Jump to content

Vurdering av elektronikkens pålitelighet


Sydvesten

Elektronikkens pålitelighet de siste 5 år  

251 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kunne vært greit å får kartlagt litt om påliteligheten til elektronikken vi omgir oss med ombord, har laget en enkel oversikt over de mest bruke merkene og utstyret ombord. Det mangler sikker noen merker, men de kan samles opp under Annet

 

PC som navigasjonsutstyr er ikke tatt med i denne meningsmålingen, ei heller vindinstrumenter til seilbåter, men det kan listes opp under annet. Tanken bak dette er å finne ut hvor stor sannsnylighet det er for at man råker ut for problemer innenfor reklamsajonretten som er 5 år i Norge, samt litt kjekt å vite...

 

Er ikke sikker på om jeg har fått til å lage en poll heller, forhåndsvisningen viser jo ikke om dette er tilfelle :confused:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Eneste elektronikkproblem jeg har er med min Raymarine ST60 logg. Den kommer og går, og har vært sånn i tre år nå, uten at jeg har klart å finne ut hvorfor. Ellers fungerer all elektronikk som den skal, og har gjort det hele tiden. Har også problemer med VDO tankmålere, men det regner jeg ikke som elektronikk.

Link to post
Share on other sites

Det kunne kanskje være en ide å kartlegge hvem som har installert utstyret, eksempelvis:

 

Utstyret er montert av båtprodusent

 

Utstyret er montert av godkjent fagmann

 

Utstyret er montert av erfaren montør

 

Utstyret er montert av meg selv

 

 

Antar at det er ganske variabel kompetanse blant båtfolket både når det gjelder å montere, kvalitetssikre og kalibrere elektriske apparater ombord.

 

Har bl.a. lest noen innlegg i det siste hvor noen har uttrykt vansker med å kalibrere autopiloten.

 

Det er ikke lett å vite om dette skyldes vansker ved selve autopiloten eller brukervansker.

Link to post
Share on other sites

Eneste elektronikkproblem jeg har er med min Raymarine ST60 logg. Den kommer og går, og har vært sånn i tre år nå, uten at jeg har klart å finne ut hvorfor.

 

Hva mener du med "kommer og går"? Har nettopp løst mitt problem med samme instrument. Løsningen var å bytte giveren. Hvis du beskriver symtomene kan jeg kanskje være til hjelp?

Link to post
Share on other sites

Instrument viser 0.00 ca 90% av tiden. Så plutselig etter noen timer kan det begynne å pendle mellom 1 -4 knop en stund, eller det kan vise riktig en stund - f.eks i 5 minutter, før det igjen faller gradvis ned til 0.00.

 

Jeg har skiftet skovlehjulet + akslingen til skovlehjulet på mistanke uten at det har hjulpet. Jeg kan selvfølgelig skifte giver, men skulle gjerne vært sikker på at det er giveren som er problemet før jeg skifter. Jeg ville trodd at dersom det var giveren, som var i stykker så burde instrumentet vist 0.00 hele tiden men ...

 

Det kan jo også være instrumentet eller dårlig kontakt ved tilkoblingen til instrumentet.

Vanskelig å vite i og med at feilen ikke er konstant.

Link to post
Share on other sites

hobbyelektronikk lik den som benyttes i fritidsbåter svikter ´alltid´ når man trenger den mest - om man har valgt å basere seg på den - og svært mye av profesjonell elektronikk til annet bruk lider av "windows-syndromet" ala svenske bil-blinklys - virker - virker ikke.... og i hvertfall ikke når man trenger det.....

Link to post
Share on other sites

hobbyelektronikk lik den som benyttes i fritidsbåter svikter ´alltid´ når man trenger den mest - om man har valgt å basere seg på den - og svært mye av profesjonell elektronikk til annet bruk lider av "windows-syndromet"

Hobbyelektronikk? Hva legger du i det ordet? For meg er hobbyelektronikk noe man evt. har laget selv på hobbybasis med både enkle kunnskaper og enkelt utstyr. Er en plotter fra Raymarine hobbyelektronikk?

 

Profesjonell elektronikk lider av "windows-syndromet"? Snakker du her om PC´er?

Link to post
Share on other sites

Artig med en slik poll! Vil bare advare mot å tenke at Raymarine og Garmin er mye dårligere enn annen elektronikk, selv om det er de som kommer dårlig ut her. Det er nok først og fremst et uttrykk for at dette er merker som er mer utbredt enn gjennomsnittet.

