Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Har skummet gjennom orginalteksten. Sikkert mye jeg ikke har fått med meg, men la nå merke til at veldig få ville få fritak.

Hadde vel egentlig trodd at erfaring på en eller annen måte skulle kunne kompensere for sertifikatet, men her var det kun alder.

Argumentet var vel at det vil bli vanskelig/tungvint å sjekke erfaringen, blant annet for forsikringsselskapene.

 

La også merke til at de foreslår å konvertere dagens bevis til nytt sertifikat uten videre - passer meg utmerket :-)

 

Ellers er det jo alltid et spørsmål om hvor grensene for sertifikat/ikke sertifikat skal gå - for meg virker grensene de har foreslått fornuftig.

Link to post
Share on other sites

La også merke til at de foreslår å konvertere dagens bevis til nytt sertifikat uten videre - passer meg utmerket :-)
meg også.

 

vel vel da blir forsikringene dyrere da :headbang:

er vel vanskelig å kreve rabatt for kompetanse eller båtførerbevis etterhvert nå :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Burde loven i samme slengen pålegge forsikringsselskapene å gi rabatt for kompetansen?

 

Mye av grunnlaget for båtførerbeviset er bygd på dokumentasjon fra forsikringsselskap, og jeg fikk inntrykk av at formålet (mellom linjene) er redusere forsikringsutbetalinger.

 

 

:boxing::discuss::wink:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

At det bare er alder som skal gi fritak tror jeg mange kommer til å reagere på.

Synes i en overgangsperiode at de som kunne dokumentere ett visst antall år med båtbruk i sertifikatpliktig størrelse burde fått lappen direkte.

Da var det jo bare for forsikringsselskapene å forlange lappen og de trengte ikke sjekke noe mer enn det.

Link to post
Share on other sites

Burde loven i samme slengen pålegge forsikringsselskapene å gi rabatt for kompetansen?

 

Det vil være meget spesiellt å gi rabatt for at man har innfridd alle lovpålagte krav.

Dessuten, å kalle en gode alle kunder får for rabatt vil vel være villedende markedsføring.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er helt greit , kanskje fordi jeg har båtførerbeviset , men når jeg ser på at fler og fler uerfarne mennesker kjøper større og større båter så kan det tenkes at ikke det er så dumt.

Merker av og til at det blir ganske trangt til tider rundt f.eks byfjorden i Bergen og mange har en sånn forvirrende manøvrering at man virkelig kan begynne å lure.

Men det er ikke sikkert at det blir bedre med obligatorisk opplæring , men da har de i hvertfall ingen unnskyldning for å oppføre seg idiotisk. :yesnod:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Er svært glad for at myndighetene tar tak i dette problemet. Nå, tidlig på våren, vinteren og sent på høsten ser vi svært lite til manglende kunnskap på fjorden. Når sommeren og finværet kommer, da kommer den store strømmen av nye og ferske båtfolk og de som gjerne kunne hatt mer ballast ombord i form av kunnskap.

 

Tror neppe de som har ferdes på sjøen noen år og som virkelig er intressert i båtlivet har noe å frykte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som svar på trådspørsmålet: Nei!

 

Hva med ressursbruken? Røft anslag kostnad ca 1.500,- pr obl.bevis x ca 400.000= 600000000,- Ja bare tell nuller......

 

Tror vi kunne hatt en armada av politibåter som kunne tauet oss rundt/ eskortert oss rundt for det beløpet.......

 

Hvorfor skaffe masse byråkrati med uviss virkning?

 

Løsning etter min mening er å tilpasse regler/ fart etc etter trafikk/ fare. OG bruke betydelig mer ressurser på vanlig kontroll og holdningsskapende arbeid.

 

Men er stygt redd for at det er noen som må si "vi gjorde" noe..........

 

......og 50 års grensen hvor fikk de den fra?

Link to post
Share on other sites

Hvor 50-årsgrensen kom fra? Om du sjekker snittalder i utvalget som fremmer forslaget, har du nok svaret...

 

Da dette arbeidet ble startet, var argumentet nettopp at det måtte bli slutt med råkjøring på sjøen. Hvem står for råkjøring på sjøen? I mitt hode er dette mindre speedbåter med 20-25 hester og 16-årig sjåfør. Eller selvfølgelig familiefedre alene i skjærgårdsjeep med over 100 hester, men sistnevnte kategori blir jo faktisk fanget opp av forslaget. I motsetning til nevnte 16-åringer.

