Jump to content

Håndbøker, datablad, tester og manualer Mercury 50


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

På konebåten vi skal hente lørdag sitter det en Mercury 50Hk. Båten er en Selco 13 fot -78 mod. Og så fortalte selgeren at motoren var overhalt og at bl.a. reedventiler var skiftet. Ut fra dette tolker jeg at det dreier seg om en totaktsmotor. Dessuten kom vel firtakterene mye senere enn dette.

 

Det skulle ikke overraske meg mye om det ikke følger med noe som helst av papirer, manualer o.l. til motoren.

 

Vet noen om noe sted jeg kan finne info om denne motoren? Jeg har søkt igjennom BM og et par steder til uten å finne noe.

 

Det jeg er på jakt etter, er:

 

* Håndbøker

* Datablad

* Tester

* Manualer

 

Kunne godt tenke meg å lære meg litt om motorkonstruksjonen, lese tips om vedlikehold, kanskje noen sprengskisser, o.l. slik at jeg står bedre rustet når den ikke vil samarbeide.

 

Har noen noe tips i denne forbindelse, eller egne erfaringer å dele?

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru: Er motoren også fra 1978? Du finner jo en del bøker og reservedeler til slike motorer hos

www.eurofritid.no Ser ut som om de har en del til mercury der. Ellers gratulere med ny båt! Er alltid spennende å hente nye båter så du må ha en fin tur på lørdag!


 

Jeg vet ikke når motoren er fra. Mener å huske at selgeren nevnte denne var fra 70-tallet også, men det regner jeg med å vite mer om når jeg får sett på motoren og finner type/serienummer.

 

Supert tips om eurofritid.no. Tilfeldigvis fikk jeg katalogen deres herom dagen. Bestillte den uten å tenke noe særlig over hva den inneholdt. Tenkte mer på en katalog alá Maritim katalogen. Oj, oj, tenkte jeg når jeg så den var på over 800 sider. Gjett hvem som var skuffet når han fikk se det "bare" inneholdt motor-stuff. Lite visste jeg da at katalogen skulle bli brennaktuell bare noen dager senere når beslutning om konebåt var tatt. Så fort årsmodell på motoren er fastslått, regner jeg med å kunne bestille rep. håndbok ihvertfall.

 

Men det hadde vært greit med en vedlikeholds/service manual også. Det er ingen som har noe slik som kunne vært behjelpelig med en kopi? Eller som har erfaringer fra en slik motor som de kan dele?

 

Ja, jeg gleder meg som en liten unge til lørdag. Det er jo bare en liten, gammel 13 foter, men leill da gut - som de sier litt lengre oppi høgget her.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en kamerat som hadde en brukt Mercury 50 HK tidlig på 70 tallet, montert på en selvbygget Dala Pieta  (Knøttliten speedbåt)  Motoren var firesylindret såvidt jeg husker, og ekvipasjen gikk noe aldeles, iallefall oplevde vi det den gangen.  Det ble sagt at det var den beste motoren Mercury noengang hadde bygget.  Aldri noen problemer. Lettstartet, selv om den kun hadde snorstart.

 

Jeg disponerte samtidig en Trifoil 17 fot, bowrider, bygget på Strømmen Mek. Verksted. Her satt det en Mercury 65 HK med elektrisk start.  Det var også en grei motor, men betydelig mere tungstartet.  

 

Om dere orker har jeg en liten historie om den.

