Jump to content

Viking hjemmesiden er nå oppdatert med Viking 31 (Crusader)


Ole-Jacob

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Tar meg friheten til å løfte opp egen tråd. :wink:

 

Jeg har oppdatert Vikingsiden med noen nye bilder. Mest Viking 28. Er det noen som kjenner til Vikinger rundt om kring, er det fint om det tipses om siden..

 

Bilde

 

 

Dørken er fotografert i en Viking Conquest. Morsomt å se hvordan man bygde båter på Greåker (Østfold) for nesten 20 år siden.

Herlig finish.

 

Bilde

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Conquesten ble ikke bygget på Orust. Derimot ble flere Crusadere og et par 39 Offshore bygget på Vindö Varvet på Orust. Den gang jobbet dagens Nord West sjef Benny Martinsson på Vindöen. Han har derfor vært med å bygge Viking for Glomma Papp..

 

Her er en Crusader bygget på Vindöen:

 

Bilde

 

Båten på bildet er 15 år gammel..

 

Bilde

 

Nok en Orustbåt:

 

Bilde

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Flott side og flotte båter, har alltid likt disse.

Så en båt i sommer, som ikke er nevnt på disse sidene.

Dette var en Viking Tunnel, så ut som en lav Conquest, men altså catamaran....

Båten lå i Drammensfjorden...

Mener også det er to Conquester i Oslo, en i Frognerkilen og en i Bestumkilen, disse er vel ikke avbildet?

 

Mvh Børre

 

http://www.windy7800.com

Link to post
Share on other sites

Faktisk er både offshore og Conquest skroget bygget med catamaranskrog..

 

Det er bygget 30 stk Conquest og 30 Offshore, så det er flere jeg ikke har bilder av; dessverre. Han som har båten i Frognerkilen kjenner jeg riktignok.. Jeg tror jeg har bilder på 18 av de 30 Conquestene.

 

Takk for hyggelig omtale!

 

Legger ved et bilde av hvordan instrumentpanelet bør se ut med 3 Volvo diesler under dørken.. :cool:

 

Bilde

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott side og flotte båter, har alltid likt disse.

Takk for hyggelig omtale!

Flott side du har og..

 

Windy er i mine øyne i dag den eneste norske produsenten som holder mål; dvs forener håndtverk og finish med klassisk og tidløst design. Det er nå min påstand..

Link to post
Share on other sites

Hei Børre.

 

Jeg så på bildene fra Windyfabrikken på hjemmesiden din. Stemmer det at Windy bruker høvla plank som forskaling i avstivere, motorbeddinger osv? På et av bildene av et motorrom under bygging ser det unektelig slik ut..

 

Jeg trodde det kun var divinycelltypen som ble benyttet til slik.

 

Bilde

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Båtene kommer ferdig støpt inn på selve fabrikken.

Dette var en spesiell båt, hvor kunden hadde ombestemt seg.

Bestilt båt med 1x KAD 300, ble endret til 2x D3 160 etter at båten var ferdig støpt.

Tipper dette er maler.

Tror forøvrig vannfast kryssfiner blir brukt til slike ting. - fordi det er best.

Divenycell blir brukt som sandwich i bunn og deler av skrogsider.

 

I forbindelse med ombygging av motorromm for større motor, har vi skåret opp en del laminater.

Ser veldig bra ut, også der ingen noen sinne skulle se.

 

Skal prøve å lage en bildeserie om dette senere.

 

Børre

Redigert av borre16610 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Kjøpte en Viking 31 Crusader i juli 2011.

Hadde aldri sett en Viking tidligere og ble veldig overrasket over størrelsen og hvor praktisk den var. Skal lete lenge den som ønsker en båt i denne størrelsen med 2 separate lugarer og romslig salong. Vi var litt uheldige og fikk en diesel-lekkasje fra tank-giver og inspeksjonsluke (Pakning lå ikke ordentlig og skruer var ikke dradd til nok etter vask av tank (forrige eier). Det resulterte i litt jobb som fortsatt pågår. Det hadde tydeligvis vært lekkasje tidligere så det har blitt litt utskifting av treverk, som igjen har ført til litt "opprydding" i elektronikk etc. Tror jeg har røsket ut to fulle bæreposer med gamle ledninger fra tidligere utstyr som ikke går noen steder.

