Jump to content

Toll &Tull, har de lov ?


Careka

Recommended Posts

Overivrige tollere

 

Har de låv tl dette ?

Kreves det ransakingordre ?

Må vi ha med kvittering på alt i båten, ellers blir vi misstenkte for å smugle ?

 

Er det slik vi får det i fremtiden.

 

Eller ?

Redigert av Ingar
Har slettet sitat og lagt inn link til artikkelen istedet. (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vanskelig se at de har myndighet til å ta seg ombord i båten, så det må bero på frivillighet. Den som ikke vil dette må nok være inneforstådt med at en da vil bli tauet inn til nærmeste "politi myndighet" slik at de kan borde skuten med nødvendige papirer i orden.

 

Det med å ta vare på kvitteringer ombord er jo en god regel uansett om en ferdes i grenseområder eller ei. Da kan man sannsnyligjøre at det man har ombord er skaffet tilveie på lovlig vis. Det være seg mat, drikkevarer eller diesel om en ferdes der hvor dette kan skape problemer.

 

Tollerne i Norge er stort sett enkel å ha med å gjøre så lenge man har sitt på det tørre, og kan dokumentere/sannsynliggjøre dette, det er ikke alltid like lett det store utland..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Si ikke det, vi har hatt inlegg her før hvor de forteller at de ar blitt entret av Tollerne.

 

Hva sier våre Låvkyndige om dette.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er dette så oppsiktsvekkende? Prøv det samme i bilen. Fylle den opp med sprit og øl som du har kjøpt for lenge siden, og kjør rundt på skogsveiene i grensetraktene mot Sverige. Jeg tror du får et forklaringsproblem hvis du blir stoppet av en toller. Men dette kommer jo også an på hvor vanskelige tollerene er. Jeg har ingen fulle flasker ombord, alle er åpnet. De fleste har en etikett som er halveis revet av. Tilsammen har vi mer enn kvoten for mneg og kona, men hvis tolleren bruker hue, ser han at de ikke er kjøpt samtidig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Vel jeg ble entret ifjor. De spurte om å få komme ombord etter å kjørt RIBen inn i hekken. Nekter du, blir du geleidet til

nærmeste politimyndighet. Dvs jeg lurer på om ikke kystvaktsjefen har den, han kom faktisk ombord han også.

 

Men trivelige folk. Men kjøreopplæring trenger dem. Men det beklaget de også.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vel jeg ble entret ifjor. De spurte om å få komme ombord etter å kjørt RIBen inn i hekken. Nekter du, blir du geleidet til

nærmeste politimyndighet. Dvs jeg lurer på om ikke kystvaktsjefen har den, han kom faktisk ombord han også.

 

Men trivelige folk. Men kjøreopplæring trenger dem. Men det beklaget de også.

----------

Hvilket påskudd hadde de for å entre din båt, var du misstekt for smuggling, eller drev du tyvfiske i vernesonen.

Eller antok de at du var terrorist.

 

Har vi ikke rettigheter i vårt eget hus/båt.

 

Blir det neste at de kan komme på husbesøk også ?

Hvor går grensene ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sakset litt fra Tolloven... Det er i grunnen relative greie regler dette her... Ikke noen problemer så lenge man har "rent mel" ombord slik som jeg ser det..

 

§ 10. Tollvesenet skal under sin kontrollvirksomhet gis uhindret adgang utendørs overalt langs kysten, i havneområder, til jernbanelinjer med tilhørende stasjonsområder, til landingsplasser for luftfartøyer og til områder som støter inn til landegrensen.

 

 

 

§ 11. Tollvesenet kan stanse og foreta undersøkelse av:

 

1. fartøyer og luftfartøyer over alt på tollområdet,

2. ethvert annet transportmiddel underveis fra eller til grensen for tollområdet,

3. vareførsel til eller fra tollområdet uten bruk av transportmiddel,

4. vareførsel fra eller til anløpssted for fartøy eller landingsplass for luftfartøy.

 

Tollvesenet kan treffe de tiltak som anses nødvendige for gjennomføringen av kontrollen med transportmidler og vareførsel som nevnt i første ledd.

 

Vareeieren eller den som har omsorg for varen på vegne av vareeieren, skal gis anledning til å være til stede ved undersøkelser som nevnt i første ledd, med mindre dette vil føre til uforholdsmessige forsinkelser eller vansker for øvrig.

 

Endret ved lov 3 juni 1994 nr. 14.

