Jump to content

Eksport av båt til Sverige - moms?


Mouche

Recommended Posts

Det er mange tråder om import av båter og "ting og tang", men lite om eksport fra Norge. Går i tanker om å selge seilbåten, en Maxi800, og det er en båt som det er etterspørsel etter i Sverige spesielt, men nok også i Danmark. Må en svenske eller danske betale moms ved import av bruktbåt fra Norge?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

iallafall var det så förr i tiden.....

 

Siden jeg er en høflig ung mann så vil jeg nødig spør når det var! :wink:

 

Hvis jeg har forstått det riktig, hvilket jeg sikkert ikke har, så kan man i Sverige importere bruktbåt fra f.eks Danmark uten å betale moms (igjen)?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

vi kan idag kjöpe bil, båt var som helst inom EU o bare segla hem...... :smiley:

 

Det slipper vi heldigvis i Norge....... :headbang:

 

Men er det fullt så enkelt da Gunga? Bilprisene i Danmark er vel på norsk nivå tror jeg. Det hadde vel ikke blitt solgt en bil i Danmark hvis alle der kunne hente på fabrikken i Tyskland.. (eller Sverige da, siden det er deg... :wink: )

Link to post
Share on other sites

Jepp fullt så enkelt er det........

 

brukte bilar kjöper man billigt i Tyskland ikke Danmark

 

Båter däremot, Danmark/Tyskland/Holland osv inga problem..bare segla hem :smiley:

 

för några år sedan kjöpte man nye bilar i Danmark på export...som du säger bland de dyraste i Europa, men bland de mest

pressade fra förhandlarna/tillverkarna...så dom hade ett lågt ingangsvärde...sen skulle dom på export så det var inga andra gebyrer/moms som kom på ...utan momsen betalades her vid importen......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jepp fullt så enkelt er det........

brukte bilar kjöper man billigt i Tyskland ikke Danmark

 

Brukt er greit, jeg tenkte på NY bil eller båt. Du kan vel ikke dra til Tyskland og hente en NY bil ? Da tilkommer vel en del særavgifter som gjør at det er prisforskjell innen EU.

 

Men skulle gjerne vært medlem av EU, jeg... Men den debatten må vi la ligge... :nono: :lol:

Link to post
Share on other sites

jag kan ikke dom danske bestämmelserna för biler......det er möjligt att Danmark har några övergångsregler...att dom fikk

behålla sina höga skatter på bil

 

här er dom ivartfall borttagna.......

 

har en kollega som köpte bil i Rostock...bilfirman körde ombord bilen på ferjan o kollegan hämtade den i Trelleborg

 

det tillkommer någon skiltavgift...några hundringer eller tusenlapp....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I eksempelet over. les BÅT... ikke Bil.. Vi får holde oss til Topic... :smash:

 

Vel siden jeg er trådstarter så tillater jeg meg å mene noe om det! :wink:

 

Jeg har fått svar på mitt spørsmål så helt greit at diskusjonen drar seg litt ut på siden. Dessuten så lærer jeg jo enda mere enn det jeg hadde bedt om, momsfritt til og med. :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...