 

Jeg antar at i løpet av komiteens arbeid, skjedde den tradisjonsbefestede særnorske forflytningen av komiteens fokus fra utgangspunktet som faktisk hadde et visst sikkerhetsbudskap, og til den mer vanlige arbeidsvarianten hvor fokus kun går på å fremskaffe flest mulig blanke ferdigskattede kroner til statskassa.

 

Synd men sant.

 

:headbang:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Fant rapporten noe uklar/fant ikke det jeg letet etter; Vil det fremdeles være forbudt å la en 16-åring kjøre en båt som går fortere enn 10 knop?

 

Man har tre "klasser"

 

Folk under 16

Kan kjøre alle båter, så lenge disse har under 25HK og er under 7 meter

Har ingen mulighet til å ta båtførersertifikatet.

 

Folk over 16, uten bårførersertifikatet

Kan kjøre alle båter, så lenge disse har under 25HK og er under 7 meter

Kan ta båtførersertifikatet.

 

 

Folk over 16, med båtførersertifikatet.

Kan kjøre like store båter som det man kan uten noe høyere sertifikat i dag.

 

Blir dette riktig?

Link to post
Share on other sites

Hvor 50-årsgrensen kom fra? Om du sjekker snittalder i utvalget som fremmer forslaget, har du nok svaret...

 

Ufint!

Det må da være mulig å diskutere dette saklig.

 

Når det er sagt synes jeg forslaget om 50 års grense er merkelig.

Begrunnelsen likeså... Det må da være mulig å være litt rund i kantene i en overgangsperiode og gi lappen til dem som kan dokumentere på en eller annen sansynlig måte at de har erfaring.

Nå virker det som om de har laget en aldersgrense bare fordi det er lett å administrere.

Når de først skulle sette en grense virker grensen på 50 år begrunnet.

Link to post
Share on other sites

Er svært glad for at myndighetene tar tak i dette problemet. Nå, tidlig på våren, vinteren og sent på høsten ser vi svært lite til manglende kunnskap på fjorden. Når sommeren og finværet kommer, da kommer den store strømmen av nye og ferske båtfolk og de som gjerne kunne hatt mer ballast ombord i form av kunnskap.

 

Tror neppe de som har ferdes på sjøen noen år og som virkelig er intressert i båtlivet har noe å frykte.

 

De folkene du sikter til kaller vi her for hyttefolket.

Det er de som hadde valget mellom hytte og Princess, dessverre valgte de det siste, og betrakter den som ei hytte med motor.

 

Det er på rent prinsipiellt grunnlag forkastelig å pålegge oss en ekstrautgift for å dokumentere kunnskaper vi allerede er forpliktet til å ha på en slik måte.

Alle som pr. vedtaksdato for endelig ordning eier eller regelmessig bruker båt som rammes av regelverket bør få utdelt sertifikatet uten videre.

 

Hvor 50-årsgrensen kom fra? Om du sjekker snittalder i utvalget som fremmer forslaget, har du nok svaret...

 

Da dette arbeidet ble startet, var argumentet nettopp at det måtte bli slutt med råkjøring på sjøen. Hvem står for råkjøring på sjøen? I mitt hode er dette mindre speedbåter med 20-25 hester og 16-årig sjåfør. Eller selvfølgelig familiefedre alene i skjærgårdsjeep med over 100 hester, men sistnevnte kategori blir jo faktisk fanget opp av forslaget. I motsetning til nevnte 16-åringer.

 

Jeg antar at i løpet av komiteens arbeid, skjedde den tradisjonsbefestede særnorske forflytningen av komiteens fokus fra utgangspunktet som faktisk hadde et visst sikkerhetsbudskap, og til den mer vanlige arbeidsvarianten hvor fokus kun går på å fremskaffe flest mulig blanke ferdigskattede kroner til statskassa.

 

At aldersgrensen har noe med alderen på folka i utvalget å gjøre skal man ikke se bort fra..

Forøvrig ser jeg her i havna jeg ligger vesentlig mer idiotkjøring med båt av 50åringer enn av 16åringer.

I tillegg er det slik at 50åringene har båt som kan lage vesentlig mer skade enn båtene til 16åringene som regel..

 

Det er ikke så lenge siden en gammal gubbe i en RIB hadde ca 40 knop inne i havna.. Jeg husker fyren,og kommer til å gi han svømmekurs neste gang jeg påtreffer han.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...