Link to post
Share on other sites

Det blir vanskelig å trekke noen konklusjoner over hva som mest feilfritt siden pollen ikke har noen informasjon over hvor mange som benytter de forskjellige merkene.... Det er en svakhet med pollen som jeg kom til å tenke på etter at den var startet... Så dette gir i grunnen kun en pekepinn på hvor mange som har oppleved feil på en eller annen måte med utstyret ombord.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hobbyelektronikk

Jeg også reagerte på bruken av dette ordet.

Mener du at det er elektronikk som kan benyttes til hobbyen din?

Mener du at det er elektronikk som installeres av hobbyteknikere?

Mener du at de er laget såpass billig og hobbyaktig at det klart skiller seg fra profft bruk?

 

Man må huske på at radaren i en lystbåt ofte er forgjengeren til den som kommer på proffmarkedet. Senderen er selvsagt ett annet kapittel men mange bruker lystbåtmarkedet for å utvikle imo modellene, noen barnesykdommer har alle...

 

Det er vel ingen som har så mye service på utstyret sitt som en "proff" båt...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har skiftet skovlehjulet + akslingen til skovlehjulet på mistanke uten at det har hjulpet. Jeg kan selvfølgelig skifte giver, men skulle gjerne vært sikker på at det er giveren som er problemet før jeg skifter. Jeg ville trodd at dersom det var giveren, som var i stykker så burde instrumentet vist 0.00 hele tiden men ...

 

Det høres jo ut som et giverproblem, er enig med deg der. Hos meg artet det seg noe anderledes, siden jeg kun fikk tre streker i displayet. Noen få ganger virket det normalt. Var heller ikke sikker på om det var selve apparatet eller giver. Demonterte derfor apparatet og koblet det til giver hos en kompis med samme utstyr. Da virket apparatet korrekt og jeg kunne på denne måten konkludere med at det hos meg var giveren som var defekt.

 

Har du noen kjente som har ST60 montert i båten sin?

Link to post
Share on other sites

Jeg også reagerte på bruken av dette ordet.

Mener du at det er elektronikk som kan benyttes til hobbyen din?

Mener du at det er elektronikk som installeres av hobbyteknikere?

Mener du at de er laget såpass billig og hobbyaktig at det klart skiller seg fra profft bruk?

 

Man må huske på at radaren i en lystbåt ofte er forgjengeren til den som kommer på proffmarkedet. Senderen er selvsagt ett annet kapittel men mange bruker lystbåtmarkedet for å utvikle imo modellene, noen barnesykdommer har alle...

 

Det er vel ingen som har så mye service på utstyret sitt som en "proff" båt...

 

Alt som installeres i fritidsbåter kan klassifiseres som "hobbyelektronikk" og det gjelder så vel som elektronikk/design/software og ikke minst at som du skriver.....

 

Man må huske på at radaren i en lystbåt ofte er forgjengeren til den som kommer på proffmarkedet. Senderen er selvsagt ett annet kapittel men mange bruker lystbåtmarkedet for å utvikle imo modellene, noen barnesykdommer har alle...

 

Det er vel ingen som har så mye service på utstyret sitt som en "proff" båt...

 

prøve og feile kan kan man eksprimentere ganske frisinnet med i amatørland (oss) uten ansvar for at liv og verdier går tapt... plukke ut det meste av feil og barnesykdommer før det eventuelt selges til "proffmarkedet" innen dette segmentet som er gaske langt ned på rangstigen mht sikkerhet likevel og,.....

 

som du ganske riktig skriver:

Det er vel ingen som har så mye service på utstyret sitt som en "proff" båt...

fordi det nettopp er en av kriteriene for relativt sett høyere sikkerhet

 

og ikke minst - verifisering/kvalitets og ytelse- funskjonssikring av installasjonen - slik det ser ut har de fleste mer enn nok med å få ting til å virke - delvis eller i svært sjeldne tilfeller helt - i hvertfall for en tid.

 

 

sammenlign gjerne med romfart.... tror dere det settes like lave krav til elektronkk der som "her" eller marint sivil? n-o-p-e.

 

likevel går ting ofte galt i romfart - ikke alltid pga elektronikk men ofte softwarefeil - må el legge til at romfarten ofte er grensesprengene men betyr ikke at de går på akkord med sikkerheten men av og til operere på relativt ukjent territorium.

