Jump to content

Intern / ekstern antenne til kartplotter?


ares

Recommended Posts

Lukket båt skal ha ekstern antenne, signalet blir dempet for mye. Spesielt i tåke når du trenger GPSen mest kan du få problemer. Også ved innfelt montasje i åpne båter skal man gå for ekstern antenne.

Mener du at signalene til GPS blir dempet av tåke?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har aldri merket at tåke demper signalene, og har gått mye på GPS i tåke. Hadde tåke dempet, var det jo ingenting du kunne gjort med det likevel

Lagt till: Nå ser jeg at Abbor vel heller ikke sa at tåke var noe problem for mottaket, men at det var da en er avhengig av å kunne stole på GPS'n.

 

Det som jeg av erfaring har funnet som demper signalene er:

 

- treverk, f.eks en litt tykk vindusstolpe

- menneskekroppen (det er nok å holde hånden over antennen så forsvinner signalene så godt som helt) Husk også på at med antennen på instrumentpanelet dekker du fort sikten til satellittene bak deg.

- metall av alle typer

- våt kalesje, spesielt våt av saltvann. Tørr kalesje demper imidlertid ingenting

- glassfiber demper noe, men det går stort sett helt OK med vanlige tykkelser som i et førerhus

 

Så min anbefaleing er å montere utvendig antenne med fri sikt horisonten rundt der det er mulig. Da får en i hvert fall maksimalt mulig signal inn til mottakeren, og slipper noe som er "nesten" godt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

....Har aldri merket at tåke demper signalene, og har gått mye på GPS i tåke. Hadde tåke dempet, var det jo ingenting du kunne gjort med det likevel

Lagt till: Nå ser jeg at Abbor vel heller ikke sa at tåke var noe problem for mottaket, men at det var da en er avhengig av å kunne stole på GPS'n....

Jeg lurer også på om det var slik det var ment fra abbor sin side. Abbor kommenter gjerne....

 

Da ville det i tilfelle også ha noe å si om det var overskyet eller ikke (det er tross alt tåke, bare i høyere luftlag)

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å kappe antenne kabelen og sette på en ny plugg; når den er trekkt og kuttet de metrene en ikke trenger.

På min eksterne antenne så er selvfølgelig pluggen helstøpt.

 

Hvis en skal trekke kablen med den pluggen så må det jo bli noen svære hull gjennon skott og dekk?

 

Mener å ha hørt at kablen ikke kan kuttes. kablens lengde er tilpasset nødvenig motstand i antenne/plotter eller noe sånt. Er det ikke en vanlig coakskabel?

Må inrømme at kabel og antenne nå ligger kveilet opp ved styreposisjon. får greit inn signaler, men vakker er det ikke.

 

Redigert: Glemte å nevne at det er snakk om en Garmin 182c

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til din GPS mottaker. Noen har antenne og mottaker i samme enhet. Altså det er spenning i "antenna" og signalene kommer ferdig formatert på eks. NMEA format ut på et par signalkabler. Her er kutt av kabel lite problematisk.

 

Har du coax er det ikke like enkelt. I utgangspunktet, så er det kun mottak fra antennen, og en lengre kabel vil egentlig bare dempe signalene enda mer. Her er det fornuftig med kortere kabel. Et annet problem blir det dersom det sitter en forsterker i antenna som skal kompensere for kabel-tapet. Denne kan bli strøm-forsynt via samme coax kabel (typisk ala det som skjer til LNB hodene til en parabol). Dersom produsenten regner eks. 20dB tap i kabelen og har derfor justert forsterkeren i antenna til en gain på 20dB. Kutter du denne kabelen, slik at signalene i praksis bare blir dempet 10dB, så vil signalene bli 10dB over hva som arbeidsområdet til mottakeren i plotteren. Noen kan ordne dette automatisk, andre ikke.

 

I tillegg, så må du passe på at ved kutting, og dermed montering av ny coax-plugg, at denne har riktig impedans. Å kutte en coax midt på, for så å ta vekk en bit og skjøte sammen igjen er en meget dårlig løsning som skaper tap. Skal den kuttes, gjøres dette i kontakten og ny kontakt skal monteres.

 

De fleste produsenter har tenkt på saken med at kontakten er stor og at hullet derfor må bli stort. Derfor....står det i manualen at kabelen ikke er til å kuttes, og pluggen levers fast støpt, så er det ofte best å la det være slikt. Ligger kontakten umontert ved siden av og det står at den kan kuttes, så burde heller ikke det være noe problem. Dette varierer nok fra type til type.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...