Jump to content

Fallgruver med nyere Chev. 350 motor med VP280 drev -80 ?


Skarpnes_9100

Recommended Posts

Hei

 

Jeg snuser på brukt båt med nyere motor. Har hatt gammelt saltvannskrets motor før, og det skal ikke gjenta seg..... Var litt uheldig kan man si..... At båt er gammel er helt OK.

 

Jeg har funnet en med 3 år gammel Chev. 350 m/300 Hk motor (ferskvannskrets) påmontert det orginale 280 drevet. Vannhus etc. flyttet over fra gamle motoren når ny installert. (26 fot båt)

Motoren går fint, men har ikke kjørt båten da den står på land.

 

Selger sier alt fungerer helt topp, men det er ingen garanti på motor.

 

Han nevner noe om litt hard overgang når man skal fra forover til revers. Sier han har sjekket dette med drevspesialister og at det kan byttes noe i drevet for å få det litt bedre (Kan dette være koner/deler som går i hverandre som er slitt ???) men at dette er "normalt" for 280, og han har hatt det slik bestandig de 7 årene han har hatt båten. Altså også med gamle motoren (200Hk VP)

 

Er det Powertrim på 280 drev ?

 

Hvor mye koster ett nytt drev hvis det går "føyka" ? Bør jeg overhale det gamle "for sikkerhets skyld" og hva koster det ?

 

Han sier også at Tilt'en ikke gåt helt opp, hvor mye koster nytt tilt/tilmotor/hydr. ?

 

Takker for alle tips !!!

Redigert av Frodech (see edit history)

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet en med 3 år gammel Chev. 350 m/300 Hk motor (ferskvannskrets) påmontert det orginale 280 drevet. Vannhus etc. flyttet over fra gamle motoren når ny installert. (26 fot båt)

Motoren går fint, men har ikke kjørt båten da den står på land.

 

Joda en V8 pleier å gå pent. 300 hk hvor har selger dette ifra. allerede her her ville jeg begynt å lure litt. Bare for å være litt vrien spurt om utskrift av prøve fra benktest.

 

Smelling i gear er tegn på sliten gear topp, her kan det ofte holde med en shimming av spill på de øvre lagrene, ved å bytte ut bunnskive pluss låser og ny mutter i topp.

Men du sier det er et 280 drev disse har som regel messing kon (sjuthylsa). ofte blir det da en utbytting (kostbart).

 

Tilten her er en stor skrue som presser drevet opp ved opptilting.Altså en mekanisk løfteannordning. Her er det svin dyre deler ute å beveger seg.

 

Vis du synes dette er en god handel, så råder jeg deg til å ta med deg en erfaren båtmann med deg på prøvetur med skuta. Særlig da selger ikke vil gi garanti for den spreke motoren :nono:

 

En sånt prosjekt er ofte for folk som kan skru :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Bawaria.

 

Jeg forstår at jeg kanskje er på feil "jorde" her da slik du beskriver. Det kan ha vært "305" han sa at motoren het, men det har jeg ikke hørt om så jeg var sikker på at det måtte være 350.

Denne motoren skulle angivelig inn i en Smuggler, før han fikk fatt i den.

 

Men jeg kan ikke noe som helst om drev, så det du beskriver er vel inne på at jeg bør gjøre min research først.....

 

Hvor mye koster ett nytt 290 drev f.eks. ?

 

Da hadde jeg liksom "plassert" risken litt...

 

Igjen, takk for tips !

 

Frode

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

350 er faktiskt ganske vanlig, men ofte når folk prater hester i stallen på, så er de ofte på beite .

Vanlig så har disse, 260-270 hk i fireport forgasser versjon båt (som er bra trimmet).

Ofte blir det brukt bilmotorer som bytte på disse, ser ikke noe gæernt idet. Men det kan ha en del småting som er forandret i forhold til båt motoren: rustfrie blokk og topplugger, skvalpeskott i bunnpanna for oljen, oljekjøler. avsugningsrør for oljen. Pluss en hel haug med andre ting. Nok med det.

 

Nytt 290 drev, sist jeg bytta ett så kom regninga på 105.000 inklusiv arbeid og styregaffel. Tror drevet koster over 70 laken.

 

290 har et helt annet oppheng en 280, derav må en bytte hele bakplaten vis en skal ha gleden av powertrim.

 

Satte inn i min båt 280hk gxi med dp stål propp her kostet det meg 225 laken.

 

Jeg solgte den gamle 260hk med 290 singel propp komplett med innstrumenter for 30 laken.

 

Her om dagen solgte vi en brukt 271 med 290 dp for 45 laken.

