Jump to content

Fordeler med høy montering av utenbords?


Puma 420

Recommended Posts

Hei!

 

Har montert motor som er godt og vel stor nok på jolla mi. Etter en del justering på forskjellige parametre begynner jeg og få den til å gå pent i sjøen.

 

Eneste "problem" jeg sitter igjen med nå er at den tenderer mot wobling. Kavitasjonsplata på motoren er pr. idag et par cm under båtens laveste pkt.

 

Vil jeg vinne stabilitet på å heve motorinstallasjonen et trinn eller så?

Hvorfor søker man å få kavitasjonsplata jevnt/like over båtens bunn?

 

Puma:)

Link to post
Share on other sites

største fordelen med høyere montering er vel mindre vannmotstand fra kavitasjonsplate/stamme , og dermed mer fart. Krever selvfølgelig at man har en propell beregnet for det... Og relativt lite å hente i fart under 30-35 knop.

 

Med rett propell kan man heve myye, på den Muslingen til Gammabusa med 140hk og Raker prop , så var sikkert plata mer enn 12 cm over laveste punkt. Men da med vanntrykksmåler og manuell lift som flytter motoren ca 6" bakover.

 

Hva slags propell var det du hadde? Ville uansett forsøkt å heve et hull eller 2.

 

Også viktig for stabiliteten at styringa er uten slakk osv...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kav. plata gir jo mer løft hvis den står i flukt med eller under bunnen, mulig det hjelper litt på stabiliteten at du får den litt opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk.

 

Morsomt å se at man etterhvert begynner og bygge seg opp egne teorier som ikke er helt på jordet, basert på egen erfaring og teoretisk hjelp fra båtplassen.no.

 

 

Får prøve en lettere heving på et hull eller to, så er jeg nok klar for mye morro i sommer:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...