Jump to content

Motorbytte - nye motor fester støpes eller boltes?


tomcat

Recommended Posts

Hei, er igang med å klargjøre motorrommet for ny motor. Skal sette inn Mercruiser 1,7DTI med Alpha One istedenfor VP AQ151A som stod der tidligere. Dette medfører at jeg må flytte motorfestene lengre bakover og lage mer plass mellom motorfestene (bredere feste på den nye motoren).

 

Det jeg lurer på er om noen av BPs medlemmer har gode råd relatert til om jeg bør støpe inn to nye langsgående fester ca der som jeg har tegnet på bildet under. Tenkte å lage to klosser av vannfast finer og skjære dette til slik at klossene sitter tett inntil sidevegg og skrogbunn for så å legge glassfiberduk, epoxy og benytte vakummatte/pumpe for å støpe dette fast. Tar selvfølgelig å rengjør områder rundt støping grundig først, pusser inn til glassfiber og fjerner all maling i området.

image_032__copy.jpg

 

En annen mulighet jeg lurer på er å få laget noen vinkler i syrefast stål som boltes fast i sideveggene med en kraftig plate på innsiden av veggen. Da slipper jeg unna støpejobben og får en (etter det gamle motorfestet er fjernet og pusset ned) en helt ren og glatt bunn i motorrommet.

 

Tanker, ideèr og forslag mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo om skottene i motorbrønnen din er sterk nok til å bære maskinen eller oppta kreftene i fra den. Det er jo ikke store maskinen du skal inn med, men likevell. Dette bør være solid.

Jeg ville støpt inn en bed på hver side av maskinrommet i hele lengden, da får du spredd krefter og vekt over et større område. En langsgåene hylle langs hver av skottene som fester mot skott og bunn. Lim inn stimler med vannfast finer og legg duk over.

 

Mens du holder på, topcoat i hele maskinrommet blir fint. Slik ble mitt maskinrom.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00682.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...