Jump to content

Plastskader


Solo

Recommended Posts

:crazy:Nyanskaffelsen(brukt) har hatt nærkontakt med bergveggen og tidligere eier har brukt pensel og lagt på toppcoat .Det er en 5-6 kraftige riper/sår som på babord side som har store 'arr' etter klattingen med pensel.

Båten har samme fribord som båten til Lars.H.nemlig støp som ligner gamle klinkbyggde trebåter.

Har noen erfaring med hva best kan gjøres for å få overflaten bedre,uten å ta hele siden eller levere den til spesialister?

Link to post
Share on other sites

Dette blir et spørsmål om hvilke krav du har til finish....Problemet med å fikse slikt selv er at det kan være vanskelig å få tak i gelcoatsparkel med riktig farge. Selv om fargen ser rett ut nå vil den eldest ulike med resten av gelcoaten slik at du vil kunne se skaden bedre om 10 år. Nå er jo du heldig og båten den kan jo ikke være så veldig gammel så jeg vil tro du kan få tak i riktig farge uten noe særlig problemer. Kontakt Saga og hør om de kan gi deg fargekoden eller sende deg et rep. sett.

 

Når du har fått tak i rett farge gjelder det å gjøre jobben skikkelig hvis du vil ha det pent. Dette er beskrevet i masse artikler hos båtmagasinet og i hefter utgitt av leverandører av båtpleie. Hovedpoenget er vel å slipe ripene litt først slik at du får jevne, skrå flater i ripene. Dermed fester sparkelet bedre. Så gjelder det å slipe, rubbe og polere helt til du må ha lupe for å se skadene.

 

Har du ikke så høye krav til finish er hovedpoenet å hindre vann i å trenge inn i glassfiberen så da gjelder det bare å få det tett på noe slags vis. Men på en så ny båt vil du vel helst ha det pent?

 

Kan nevne at jeg ripet opp Viknesen vår da vi akkurat hadde fått den. Bare en liten ripe...skulle likevel inn til Viknes for å fikse noen krakeleringer de skulle ta på garanti. Det er veldig vanskelig å se at det har vært gjort noe som helst ...du må se veldig godt etter  :smiley:

 

Moralen er vel å få tak i orginal farge...ellers blir det aldri 100% bra uansett hvor mye du sliper...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte at jeg skulle nevne en håndbok om akkurat dette som du kan laste ned, men som vanlig sviktet gummihukommelsen og jeg kom ikke på hvor jeg så det.

 

Men så tilfeldigvis dumpet jeg over det...

 

Fra adressen http://www.westsystem.no kan du gratis laste ned en 50 siders håndbok i PDF format med tittelen Håndbok i vedlikehold og reparasjon av tre- og plastbåter. Klikk "Kataloger/priser" i hovedmenyen til venstre etter at du kommer inn på siden deres, så kan du laste ned håndboken.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ja båtdilla, nå ser jeg at bådillerinnen har overtatt båten :smiley: .

 

Hvor lenge går det før du må bytte med henne tror du??

 

Ha en fin helg!  :smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Ja båtdilla, nå ser jeg at bådillerinnen har overtatt båten. Hvor lenge går det før du må bytte med henne tror du?

 

Bytte Snømannen med en slik humpefarkost? Åh nei - må nok ha noe annet å tilby i bytte da. F.eks. ei snekke i størrelsesordenen 25 - 29 fot. Har allerede blitt ganske hardt rammet av 7 fot syken.  :smiley: Riktignok er det en ganske fet totaktsmotor i Selco'n, men leill da gut! Finner liten nytelse i å sprette bortover vannflata i 34 knop. Det er da ikke noe nytelse det?

Link to post
Share on other sites

Hvis hovedproblemet er "arr" på grunn av dårlig finish-jobb på gelcoaten, burde problemet være relativt kurant å fikse.  Begynn med 200-korns vått sandpapir og slip forsiktig ned mot den uskadede delen av gelcoaten.  Når du har begynt å nærme deg, gå over til 400, deretter 800 og avslutt med 1000-korns vannslipepapir.  Hvis gelcoaten i det skadede området ikke er bygd opp tilstrekkelig, må du få tak i mere og fylle opp til flaten blir slett.  Såfremt du treffer med fargen burde resultatet bli meget bra.  Jeg gjorde selv en relativt liten jobb på min båt og nå er det nesten umulig å se hvor skaden var.  Vær tålmodig når du sliper og ikke bruk maskin.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites


Kare_L: ........ begynt å nærme deg, gå over til 400, deretter 800 og avslutt med 1000-korns vannslipepapir.  

 

:crazy:Betyr det at dersom man får bygd opp nok gelcoat og sliper tilslutt med 1000-korns vannslipepapir så er overflaten fin nok til polering?

 

Takk for andre gode tips,har vært innom ovenfornevnte adresser som har gitt meg god veiledning.Har mailet  Saga og de har rep sett til småskader.

I dette forumet går det fort i svingene....med reppen blir selvfølgelig ikke før til  :cheers: våren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...