Jump to content

Laddningsførdlare


ares

Recommended Posts

Ladningsfordeleren er ingen regulator, kun en mekanisme for å skille batteriene.

Antar du målte mens forbruksbatteriet var nedtappet, da vil det går mye strøm dit (og sannsynligvis nesten ingenting til start). Er ikke kablingen godt nok dimensjonert vil du få et spenningsfall. At det er så stort som 0.7V høres ut som for tynn kabel.

Antar at "den gule ledningen" fra dynamoen er koblet direkte til startbatteriet?

Link to post
Share on other sites

Da er sannsynligvis kablene for tynne, iom at strømmen til forbruksbatteriet er mye større enn til start vil man få større spenningsfall.

Du vil få mye bedre lading dersom du kobler følekabelen (den gule) til forbruk i stedet. Men da vil spenning på startbatteriet bli høy når forbruk er utladet. Dette fordi regulatoren vil øke utspenningne fra dynamo for å kompensere for spenningsfall frem til forbruk.

Eneste måte å unngå problemet på er å bruke relé istedet for skilledioder, da slipper man også tapet i diodene. (5-10%)

 

Står endel om temaet her.

Link to post
Share on other sites

Som du ser er ikke spenningsforskjellen så stor lenger, sannsynligvis fordi forbruk er mer oppladet og strømmen derfor er noe lavere enn ved forrige måling. Etter ytterligere lading bør spenningen stabilisere seg rundt 14.4V, iallfall bør den komme over 14.0 på det batteriet som den gule ledningen er koblet til.

Så dette ser ut til å fungere som det skal. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...