 

 

 

§ 12. For å bringe på det rene om en vare er eller søkes unndratt tollvesenets kontroll, kan tollvesenet foreta undersøkelse:

 

1. over alt utendørs når undersøkelsen skjer i umiddelbar tilknytning til forfølgelse av et forhold som antas å innebære en slik unndragelse av kontrollen,

2. over alt utendørs i områder hvor lossing eller lasting foregår eller antas å ha foregått,

3. over alt i pakkhus eller andre bygninger på steder hvor lossing eller lasting foregår eller har foregått,

4. av jernbanetog over alt på tollområdet,

5. på person:

a. som ferdes til eller fra grensen for tollområdet,

b. som befinner seg i eller underveis fra eller til transportmiddel som er underveis fra eller til grensen for tollområdet,

c. som forlater lagringsplasser for ufortollede varer,

d. som befinner seg på eller underveis fra eller til anløpssted for fartøy eller landingsplass for luftfartøy i utenriks trafikk,

e. som befinner seg på sted og under forhold hvor tollvesenet kan foreta undersøkelse i henhold til punktene 1-3 i denne paragraf, og som mistenkes for å unndra varer fra kontroll.

 

Endret ved lov 3 juni 1994 nr. 14.

 

 

 

§ 13. Nektes tollvesenet adgang til transportmiddel, sted eller område, hvor det etter §§ 10-12 og § 49 annet ledd har rett til å ferdes eller til å foreta undersøkelser, kan det skaffe seg adgang med makt.

 

 

 

§ 14. Enhver som ferdes fra eller til grensen, fører av transportmiddel og enhver som ellers befinner seg på sted og under forhold som nevnt i §§ 11 og 12, plikter å stanse når tollvesenet ved tegn eller på annen måte forlanger det. Vedkommende plikter å gi tollvesenet alle de opplysninger og yte den hjelp som tollvesenet finner nødvendig for gjennomføring av kontrollen. Når det forlanges, plikter han også å forevise de varer han måtte bringe med.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

----------

Hvilket påskudd hadde de for å entre din båt, var du misstekt for smuggling, eller drev du tyvfiske i vernesonen.

Eller antok de at du var terrorist.

 

Har vi ikke rettigheter i vårt eget hus/båt.

 

Blir det neste at de kan komme på husbesøk også ?

Hvor går grensene ?

 

Helt ny båt uten kjennemerker, fulgt fra Skagen. Ble fortalt at mange båter ble fulgt helt fra Danmark. La merke til fly

underveis, samtidig som Danske kystvakten lå i Skagen. Det var en storaksjon, den helgen. Mener at nærmere 100 båter ble stoppet.

 

2 kystvaktskip lå ved Tisler, flere RIBer i aksjon, samt fly.

 

Hadde alle papirer i orden, hadde reg båten før jeg hentet den. Ifølge FB, ble noen båter tatt inn pga at de ikke hadde betalt

avgifter.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jo, helt greit det der, sydvesten, men pliktig til å ha med kvittering på alt jeg har ombord er jeg fremdeles ikke. Det er fremdeles tollvesenets/rettsapparatets problem å påvise at det faktisk er smugglergods. Ikke mitt problem å bevise det mottsatte.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Både her hjemme og internasjonalt har tollvesenet utvida fullmakter for å undersøke hvor det skal være ved mistanke om smugling. Alle sjøfolk kjenner vel til dette - å prøve og nekte tollere adgang vil nok skape mye "morro". De kan skru båten fra hverandre og tro heller ikke at de behøver å rydde opp etter

seg. Husker fra min tid ute, i London fikk en mistanke om smugling i lastebommene på et større skip. Bommen ble lagt ned og brendt opp på langs. De fant ingenting, men pyt, pyt. Skibet lå der med skader for millioner.

Link to post
Share on other sites

Det blir vel som å kjøre bil dette her vel man kan vel ikke nekte dem i å undersøke bilen heller :confused:

 

 

Tja. Politi og Biltilsyn har ikke lov å undersøke bilen din ihvertfall uten å ha en grunn. Hvorfor tror du de spør om å se varseltrekanten ? Politiet vred seg som om ormer for noen år siden da jeg dro den frem fra under førersetet. Til slutt spurte han å få se i bagasjerommet og det fikk han ikke lov til.

Link to post
Share on other sites

Det er fremdeles tollvesenets/rettsapparatets problem å påvise at det faktisk er smugglergods. Ikke mitt problem å bevise det mottsatte.

 

mvh tuffff

Er ikke så sikker på dette du skriver her, mener å ha lest et eller annet sted at vareeieren her må kunne sannsynliggjøre at varene er ervervet på lovlig måte og deklarert inn i kongeriket. Men er slett ikke sikker, tror vi hadde en slik diskusjon i fjor sommer her og sikkert året før også....

