Jump to content

Behandling av vått treverk


Dalton

Recommended Posts

Jeg oljet Matilda innvendig i vinter, etter råd både her inne og fra andre trebåt-eksperter. Dette for at oljen skulle erstatte vannet i treet, og dermed hindre at veden krympet pga tørking. Dette har nok fungert veldig bra, for når jeg nå har begynt den utvendig pussen oppdaget jeg at treverket er VÅTT. Så oljen har altså presset vannet ut igjennom bordene, og så har bunnmalingen hindret dette i å tørke. Mitt dilemma er da at jeg ikke kan male våte bord, og hvis jeg lar dette tørke vil jeg vel risikere oppsprekking... Tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Snakker du over eller under vannlinja ? Er det under så skal du vel ikke male, da er det BUNNSTOFF som gjelder. I alle tilfeller så må det være TØRT før du påfører noe. Hvis du maler / har på primer og bunnstoff mens treverket er vått så sperrer du fuktigheten inne. IKKE LURT !

Link to post
Share on other sites

Olje med rå linolje blandet med terpentin på høst og vinter, innvendig i båten, skal etter sigende trenge ut vannet i treverkets celler og dermed forhindre at treverket krymper når det tørker. Maling under vannlinje er et råd fra en trebåtbygger. Dersom båten skal oppholde seg i ferskvann er groing ikke noe problem, og dermed er ikke behovet får bunnstoff tilstede. Mulig jeg har fått noen gale råd, men gjort er gjort.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg tror nok ikke det er noe dårlig råd å bytte ut vannet med linolje, men vannet må VEKK før du kan male på nytt. Hvis treverket er mettet med olje så bør det ikke krympe så mye at det er noe stort problem, og det trutner jo fort når den kommer på vannet igjen.

Link to post
Share on other sites

Olje med rå linolje blandet med terpentin på høst og vinter, innvendig i båten, skal etter sigende trenge ut vannet i treverkets celler og dermed forhindre at treverket krymper når det tørker. Maling under vannlinje er et råd fra en trebåtbygger. Dersom båten skal oppholde seg i ferskvann er groing ikke noe problem, og dermed er ikke behovet får bunnstoff tilstede. Mulig jeg har fått noen gale råd, men gjort er gjort.

 

 

Det blir nok heller slik at du 'limer' vannet inne. Rådet ville kanskje funke hvis begge sidene av bordet (utv. og innv.) hadde porøs overflatebehandling. Er båten eksempelvis lakket utvendig, og du oljer med rå linolje innvendig (balndet eller ikke) vil nok vannet dampe langsommere ut. Og du får fuktige bord.

 

Skrap av defekt overflatebehandling du må, la overflaten få seg en ukes tid i ro, så skal du nok se at situasjonen bedrer seg.

Link to post
Share on other sites

Tror helt enkelt jeg hadde satt ut båten uten videre behandling og brukt den denne sesongen, kan ikke tenke meg hva galt det skulle gjøre. Så kan du jo skrape rent under vannlinjen til høsten slik at vannet får muligheten til å komme ut. Oljebehandlingen fra innsiden som du har gjort denne høsten og vinteren. Smør på så mye at det tilslutt kommer olje ut på utsiden (regner med båten din er bygd i furu). Når det har trengt igjenom ville jeg gått på fra utsiden og sauset inn til det overhode ikke trakk mere, tørket av overskytende og malt med egnet maling. Det er vel viktig at denne malingen er diffusjonsåpen. Vil du male over de flekkene som er bare tror jeg du kan bruke enten primer eller bunnstoff over disse. Disse vil feste selv om trevirket er fuktig.

 

Lykke til uansett hva du gjør

Link to post
Share on other sites

Diffusjonsåpen maling på utsiden under vannlinje, med kun oljet treverk innvendig blir for meg feil. Jeg ville nok heller godt for en dønn vannb estandig epoxyprimer på utsiden under vannlinje og så fortsatt med kun olje på innsiden. Da får treverket gitt fra seg fuktighet på innsiden og båten/treverket beskyttes mest mulig fra utsiden. Siden den bare går i ferskvann kan du jo legge på et par/tre lag med primeren, maling er jo ikke et must (kan også blande inn litt farge i epoxyprimer for utseendes skyld).

 

Før du primer må båten tørke godt opp, og det kan kun skje nå ved at du skraper/pusser den helt ren og så lar den få vind og varme i flere dager...evt. gjøre som Jon-Kåre sier...at du hiver snekka på vannet og tar denne jobben til høsten.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det blir så feil med diff åpen maling da jo hele poenget er at bak dette skal trevirket være dønn mettet med olje, Ellers så er det vel få malingen som ikke er diff åpen. Epoksyen tror jeg garantert vil sprekke da noe trutning vil det nok uansett bli, og hvordan festet for denne vil være på et skrog som allerede er mettet slik med olje som dette er stiller jeg meg tvilende til.

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her, men jeg har bestemt meg for å flikke på det som er for å få båten på vannet, for så å fjerne alt ned til rent treverk til høsten. Har skrapet vekk all løs maling, så det vil jo tørke endel mens jeg jobber med andre ting. Tar under vannlinjen helt til slutt, tenker jeg. Rare greier... jobb-lista på en gammal båt blir jo aldri kortere - den bare endrer innhold :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Ser dette er en gammel tråd, men for fremtidig referanses skyld tar jeg den opp igjen.

 

Jeg har satt tresjarken på slipp og skrapet skroget rent utvendig. Jeg har akkurat kjøpt tilbake sjarken (har eid den før) og han jeg solgte den til, og som jeg nå kjøpte den tilbake fra har ikke gjort noe med båten på tre år. Skroget er for det meste OK, men noen steder er det fuktig også utvendig. Nå vegrer jeg meg for å olje den fordi jeg er ganske sikker på at olja slipper og flasser av ganske kjapt der det er fukt. Jeg har god erfaring med Owatrol D1 og D2 og går for dette denne gangen også. Mitt skrog er dog ikke oljet innvendig og fanger derfor ikke vannet inne. Jeg har ikke tid til uker med tørking og tørken er vel også minimal på denne årstida på Normøre helt nede ved sjøen. Hva gjør jeg?

Link to post
Share on other sites

Over vannlinje: D1 olje er vel 90-95 % amerikansk terpentin, og det er supre greier for å bevare treverk. Jeg ville nok først skrapt slik at ny behandling kan få feste seg. Så ville jeg lagt på med amerikansk terpentin, eller D1, til det metta. Så kan du lukke. Hva du velger til å lukke er ulikt: Noen har egenkomponerte mixturer med linolje, tjære og diverse, andre bruker benarolje eller D2 olje. Poenget er bare å få lagt noe over som gjør at ikke mettinga blir vaska ut av treverket igjen. 

 

Under vannlinje: Tradisjonelt har en her innvendig hatt enten mønje eller steinkulltjære. Utvending har en prima med mønje og s hatt bunnstoff. Igjen må du få vekk det som ikke har god heft og så bygge opp igjen.

 

Båtstell seinhøstes, utendørs i fjæra høres ut som en tung jobb. Nattetemp ned mot 2-3 grader, kombinert med tungt duggfall gjør at naturen setter inn båten din med andre stoff en du vil ha mye flittigere enn du klarer. Du må få båten i ly. Helst bør du også få den i et ly der du får tempen over 10 grader. Ellers kan det gå galne veien med pussinga di. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...