Jump to content

Båttransport Oslo - Ålesund. Alternativ til lastebil?


Skvulpen

Recommended Posts

Er (muligens) i ferd med å kjøpe en 23 fots plastsnekke i Oslo, og må i så fall få den hjem til Nordvestlandet. Et lokalt transportfirma jeg har kontaktet tar NOK 14.400 + mva for denne frakten, på spesialbil med kran og båtstøtter. Altså 18.000 kroner, synes det er dyrt, dette kan i praksis velte hele handelen for meg. Er det noen her som kjenner til rimeligere alternativ? Har hørt om NorCargo, men med + + for kraning både ved lasting og lossing blir det kanskje like dyrt?

 

Siden båten bare er vel 7 meter og ca 2200 kg, har jeg også tenkt på muligheten for å leie / låne stor henger og kraftig trekkbil og frakte båten selv.

 

Fant et Oslo-firma på finn.no som tilbyr billig transport på henger, de tar båter fra 15 - 28 fot, men jeg har litt problem med å vurdere denne annonsen ... Er dette seriøst ("kontakte Frank"???), noe å satse på, noen som kjenner til? Hvilke fallgruber ser dere her, hva med forsikring hvis hele ekvipasjen velter i Romsdalen og havner i Rauma? :diving:

 

Setter pris på gode råd og innspill!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du bør ringe til denne Frank. Hvordan seriøsiteten er vet jeg ingenting om, men annonsen ga hvertall meg et bra førsteintrykk med gode bilder osv.

 

Når det gjelder forsikring under transporten, ville jeg kontaktet forsikringsselskapet og spurt.

Link to post
Share on other sites

Sjekk opp med flere firmaer,det er store muligheter for at en eller annen kan ta dette som leilighetsfrakt/returfrakt.

Problemet med det er at det kan dra litt ut i tid før dette klaffer for transportør.

Men mellom Oslo og Ålesund så er det enormt med vogntog i sving,mange med nedbygde semitraller.

Jeg tror du kan finne en bra pris på med å sjekke litt

 

Lykke til

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Lasse:

Ja, jeg kommer uansett til å kontakte "Frank", så sant jeg får tilslaget på snekka. Men lurte på om noen hadde magefølelse ene eller andre vegen her ...

 

Forsikring må jeg nok tegne før transport uansett, og få brakt 100% på det rene om dette dekker alle slags mulige uhell underveis. Lastebilfirmaet sier at de ikke kan forsikre "tredjemanns gods".

 

Til GAS:

Ja, det er grassat mange vogntog på strekningen, men som du sier kreves det en del "research" å finne noe som klaffer både med hensyn til tidspunkt og biltype. Båten bør dessuten kranes med konduite, og både støttes og sikres trygt underveis, kanskje ikke alle som er like erfarne i det gamet, ikke bare å "slenge" en båt (MIN båt!!) oppå et lasteplan og dundre i veg i 120 oppover Gudbrandsdalen :eek:

Link to post
Share on other sites

sjekk pris hos Olav thenden i stryn. Dei har ofte kranbiler på østlandet, og her er det sikkert mulig med returfrakt.

 

Stor bil med 50t kran og hydraulisk båtkrybbe. Mener eg sjekket pris for en snekke fra Tvedestrand til Stryn, noen som kom på 9000,-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...