 

Derfor er det slik som jeg ser det ikke noen ulempe å ha med seg kvitteringer som kan sannsyliggjøre dette, da slipper man i allefall unødvendig plunder og heft..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja. Politi og Biltilsyn har ikke lov å undersøke bilen din ihvertfall uten å ha en grunn. Hvorfor tror du de spør om å se varseltrekanten ? Politiet vred seg som om ormer for noen år siden da jeg dro den frem fra under førersetet. Til slutt spurte han å få se i bagasjerommet og det fikk han ikke lov til.

 

Så da mener du at vi kan fylle opp bagasjerommet med sprit uten fare for å bli tatt i tollen? vi kan bare nekte dem å undersøke bilen :confused:

Link to post
Share on other sites

Tja. Politi og Biltilsyn har ikke lov å undersøke bilen din ihvertfall uten å ha en grunn. Hvorfor tror du de spør om å se varseltrekanten ?

Hvis jeg hadde hatt bagasjerommet fullt av dop og smuglervarer, hadde iallefall jeg sagt at jeg nok dessverre ikke har noen varseltrekant... Antagelig mindre straff for det lovbruddet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Derfor er det slik som jeg ser det ikke noen ulempe å ha med seg kvitteringer som kan sannsyliggjøre dette, da slipper man i allefall unødvendig plunder og heft..

 

Jo, jo... men drasse rundt med kvitteringer på alt mellom himmel og jord er vel i overkant. I prinsippet så er vel hele landet definert som tollområde, så da er det jo nærmest innført "kvitteringsplikt" :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Mulig tollvesenet har fullmakt til å kontrollere båter også på vei ut Oslofjorden. Det er ikke poenget her. Notisen som refereres virker ikke troverdig - og det virker ikke sannsynlig at båteier ble bragt til politistasjonen (arrestert) for å ha hatt noen ekstra flasker ombord som han der og da ikke kunne fremvise gamle kvitteringer for.

 

"Natt til søndag ble en båt bordet, 2-3 år gammelt fludium konfiskert og eieren bragt til politistasjonen".

 

Ikke et sitat, ikke en kildehenvisning - og til tross for at notisen varsler "et strammere regime fra den kanten"( tollvesenet).

 

Flere enn meg som synes denne saken lukter rart?

 

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt omkring dette, og fikk svar. Jeg har ikke bedt om tillatelse til å referere, så jeg bare limer inn den setningen jeg finner viktigst:

 

"(...) samordnet aksjon mellom politi og tollvesen der formålet var å "kikke nærmere" på endel av de litt større fritidsbådene i indre Oslofjord. (...)"

 

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Flere enn meg som synes saken denne lukter rart?

ter-av

 

Jepp, det er det. Det skulle være et skikkelig squarehead av en toller som gjorde seg et sånt bry for ingenting, og attpå til antagelig måtte levere flaskene tilbake.

Jeg har dog - i min tid som speditør/fortoller - vært borti noen slike. Som regel ble unotene plukket av dem ganske raskt av eldre kolleger.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ble bordet av tollere ved Søstrene forrige helg. De var hyggelige og ville bare ta en titt og prate litt. Ville se dokumentasjon på at det var jeg som eide båten og legitimasjon. Han så i tillegg litt rundt men det var MANGE steder og rom han ikke så i, så jeg tror ikke de er så veldig interessert i om du har med deg ei flaske eller to for mye.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Skulle jeg en tur sydover langs Hvaler langs grensen mot Sverige, tror jeg nok det ville være lurt å ikke ha for mye sprit ombord.

 

Men sett at jeg skulle fra Son i Oslofjorden på ferie på Sørlandet. I løpet av vinteren hadde jeg kanskje vært flere Harryturer i Sverige og kjøpt kvoten, vært på polet hjemme og kjøpt den helt spesielle Whiskey'n de ikke hadde i Sverige pluss en kartong rødvin de heller ikke hadde i nabolandet og Cognacen jeg fikk til fødselsdagen (som jeg ikke aner hvor er kjøpt). Dette tar jeg med i båten på vei ut Oslofjorden mot Sørlandet. Og så kommer tollen ombord ved Færder for "rutinekontroll"! Med god samvittighet ville jeg selvfølgelig sluppet dem ombord, men hvordan ville dette utartet seg? Måtte jeg bevise at jeg kom fra Son og ikke Strømstad? Og kunne dette skjedd hjemme på Skjetten ved lillestrøm med huset fullt av sprit og vin i vinkjelleren? Kanskje en sur nabo ville "ta meg"? (og obs, dette er tenkte tilfeller, så mye drikkevarer har jeg aldri hverken hjemme eller i båten).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...