Jump to content

Feste treplater til glassfiberbunn!


MartinN

Recommended Posts

Hei,

 

Da er jeg i gang med prosjektet - Andy 21.

 

dsc00280.jpg

 

dsc00291.jpg

 

Alt av interiør og råtne trefinerplater er fjernet og båten er strippet.

Har dere noen tips til å bygge opp med nye finerplater og hvordan disse festes til skroget så de virkelig sitter?

Skroget er plast/ glassfiber! Tenkte å bruke epoxy-sparkel/ lim på hver side av platene mot skroget.

Dette skal holde som juling mener Maritim på Slependen.

 

Hva ville dere "impregnert" finerplatene med før de festes til skroget? Jotun Visir og Jotun dekkbeis?

 

Gulvet/ dekket er i vannfaste plater, men disse er gamle og latterlig festet. Tenkte å legge nytt gulv. Noen som har tips til rimelig, pent og lett anvendelig gulv?

 

Hva tror dere?

 

Martin

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har et problem dersom du inpregnerer platene med noe fettholdig før du skal lime.Søler du til med fettholdig impregnering biter ikke epoksyen.Mitt forslag er at du smører platene med tynn - ufortykket epoksy - løsemiddelelfri a.la West epoksy.Dette trekker godt inn i veden,Bruk flere strøk ettersom det mettes.Pass spesielt godt på kantene. Dette vil gi en vanntett underside.Når dette har herdet setter du til fortykkelsespulver i henhold til bruksanvisning og støper fast i båten.På oversiden kan du impregnere med hva du vil når liminga her herdet.

Link to post
Share on other sites

Ok, bra tips! Hva med bare Jotun Visir, ikke beis? Jeg vet ikke hvor fettholdig Visir og beis er!

 

Hvilket produkt er det beste til slik impregnering av finerplater for å få en vannavstøtende hinne?

 

West Epoxy er det jeg har kjøpt! Du mener å koste/ rulle på dette uten å blande inn fortykkelsespulver?

Rett og slett bare pumpe begge pumpene og blande dette for så å smøre det på platene før festing til skroget og glemme alt av Visir og beis?

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...