Jump to content

Hvilke type treverk kan jeg bruke i båt?


KapteinSabeltann

Recommended Posts

Heihei! Mitt første innlegg her på forumet :cheers: Jeg kjøpte i går en 17 foters landstedt båt av en kamerat med en 8hk påhenger, for hele 300kr. Da sier det seg jo selv det er en del og gjøre med den :rolleyes:

Jeg har nå fått revet ut alt av det gamle treverket som var pil råttent, og skal nå lage nytt. Men hva skal jeg lage dette av? Til tofta og sitteplassene nedover har jeg tenkt og bruke vanlig trykkimpregnerte plank. Vil det funke?

Og i front å bak i "førersetet" skal det være plater av noe slag, men hvilke materialer? Har sett litt på vannfast finer, som ville vært det perfekte, men det var j...... dyrt og blir litt overkill. Har jeg noen andre alternativer? Den skal bli seenes ut ca. som når jeg fikk den(bildet), men bytter ut treripa med gummi.

PS:Den skal kun brukes i vansjø, altså ferskvann.

 

Båten når jeg fikk den:

dsc00005.jpg

 

Båten nå:

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14590/dsc00021.jpg

 

Mitt mål for denne båten:

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14590/boat15_3_smal.jpg

:lol:

Redigert av Mr.Eriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen, ja det er bra å sette seg mål her i livet :smiley:

 

Du kan godt bruke imprignert men vanlig trevirke som du oljer og steller vil kanskje være finere hvis du ikke skal male da. Du kan godt bruke vanlig finer hvis du maler og forsegler den ialle kanter og bauer før montering så vil den vare imange mange år

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke rødbrune forskalingsplater. De minste måler 75 x 150 cm. På byggeplasser finnes det ofte avskjær.

 

Trykkimpregnert skal du ikke bruke. Det er bare furu som brukes til trykkimpregnering, dette fordi de har en åpen cellestruktur slik at impregneringsvæsken skal kunne presses gjennom virket i hele lengden. Til trykkimpregnert material brukes det aller simpleste virke (det skal jo ødelegges likevel).

 

Kan du f.eks. lage alt i granvirke som du metter med olje (se på trebåtsidene i arkivet) det viktigste er at du metter treet med olje slik at vannet ikke får trekke inn. Eller grunne og male. Tre trives bedre i saltvann enn i ferskvann.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok at det er den dårligste furua som går til impregnering men som andreas sier du får kjøpt 1 sortering. Ellers så skjønner jeg ikke helt argumentet mot å bruke impregnert annet en det estetioske da hvis det ikke skal males. De aller fleste bruker jo 22mm bord til reasser med cc 60avstand på bjelker (det skal brukes 28mm eller ved 22mm cc 40) og det holder jo greit det

Link to post
Share on other sites

Tja, Wiksten har da laget mange skrog, både sjarker og sjekter på opptil 30 fot i grønnimpregnert furu. Disse lever da helt utmerket den dag i dag. :sailing:

Disse er oljet og ser faktisk ganske så pene ut i skroget med den litt grønnlige fargen.

 

Bruk impregnert furu du. Helt fint det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Tja, Wiksten har da laget mange skrog, både sjarker og sjekter på opptil 30 fot i grønnimpregnert furu. Disse lever da helt utmerket den dag i dag. :sailing:

Disse er oljet og ser faktisk ganske så pene ut i skroget med den litt grønnlige fargen.

 

Bruk impregnert furu du. Helt fint det.

 

mvh tuffff

 

Er du sikker på at dette er trykk imregnert. det kan jo være dypp impregnert noe jeg ser som mere sansynlig

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er jeg sikker på. Den første ble bygget allerede på seksti-tallet i et samarbeid med Norsk Impregneringskompagni her i Larvik. Den ble i sakens anledning døpt til Celcurita - nettopp fordi den var celcureimpregnert. Sjøsport hadde en omtale av den den gangen.

Jeg har en kamerat som også har en av disse båtene. Kanskje den flotteste båten i havna vår. :flag:

 

Det var faktisk noen som kom med dommedagsprofetier den gangen fordi furuen skulle bli så sprø av å bli trykkimpregnert, men disse spådommene har altså tiden gjort til skamme.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...