Jump to content

Undersøkelse om hvor mye drivstoff du bruker


Enzo

Drivstoff forbruk  

330 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Åhh milde måne hvor mye drivstoff mange her bruker , trodde ikke det var så høyt forbruk på disse motorbåtene :eek:

 

Jeg har allerede forflyttet meg 300mil hittil i år og regner med jeg bikker 3000mil før sommern er over men alikevel så blir det vel bare rett over 100liter fuel. Får vel spandere de 30000.- jeg sparer på noen nye tau da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Bruker selv rundt 2000 liter i sesongen.

 

100liter på 3000 mil???? Hva er det du bruker da? Årer eller seil? 100 liter på 3000NM tilsvarer 5562km, og det på 100 liter? Selv en globetrotter bruker mer i vann på denne strekningen.

 

Jeg seiler , var kanskje greit å nevne den lille detaljen ja :smiley:

 

Kanskje det hadde vært på sin plass med en avstemning om hvor mye diesel SEILbåtene bruker kontra antall mil de ca seiler pr sesong :wink:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg seiler , var kanskje greit å nevne den lille detaljen ja :smiley:

 

Kanskje det hadde vært på sin plass med en avstemning om hvor mye diesel SEILbåtene bruker kontra antall mil de ca seiler pr sesong :wink:

Tror nok du får dårlig sammenligningsgrunnlag av det. Er seilbåter som ikke har montert masta en gang, og kun bruker motor. Andre bruker utelukkende kun seil og har ikke motor montert annet enn en liten 4 hester på akterenden som brukes til å legge til. Hvor mange NM som blir tilbakelagt med motor kontra forbruk det er noe helt annet. Det er vel strengt tatt det som er interessant, men så kommer også størrelse osv. inn i bildet. Sammenligne en 10 fots optimistjolle med påhenger kontra en 100 fots seiler med motor?

 

Til sammenligning. Jeg plasserer min motorbåt drivendes midt i stillehavet. Et år senere, så finner jeg igjen båten...den har da forflyttet seg 10.000NM...og det uten bruk av en dråpe bensin eller i hvertfall ikke mer enn hva som er fordampet ut av ventilasjonen. Jeg har da en båt som har forferdelig lite forbruk og gremmes over alle andre som bruker mer drivstoff en meg.

 

Sorry mac, blir for meg høl i huet å sammenligne på slike premisser.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarte 200-500... Etter mont. av E-tec sank forbruket endel. I tillegg brukes 15Hk 4T Honda (sidemontert dorgemotor) mere nå enn før, pga. bensinprisen. 3 - 5 knop er trivelig hastighet både til fiske og koz! Den "store" brukes til forflyttning over større avtander.

I fjor brukte jeg ca. 250 liter, og jeg var da MYE på sjøen! :yesnod::cool::fishing:

Link to post
Share on other sites

Tror nok du får dårlig sammenligningsgrunnlag av det. Er seilbåter som ikke har montert masta en gang, og kun bruker motor. Andre bruker utelukkende kun seil og har ikke motor montert annet enn en liten 4 hester på akterenden som brukes til å legge til. Hvor mange NM som blir tilbakelagt med motor kontra forbruk det er noe helt annet. Det er vel strengt tatt det som er interessant, men så kommer også størrelse osv. inn i bildet. Sammenligne en 10 fots optimistjolle med påhenger kontra en 100 fots seiler med motor?

 

Til sammenligning. Jeg plasserer min motorbåt drivendes midt i stillehavet. Et år senere, så finner jeg igjen båten...den har da forflyttet seg 10.000NM...og det uten bruk av en dråpe bensin eller i hvertfall ikke mer enn hva som er fordampet ut av ventilasjonen. Jeg har da en båt som har forferdelig lite forbruk og gremmes over alle andre som bruker mer drivstoff en meg.

 

Sorry mac, blir for meg høl i huet å sammenligne på slike premisser.

