ares Startet 18.Mai.2007 Del på Facebook Startet 18.Mai.2007 Har ein KAD 43 2 batteri a`140 ah Framfor desse batteria er det montert ein orginal volvo laddingsførdelar. hvilken funksjon har denne laddingsførdelaren ??? Berre le men eg har ikkje peiling. Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 18.Mai.2007 Del på Facebook Svart 18.Mai.2007 (redigert) Den slipper bare igjennom ladestrømmen til begge batterier samtidig, samtidig at det ikke kan gå strøm mellom dem. Laddingsfordeleren er enten relé (som slår til ved lading fra dynamo) eller diode-basert (skillediode). Redigert 18.Mai.2007 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Takk for svaret. Har i dag målt ladning på batteria ved ladning fra dynamo. den viser 13.26 v på forbruksbatteri og 14.03 v på startbatteri. er dette riktig med med ein slik regulator ???? Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Ladningsfordeleren er ingen regulator, kun en mekanisme for å skille batteriene. Antar du målte mens forbruksbatteriet var nedtappet, da vil det går mye strøm dit (og sannsynligvis nesten ingenting til start). Er ikke kablingen godt nok dimensjonert vil du få et spenningsfall. At det er så stort som 0.7V høres ut som for tynn kabel. Antar at "den gule ledningen" fra dynamoen er koblet direkte til startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 nei den er kobla til forbruksbatteriet Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 20.Mai.2007 Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 Ok, det er forsåvidt ok, men du må gjøre noe med spenningsfallet frem til forbruksbatteriet. Med den koblingen du har vil alltid spenningen på startbatteriet være litt høyere enn forbruk, men slik det er nå er det for mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 20.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2007 (redigert) Beklager Ingar du har rett, har vert i båten å sjekket , den er koblet til hovedstrømbryteren på startbatteriet Ang. kablinga så er det same dimensjon og lengde på kabelene fra ladningsfordeleren til start -/forbruksbatteri Redigert 20.Mai.2007 av ares (see edit history) Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 21.Mai.2007 Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Da er sannsynligvis kablene for tynne, iom at strømmen til forbruksbatteriet er mye større enn til start vil man få større spenningsfall. Du vil få mye bedre lading dersom du kobler følekabelen (den gule) til forbruk i stedet. Men da vil spenning på startbatteriet bli høy når forbruk er utladet. Dette fordi regulatoren vil øke utspenningne fra dynamo for å kompensere for spenningsfall frem til forbruk. Eneste måte å unngå problemet på er å bruke relé istedet for skilledioder, da slipper man også tapet i diodene. (5-10%) Står endel om temaet her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 21.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2007 Takk for hjelpen Ingar Har flyttet "den gule" over til plussen på forbruksbatteriet,og har fått flg. spenning: Start 14,02 v og forbruk 13,89 v Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.Mai.2007 Del på Facebook Svart 22.Mai.2007 Som du ser er ikke spenningsforskjellen så stor lenger, sannsynligvis fordi forbruk er mer oppladet og strømmen derfor er noe lavere enn ved forrige måling. Etter ytterligere lading bør spenningen stabilisere seg rundt 14.4V, iallfall bør den komme over 14.0 på det batteriet som den gule ledningen er koblet til. Så dette ser ut til å fungere som det skal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Stjeler den "gule" noe strøm fra forbruksbatteriet da den er koblet direkte til +polen, skulle den vore koblet til hovedstrømbryteren til forbruksbatteriet ?? Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Nei, den stjeler ikke strøm, iallfall ikke noe som er av betydning. Er beregnet på å kobles rett på batteripolen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ares Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Takker, da er i hvertfall ikke der feilen ligger. Sitér dette innlegget Ares Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.