Jump to content

Brannslukkingsutstyr i motorrom


Petter-B

Recommended Posts

Hvorfor virker det sikkert ikke lengre? Hos meg siiter det Halonflaske fra 1984 som sikkert virker. Trykket er på topp og jeg ser ingen grunn til at ikke utløseren skal virke. Om jeg noen gang må bytte blir det til manuelt CO2 apparat og hurtigkoblinger i dørkene og skott rundt omkring.

Link to post
Share on other sites

Kan du etter loven benytte deg av halon som slokkemiddel i 2007 ??

Dette ble montert lenge før CE kravene kom om er dermed fortsatt lovlig. Suveren gass, men er miljøskadelig og derfor fordbudt montert/solgt i nye båter i dag. Problemet blir imidlertid litt anderledes når gassen er oppbrukt. Det går ikke ann å fylle og må derfor byttes ut med et CO2 anlegg etter bruk.

Link to post
Share on other sites

Du må ha et stopprele som stopper motoren.

 

Hos oss er det standard (tror det er CE krav på vår båt) med et Seafire anlegg.

Samme utstyr på min nye Aquador. Men ikke noe stopprele, i motsetning til hva det var på min forrige båt Hannah III (Windy 37). Burde det vært noe slikt? Lurer i den forbindelse på om det er noen forskjell på VP pg CM-motorer? Sistnevnte som jeg nå har stopper som en bilmotor bare jeg slår av tenningen, mens VP-motorene først stopper etter å ha vridd og holdt nøkkelen mot venstre en stund. Betyr det at en CM-motor klarer seg uten stopprele?

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Uavhengig av hvordan tenning/stopp fungerer så er vel kravet at på diesel må man ha et relè som stopper motoren når

brannslokkningsapparatet blir utløst da en dieselmotor ikke blir kvelt av slokkemiddelet.

 

Dette blir imidlertid en bensinmotor så der har man ikke bruk for et relè.

 

En forutsetning er selvfølgelig at apparatet er dimensjonert for motorrommet den skal fungere i.

Redigert av diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og rent konkret betyr det? (jeg er ikke den som er mest praktisk anlagt... :wink: )

 

VP: Releet er "åpent" dvs. slipper ikke strøm gjennom for å stoppe motoren, før du skrur tenningen tilbake til "stopp" posisjon. Først da trekker releet i stopp-anordningen på dieselpumpen.

 

Motsatt: Stopp-anordningen er alltid i posisjon "stopp" med mindre releet har strøm og holder åpent. Dvs. at så lenge releet får strøm via tenningsnøkkelen, så stopper ikke motoren.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Uavhengig av hvordan tenning/stopp fungerer så er vel kravet at på diesel må man ha et relè som stopper motoren når

brannslokkningsapparatet blir utløst da en dieselmotor ikke blir kvelt av slokkemiddelet.

Jeg tror ikke det er krav til dette relet, det er krav om varsling på alle styreposisjoner slik at en kan slå av motorene manuellt. Det beste er jo likevel om releboks installeres.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har et automatisk brannslukkesystem i motorrommet må du også ha et automatisk stoppesystem når du har diesel.

Ved en brann i motorrommet så vil ikke gassen klare å kvele motoren.

På disse apparatene er det en NC kontakt innebygd, og denne kobles inn som en del av tenningskretsen.

Slik at når apparatet fyrer av stopper motoren automatisk.

 

 

Redigert inn til Frøken Fryd:

 

Sorry, var nok feil å si at det er et krav. Men at det er lurt vil jeg påstå.

Det er lurt at motoren automatisk stopper når brannslukningsapparatet fyrer av.

Redigert av diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

var en gubbe på jobben idag o skiftet alle brandsläckare der..........

åkte hissen opp tilsammen med gubben...så jag sa att det var fine grejjer han kom med....en sån skulle jag ha i båten

sa jag, men det koster vel 'flesk'......jag kan ordne en brukt men nyfylld för 7-8 hundre sa han.......

tenkte jag skulle montere en sådan fast, med slang genom en sådan her....

5811900.jpg

vad tror ni om det...?????

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg skal sjekke hvor mange liter mitt apparat er på imorgen. Så skal jeg sende deg en IM. Det holder med litt mindre enn det jeg har.

 

:seeya:

 

PS. Så lenge effekten på en dieselmotor er under 120 kW er det ikke noe krav til fastmontert brannslokkningsutstyr.

Da holder det med løst utstyr. Dette er i henhold til ISO 9094-l. (vet ikke hva forsikringsselskapene krever)

 

På innenbords bensinmotorer er det krav til fastmontert utstyr uansett effekt.

Redigert av diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...