Jeg var relativt nygift, og sommeren 1974 dro vi på sommerferie  med den båten sammen med et annet par.  Turen ble imidlertid ikke helt som vi hadde tenkt, for på veien ut av havnen (fartsbegrensninger) må en plastpose eller noe annet ha lagt seg rundt stammen og hindret vanntilførsel for kjølingen av motoren.  Etter at vi satte opp farten ut Oslofjorden, har plasten falt av, og kjølevannet kom igang igjen.  Da hadde imidlertid kjøleskjoldet utenfor eksosmanifoilen blitt så varmt, at når det kalde sjøvannet  traff det, sprakk det, og sjøvannet havnet inn i motoren.  Vi merket imidlertid ingenting før vi slo av på farten i Drøbaksundet.  Da gikk motoren litt rart, og hadde problemer med å dra opp turtallet.  Imidlertid, vi kom oss videre, (trodde det var en bagatell) og la oss i telt på nordsiden av Roppestadholmen utenfor Nøtterøy.  Der kom vi under med at det var noe alvorlig fatt med motoren, så vi ble der en uke.  Så fikk vi hjelp til å få telt og utstyr på land, og sende jentene hjem med bil, mens vi tok båten til Oslo.  Når vi først fikk opp turtallet etter en stund gikk det greit inn til Oslo, påtross av ganske stor sjø fra akter.  I Oslo kunne mekanikeren hos Mercury vise og fortelle hva som hadde skjedd.  Reparasjon, blokk måtte bores, nye stenpler og råder, og veiv måtte slipes.  Kraftig innhugg i en ung, nygift lommebok.  Men det gikk bra, selv om vi merket det lenge.  Det som forbauset meg den gangen var at motoren ikke hadde topplokk.  Blokken og toppen var støpt i ett stykke, ala Steyr.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en 14f. selco m/den "beskrevne" 4 sylindrede (eller var den 3 sylindret???????) Mercury 50 motoren. Som Pirius skriver en av de aller beste motorkonstruksjoner opp i gjennom, for ikke å snakke om "gromlyden" sammenlignet med "datidens" andre 2 taktere på omtrent samme ytelse. Forøvrig - mener at denne motoren også fantes i en "Yamaha-utgave", i hvertfall selve "motordelen".  Men - til tross for at dette var/er en meget god motor - etter 25 år bør den nok gjennomgå en skikkelig "storsjekk" med bytte av alt som kan ligne på slitedeler + skikkelig "gjennomgang" av kjølesystemet før man kan "stole på den". Men et "godt eksemplar" av arten kan helt sikkert "gi mange nye år" til sin eier.

Link to post
Share on other sites

Pirus; Det du sier bekrefter det selger sier: Den er veldig lettstartet, sjelden mer enn 2 drag på kald motor, og 1 drag på varm motor.

 

terron; Sannsynligvis er den 4 sylindret. Mener å huske selger fortalte det. Gromlyd? Herlig. Og jeg som er totaktsfantast til fingerspissene da. Jeg så en gang en speedbåt med en fet, skikkelig trimmet åtter. Motoren var like pen å se på som i en hvilken som helst showbil. På dette satt det montert 8 rake, forniklede rør. Skal hilse og fortelle at dette var lite nabovennlig. Men du verden for en lyd. Jeg tenkte da på hvordan en motsvarende sak med totaktsmotor og skikkelige kammerpotter ville vært. Sikkert vanskelig å komme til og få dratt ut et rør fra hver eksosport på en slik motor. Men det kunne vært morro... Har kontakter som virkelig vet å finne fram i portene i en totaktsmotor med fil og andre verktøy. Kjenner også en som er dyktig til å lage skreddersydde ekspansjonskammere til totaktsmotorer. He, he... En annen sak er om motoren vil gå så veldig mye lengre etter en slik modifisering. Burde vel helst vært av litt nyere dato da.

 

Storsjekk? Hmm - høres dyrt ut. Selgeren sier den akkurat er overhalt. Dette var gjort av en som er mekanikker, så det er umulig å dra ut en faktura ifbm med jobben. Men bl.a. stempelfjører, reedventiler, og undervannshuset skal være gått over. I første rekke er anvendelsesområdet raggeturer i nærområdet og evt. som dagsturbåt vi tar med på neste tur til Sørlandet. Får se om jeg får dratt ut mer detaljer fra selger om hva som ble gjort under overhalingen. Som kjent - det er mange rare oppfatninger om hva en overhaling innebærer...

 

Rolf; På den linken var det mye stoff. Finner garantert mye nyttig om motoren min også så snart årsmodell er fastslått. Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Så den enkleste kontrollmetoden er å kontrollere pluggene? Selv om den aktuelle motoren ikke har gått i saltvann antar jeg at man likevel vil kunne spore endringer ved å sjekke pluggen. Riktig?

Ja, men pluggene kan jo være byttet. Da kan man kikke på stempeltoppen.

Det vil være en stor fordel om motoren har gått i ferskvann da korrosjon på veiv/drivaksel er det som normalt forårsaker problemet.

Når disse korroderer får simmer-ringene et kort liv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...