Jump to content

Forsikringssum uten og innenbordsmotor


Høvdingen

Recommended Posts

Går gjennom forsikringene og får nye tilbud.

 

Syntes forsikringsumen på sjarken, med en ny 85 hk Nannimotor var noe høy 4800.

 

Bad om å heller å legge inn en 85 hk utenbordsmotor, da ble forsikringssummen 1000 kr billigere :rolleyes:

 

Trodde det ville være omvendt med tanke på tyveririssiko, holdbarhet, brannfare osv.

 

Har noen en god forklaring ?

Link to post
Share on other sites

Som jeg oppfatter det så blir premien regnet ut på basis av statistikk, risiko og en god porsjon med margin (fortjeneste). Noe markedstilpasning er det sikkert også. Når statistikken legges til grunn så kan det oppstå noen pussige utslag, særlig vil det vel gjelde hvis det er få objekter som er registrert i statistikken. I praksis kan man tenke seg en bil det er få av, og hvis et selskap har hatt flere skadetilfelle på denne bilen så vil dette slå kraftig ut i statistikken og dermed premien.

Dette betyr at det kan være store endringer fra det ene året til det andre i hvor premien er lavest, og derfor tar jeg hvert år en full gjennomgang av alle forsikringer og sjekker med mange selskaper. Med en god del skadeforsikringer tør jeg påstå at det er verdt bryet, og tiden det tar, og vil tro at jeg hvert år sparer 2/3000 kroner ved å ikke forholde meg passiv og bare fortsette i samme selskap av gammel vane, dovenskap eller blind tro på selskapets lojalitet til meg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Se her.

 

Som jeg skrev har jeg hørt, av folk som burde vite det, at prisene på båtforsikring er ganske tilfeldige og lite velfundert.

Selskapene har ikke statistikk på båt i samme grad som f.eks. hus og bil.

Bl.a. finnes det ingen statistikk på i hvilken grad sikkerhetsmerking og alarm påvirker risikoen for tyveri.

Markedet er lite og enkeltepisoder kan gjøre store utslag. Ett eneste havari førte ifjor til at IF's utbetalinger økte med over 20%.

 

Annet eksempel på merkelig prissetting: IF tar det samme for båter med drev og strak aksel fordi kundene ikke kan svare på hva de har. Dette har jeg selv blitt fortalt av en meget erfaren kundebehandler hos IF.

Link to post
Share on other sites

At det er lite konsekvens er ingen ny sak. Et eksempel fra meg:

 

Først var båten 17 fot med 100 hk Yamaha utenbords. Toppfarten var 44 knop. Forsikringen var ikke så gal pris på. Lurer på om det var 1300 i året.

 

Så ble båten bygget om. Nå 18 fot med 116hk Mercruiser diesel. Toppfart 38 knop (men mye gunstigere forbruk:) )

Dama på forsikringen spurte om jeg hadde hekkagregat. Ja, sa jeg. "Off. Da blir det dyrt" sa dama bak disken. Jeg tillot meg å spørre hvorfor. Svaret var at det var fordi det er lett å knuse hekkaggregatet. På spørsmålet mitt om hvorfor det er dyrere når det er samme klumpen som stikker nedforbi kjølen på en påhengs og et hekkaggregat hadde hun ikke noe godt svar. Dessuten sa hun at hun ikke visste hva et hekkaggregat var. Jaja.. 3000 i året ble det likevel.

Link to post
Share on other sites

Har svart på en lignende diskusjon tidligere.

 

Jobber i et forsikringsselskap, og hos oss, så er det pris, toppfart og sikrignstiltak som i stor grad avgjør prisen. Det som påvirker båten i litt mindre grad er båttype( ingen forskjell på hekkagregat og fastaksel). Så kommer videre totalkundeforhold osv.

 

Våre priser er utarbeidet på grunnlag av statistikk internt, ikke noen felles mellom selskapene. Kan nok bli en noe snever prising, men føler allikevel att den faller godt ut for de fleste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...