 

litt mer lys på saken nå?

 

 

kunne utdypet dette side opp og ned men når ikke dette fram ville det ikke nyttet å gå vidre uansett.

Link to post
Share on other sites

...

prøve og feile kan kan man eksprimentere ganske frisinnet med i amatørland (oss) uten ansvar for at liv og verdier går tapt... plukke ut det meste av feil og barnesykdommer før det eventuelt selges til "proffmarkedet" innen dette segmentet som er gaske langt ned på rangstigen mht sikkerhet likevel og,.....

...

 

litt mer lys på saken nå?

...

kunne utdypet dette side opp og ned men når ikke dette fram ville det ikke nyttet å gå vidre uansett.

Tja...

At det er forskjell på kvalitet/testing/priser osv osv. på profesjonell og "consumer" elektronikk er jeg helt enig i, men...å kalle "consumer" elektronikk for hobbyelektronikk er jeg langt fra enig i. Hobby er noe man driver med på fritiden sin "på si". Ofte noe "hjemmelaget" med enkle midler. En radioamatør som lager en mottaker for GPS signaler selv ved å lodde sammen osv, det er hobbyelektronikk. Tror Raymarine blir rimelig fornærmet om du kaller deres virksomhet for "hobby".

 

Og helt konkret, finnes det noen "kvalitetsgrader" mellom pro-utstyr til bruk i romfart og hobbyutstyr? Volvoen som er produser til "massen=consumer" og en rover til å kjøre med på månen. Mener du Volvo er et "hobby-produkt"? Hva er olabilen til den lille poden da? Pre-hobby-produkt?

 

Har enda til gode å klikke inn på en produsent å finne "hobby support". Consumer producs and Professional Producs er noe helt annet enn hobby....

 

Jeg og kunne utdype dette side opp og side ned, og tror likevell ikke at du forstå at ordet "hobbyelektronikk" er ment å dekke et annet område en forbruker-elektronikk (consumer). Vi Nordmenn har kanskje ikke noen gode ord for consumer-elektronikk , men hobb-elektronikk er det ikke.

 

Dessuten er det vel det samme utstyret i alle land. Meg bekjent, så har ikke Raymarine, Furuno, Garmin osv. nevneverdige forskjellige produkter utelukkende kun for det amerikanske, norske, svenske, finske, tyske osv. Radarer jeg kan kjøpe i Norge finner jeg like fint i butikken i statene. Så hva er det egentlig du mener med at "prøve og feile kan kan man eksprimentere ganske frisinnet med i amatørland (oss) uten ansvar for at liv og verdier går tapt"?

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men så lenge valget står mellom papirkart/kompass m/hobbyelektronikk til en tilgjengelig pris og bare papirkart/kompass. Så vinner det første alternativet. Man kan jo kverulere frem og tilbake, men sånn er det. Kvalteten på utstyret er som regel akseptabel og vel så det.

Link to post
Share on other sites

Den såkalte "hobbyeelktronikken" er for mange av fabrikatene av høy kvalitet. Både vanntetthet og hva instrumentet tåler av vibrasjoner er ofte spesifisert. Hvis en studerer eksemplevis hvordan et Raymarine eller Furuno instrument er bygget ligger de ikke noe bak profesjonelt utstyr.

Link to post
Share on other sites

Det er overraskende å se at så mange som 45% har hatt et eller problem de siste 5 årene på elektronikken ombord.... Uten å vite konkret hva dette er så er jo dette noe som slike som meg må ta til etteretning når jeg skal bestille ny plotter og radar fra USA. Man kan jo selvsagt anta at halvparten av feilene var rimelig lett å fikse og ikke krevde at enheten ble sendt inn, men det er jo kun en antagelse......

 

Vel det blir uansett en Garmin GPSMAP 4008 og Garmin GMR 18 på meg, så vil tiden vise om det blir problemer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jeg har mest vært plaget med det som stikker ut av båten. Som gps antenne og vhf antenne, dette har jeg skrudd opp selv på hobbybasis. Det er tilsynelatende vannintregning og tæring som har tatt knekken på det.

 

det var nevnt vibrasjoner her, kan det fremskynde vanninntregning? Som feks i en gps antenne montert i masten på en motorbåt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...