Båten er en 1986 modell så nå er det bestilt nye puter i salong og lugarer.

Legger ved noen bilder av båten.

001.jpg

002.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

008.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Båten ble kjøpt i begynnelsen av juli 2011 for 385.000,- (fikk senere 20.000,- tilbake pga. diesellekkasjen)

Det sitter 2 stk. Volvo Penta AQAD31 på 130 HK med DP290 hekkaggregat. Den har en toppfart på 27 knop og en marsjfart på 20-21 knop. (ca 30 liter i timen ved marsjfart)

Det som har overrasket meg mest er sjøegenskapene og hvor lett den går i vannet selv med to "beist" i motorrommet.I motorrommet er det dessuten danseplass så det er lett å komme til rundt overalt.

Er veldig fornøyd med båten og løsningen med 2 kabiner og en relativ romslig salong/bysse som fungerte supert for en familie på fire.

Innredningen i teak er sikkert like flott i dag som da den var ny.

Har klart å spore 2 tidligere eiere hittil.

En i Brevik/Stadthelle som jeg kjøpte av og en L. E. Hansen i Sarpsborg.

Fant til og med noen brosjyrer av båten på engelsk merket med "temporary brochure" i dokumentbunken som fulgte med.

Link to post
Share on other sites

Leste en gang i slutten på 80 tallet må det vært tror jeg, om en, husker ikke helt, Conquest eller 40 Offshore som det ble montert en ny type drev på. Disse var ganske lange og skrå akterover, pga at det visstnok bare var et par universalledd som som sto for overføringen. Er det noen som vet hva som skjedde med denne båten og disse drevene?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er jeg som er L.E. Hansen, som solgte båten til Stathelle.

Ble ganske overrasket når båten igjen dukket opp på brygga hvor jeg har plass i sommer...

 

Eierhistorikken for denne båten er relativt kort, kun en eier før meg.

Dette var Ole-Emil Iversen, broren til Jan Arthur Iversen. (Eierne av Glomma Papp og Viking-båtene)

 

Ser du skriver at du får 27 knop på max. har du tiltet ut dreva da? Kjører du med dreva for langt inn, så ploger den litt, og mister noen knop.

Med en GH11 med 30hk Yamaha på slep fikk jeg rundt 27 knop. Har hatt 30 knop med tom båt, men 29 fikk jeg som regel...

bilde001_2.jpg

 

Her ser du den gamle kalesja, før vi kjøpte ny hos Nikalesj på Hvaler.

dsc01289.jpg

dsc01290.jpg

dsc01428.jpg

 

Ble veldig fin med ny da:-)

image_039.jpg

 

Du nevnte autopiloten når vi snakket sammen i går, her ser du sporet på vei til Kristiansand. Kjørte på autopilot helt til vi traff Arendal:-)

Som du ser, så er ikke stripa helt rett. Autopiloten er en Raymarine 6002 med rategyro. Burde ha blitt bedre, kanskje noen her har tips til hva du kan forsøke? Jeg bytta opphengsforinger til dreva, og fikk fjernet noe slakk i styringa, dette hjalp kanskje noe, men helt bra ble det ikke.

dsc03500.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei.

Vet dere om det ligger noen av disse båtene ute til salgs nå? Etter mye titting er det akkurat denne typen jeg er ute etter.

Jeg fant en på Finn.no http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34039250 og en på en svensk side http://www.knapemarin.se/boatlist_details.asp?BoatId=2570&Boatname=Viking+31+Crusader

 

Men jeg kan såpass lite om denne båten, at jeg ikke vet om disse annonsene er "bra" eller ikke... Men det er virkelig drømmebåten for min familie på 4.

Takk på forhånd.

Jeg har ikke alltid rett, men jeg tar aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...