 

Kunne ikke vært mer enig , jeg bare slengte ut en halvfleip , mener bare det blir noe skjevt å kjøre avstemningen slik den er da seilbåtene uansett vil få ut flere mil pr liter men at kostnaden derimot kan være høyere enn fuelprisen alikevel om man regner inn litt nye seil hvert 5år ca.

Link to post
Share on other sites

Er det noe vits i å fortelle hele verden hvor mye motoren/e drar. 1000 vis av liter her og der er som glør i øynene på f.eks. FIV I neste omgang kommer slike meningsmålinger midt fleisen på oss! :eek:

:yesnod: Et godt poeng nå som vi slapp unna diseslavgiften og all ting..

 

Med over 40% som bruker mer enn 1000l hadde det vel vært interessant med flere alternativer over 1000l ?

Helt enig. Hadde vært interessant å se differensieringen oppover. Brenner av mellom 1800- 2500 liter pr. sesong.

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig , jeg bare slengte ut en halvfleip , mener bare det blir noe skjevt å kjøre avstemningen slik den er da seilbåtene uansett vil få ut flere mil pr liter men at kostnaden derimot kan være høyere enn fuelprisen alikevel om man regner inn litt nye seil hvert 5år ca.

Sorry Enzo, kunne ikke dy meg: :lol:

 

http://www.tk.no/billedserier/article2756801.ece?start=5

 

Lurer på hvor langt den har drevet og hvor mye drivstoff den har brukt. Kanskje den er rett så økonomisk i forbruket.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den mengde diesel som er nødvendig for at jeg og min famile skal ha det hyggelig på sjøen, komme oss dit vil ønsker når vi ønsker. Om det er 100 liter eller 1000 liter bryr jeg meg ikke så mye om...

 

Ikke blir jeg "snurt" om andre kommer lenger enn meg pr. liter diesel eller kortere, om de seiler mere eller seiler mindre enn meg, fører sin båt raskere eller saktere enn meg...

 

Ikke noe av dette vil ødelegge for min båtglede på sjøen, så lenge alle forholder seg til sjøveireglene da og med spesiell vekt på å vise hensyn til andre.

Link to post
Share on other sites

Oppfatter pollen til å se på hvilket forbruk en har i en normalsesong, med normal bruk av båten, da er det uinteressant om det er motor eller seil.

Jeg bruker mellom 20 og 100 l, ren biodiesel utvunnet av brukt frityrolje(takk til junkfood pusherene). Så da tjener ikke staten eller andre noe på meg. Resten av drivkraften til båten er vindkraft. Her tar vi miljøhensyn hele veien.

Neida, tuller, det var et morsomt påfunn å lage biodiesel, så nå må jeg få brukt den opp.

 

Ellers mener jeg at vi har det hyggelig på sjøen alle sammen, uaktet drivstofforbruk. Å kunne bruke sjøen med den båten har må være det viktigste. Ikke om en bruker mere eller mindre fuel.

Link to post
Share on other sites

Åhh milde måne hvor mye drivstoff mange her bruker ,.....

I Påsken dekket vi rundt 230 NM, hvor det sikkert gikk med rundt 1000L (men hvem teller???) ... Så i løpet av en sesong, på rundt 2500 NM, vil vi vel bruke .... :eek: .... hyggen teller mer enn noe annet , så vi glemmer denne diskusjonen.... :drink:

Link to post
Share on other sites

Svarte 200-500 liter. Men det er fordelt på 2 båter, en med 150 hk , og en med 70 hk fra midten av 70 tallet. En til helg/ferie

på hytta, og en til fine ettermiddager etter jobben. Gamlemotoren vil jeg tro bruker mest, selv med under halvparten av kreftene av den andre :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei

Ligger på mellom 1,2 og 1,5 kbm diesel i året, noe væravhengig.

Til nå har jeg 2 overnattingshelger, og en kveldstur med tildels hefftig bruk av aggregat.

Aggregat og vifteovner lager mindre støy enn Ebersprëcher´n. :wink:

Dermed ikke sagt at det er aggregatet som dra opp forbruket.

Eber´n bruker også diesel og strøm.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...