelig, og når man må snu kursen og får bølger fra siden :crazy::puke:
Spesielt jævlig når man kommer fra strømstad og skal innover skjeberg, da kommer man fra rolig og fredelig tur til plutselig bølger fra siden der måtte vi stikke utover mot bølgene og land på andre siden så brekke over og innover (med bølgene), den kuvendingen skapte fullstendig kaos i båten med unger og ting hengende/slengende i kabinen :lol:


Velkommen til "Sekken" :flag::flag_sw: , alle snekkeskipperes drømmestrekning med herlig sidesjø og heftig rulling. :sailing: En vesentlig del av (ferie)turen ! "Dagen blir aldri den samme uten..."

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hva i all verden er disse menneskene laget av :crazy:
Menneskene er nå en ting men hva med båtene... Det der var virkelig imponerende :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det mange av Baatplassens medlemmer som har vært ute i slikt vær ? Enten frivillig eller overrasket ?

Gode halvplanere er det ihvertfall.... samme med de coastguard båtene fra videoklippene ...

 

Har opplevd en del ... den siste store var delvis frivillig (vi ville hjem med nybåten) og knuste vindskjermen på flybridgen vår med mengden vann som slo opp og over båten, når vi ble overrasket med vind over strøm på østkysten her borte et par år siden. Knuselyder, samt antenner som fløy av og hang slakt over akterdekket var ikke en god opplevelse. Nå har vi bedre antennefester med ordentlig store bakplater osv., men ønsker ikke å oppleve det igjen .... men har stor respekt for hva båten kan håndtere...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Filmen viser katamaranens gode sjøegenskaper,ikke uten grunn at de fleste hurtigbåtene på vår værharde kyst har katamaranskrog.

Etter anskaffelse av katamaran selv har jeg stor respekt for sjøegenskapene,har liten betenkelighet med å dra ut i hardt vær.

Tidligere da jeg seilte sidrompet blysvinger ble det mer landligge. Logger nå par tusen nm hvert år men har ennå til gode å snu p.g.a været

Link to post
Share on other sites

...Filmen viser katamaranens gode sjøegenskaper,ikke uten grunn at de fleste hurtigbåtene på vår værharde kyst har katamaranskrog.

 

Tror vel egentlig ikke dette har så mye å gjøre direkte med sjøegenskapene.

Tror nok driftsøkonomi , kombinert med hensiktsmessighet betyr vel så mye!

 

(Ikke dermed sagt at dette ikke er gode sjøbåter) :flag:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tredje klippet er en RNLI Ramsgate klasse .... kom ut i 1964 og ble trukket tilbake på 70 tallet... Var også "Self Righting" ... De nye går opp mot 30 knop, med C18 CATs .

 

Tamar%20228x186_228_186.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Tredje klippet er en RNLI Ramsgate klasse .... kom ut i 1964

 

 

Ble fasinert over hvor utrolig mykt og fint den tok bølgene og mener den slanke skrogformen kombinert med vekt og den dype kjølen foran er en del av "oppskrifta" her.

 

Denne skrogformen har ikke mye til felles med dagens "bo-maskiner", som jeg er redd ville vært temmelig sjanseløse under forhold som dette! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tredje klippet er en RNLI Ramsgate klasse .... kom ut i 1964

Ble fasinert over hvor utrolig mykt og fint den tok bølgene og mener den slanke skrogformen kombinert med vekt og den dype kjølen foran er en del av "oppskrifta" her.

 

Denne skrogformen har ikke mye til felles med dagens "bo-maskiner", som jeg er redd ville vært temmelig sjanseløse under forhold som dette! :yesnod:

 

Som og se en Saga 27 AC i dårlig vær. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...