Jump to content

Import av utenbordsmotor


ET

Recommended Posts

Skal flytte hjem til Norge til høsten, og vurderer sterkt å ta med meg påhengeren hjem. Det er visstnok vanlig å gjøre blandt de som drar hjem herfra.

 

Jeg har lett etter en avgiftskalkulator på nettet, men uten hell. Men jeg mener å huske at avgiften pr HK er ca 160 NOK.

 

Kjenner noen til reglene for import, som om motoren må være brukt ett år, om det skal betales MVA og HK avgift, etc?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Beste er nok å finne en passende båt å sette den på, da går den som flyttegods, forutsatt at du har vært lenge nok i utlandet.

toll.no - innførsel

 

Flyttegods

(jf Forskrift om tollfrihet for brukt lystfartøy som føres inn ved eierens flytting til Norge, § 1)

Toll- og avgiftsdirektoratet eller den det bemyndiger kan på søknad tilstå tollfrihet for 1 (ett) lystfartøy som føres

inn ved eierens flytting hit til landet. Søknad sendes Tollvesenet i den tollregionen man flytter til.

 

Følgende vilkår gjelder for fritaket:

Eieren må ha vært bosatt i utlandet sammenhengende i minst 5 år umiddelbart før

innreisen.

Fartøyet må ikke være over 12 m lengde over alt

(l.o.a.).

Eieren må ha eid fartøyet i minst 12 måneder før innreisen og brukt det i utlandet i samme tidsrom.

Ø Eieren må beholde fartøyet og tilhørende utstyr i 2 år etter fortollingen før det kan selges eller

overdras.

Vilkårene for fritaket må dokumenteres.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder båtmotor så regnes den som løsøre samme som buksen eller jakken man har kjøpt. Da rekker det at man har vært bosatt i ett år i utlandet og man kan ta med båtmotor avgiftsfritt til kongeriket. Jeg hadde to TAMD 41 motorer med meg hjem i flyttelasset da jeg flyttet hjem i 2005, og disse gikk selvsagt helt greit gjennom tollen... noe annet hadde jeg ikke ventet. Jeg hadde da bodd 3 år i utlandet, begge motoren ble registrert hos RSSR og de krevde kun tolldeklarasjonen...

 

Det hviler imidlertid en restriksjon på salg av dette, og det er satt til to år etter innførsel... Du kan forøvrig ha mere enn en motor, kravet er det skal være brukt (av deg) i utlandet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hverken moms eller hk avgift.... Det er å regne som vanlig løsøre, det samme som underbuksa, TV'en og Rolex'en. Den føres bar opp på tolldeklarasjonslisten som følger med flyttelasset hjem som vanlit "item" sammen med alt annet...

 

Kan være greit å med en kvittering, Bill off sale eller noe lignende som dokumenterer eierskap og at den ikke er kjøpt dagen før flyttelasset gikk, men dette legger du ikke frem før det eventuelt blir spurt om det..

 

It no problem det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen reell fare hvis man selger motoren før ett år er gått?

Det skal ikke jeg uttale meg om, men sjansen er vel tilstede om de er registrert i RSSR selv om den neppe er særlig stor.. Prisene er rimelig greie i midtøsten og de fleste motoren der er også CE merket, noe som også er krav.. Husker ikke om Yamaha er det, men Johnson/Suzuki mener jeg det var kommer fra Belgia?? og er CE merket...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...