 

Men som sagt før ta med deg en kjent man å prøv ekvipasjen, det kan jo hende den er bra.

Link to post
Share on other sites

Joda en V8 pleier å gå pent. 300 hk hvor har selger dette ifra. allerede her her ville jeg begynt å lure litt. Bare for å være litt vrien spurt om utskrift av prøve fra benktest.

 

Det er ikke noe uvanlig med mer enn 300 hk i en 350. Bare sjekk USA Online og Hansen Racing.

Og iogmed at dette tydeligvis er en ny motorblokk så er det hvertfall ikke uvanlig med mer power.

 

 

Til "På leit etter ny båt!":

 

Vet du hvor mange timer motoren har gått? Om oljetrykk og kjøling fungerer samtidig med at motor

ikke er for gammel så hadde ikke jeg vært noe redd for dette. At tenningen også er stilt riktig har jeg lært

at er veldig viktig da tenningsbank knekker motoren på 3 minutter. Det er veldig lett tilgjengelige og billige deler til

disse motorene. VP drevet har jeg ikke snøring på.

 

Garanti på motor ville jeg ikke gitt selv da jeg aldri kan vite hvordan kjøper eventuelt vil kjøre båten.

Rett opp på maks turtall før olja skjønner hva som skjer og overdrevet kjøring på full throttle er jo ikke sunt.

Dette kan bli kinkig å krangle om/bevise i etterkant også.

 

Priseksempel fra USA Online: 350 cui/5.7L, 335 hk = 37.000 SEK

 

De skriver i tillegg dette under produktene: "Dom hästkraferna som vi uppger är minsta möjliga dvs. om man har en 2 portsförgasare,

ett dåligt insug eller en dåligt inställd 4 portsförgasare från te.x en 5.0L motor som skall monteras på ett 6,2L block."

Redigert av diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe uvanlig med mer enn 300 hk i en 350. Bare sjekk USA Online og Hansen Racing.

Og iogmed at dette tydeligvis er en ny motorblokk så er det hvertfall ikke uvanlig med mer power.

 

 

Neida det er nok riktig det. men her pleier det å være med et form for papir på motoren hva jeg erindrer å ha sett på disse.

 

Men jeg har ofte sett noen slappe 350 i sånne motorbytter. Rikitig som du også påpeker med tenning ( særlig vis det er en spreking med korte stemelskjørt.

 

Det er også mange som driver med deler til disse, men det begynner faktiskt å bli færre i Norge som fremskaffer disse blokkene og toppene en det var for en 10 tid siden. Da hadde jo nesten alle som drev med amcar en lokal pusher :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

OK, da forstår jeg straks litt mere.... Jeg vet bare at denne motoren skulle inn i båt og er sagt er en fullblods båtmotor med topp og det hele.

Men jeg ser også min begrensning når det gjelder kunnskaper om båtmotorer og V8 også for den del, og med det du sier kan det hende jeg da bør være trygg før jeg går til anskaffelse. Prisen er grei, så med en relativt pent eksemplar av en båt fra -80, så er det greit HVIS motoren er så bra som det sies.

Selgeren virker seriøs og er åpen om det meste.

Legger ved det bildet jeg har, virker det kjent ? Vanskelig å se fra denne vinekelen antagelig. Ferskvannsopplegget har han satt på selv etter mal fra forrige motoren.

350_300hk_.jpg

 

Drevet er som det er og selgeren har fortalt det han vet.

Men det du beskriver gjør meg litt bekymret, og kjentmann burde jeg nok ha med for å se og prøve. Men da må den på vannet først.... Men før den kommer på vannet vil han ha en kjøper som sier han skal ha den med forbehold om prøvetur. Teknisk og motor samt kjøring etc. er han ikke bekmret for og det vil kjøperen få etterprøvd selv når den settes på vannet. Grei deal egentlig, jeg liker å kunne se alt "uten vann" før jeg kjøper....

 

Takk for tips og priser Bawaria og Diax, jeg har fått litt å tenke på.... :rolleyes: Sitter vel litt igjen med følelsen av at det er drevet som er "jokeren" her antagelig, og risken har jeg vel fått belyst nå, og kostnaden hvis det konker.......

 

:seeya:

Redigert av På leit etter ny båt! (see edit history)

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

Ja ser man det ja. Forgasseren ligner på Holley som røper at den har sitti på en Volvo penta 271. Varmeveksleren er en orginal Volvo veksel. fordeleren ser ut som volvo sin ( er det stifter eller elektronisk tenning ). Skruene i toppdekslet røper at toppene er av nyere sorten.

 

Når det gjelder drevet så er de veldig robuste, selv om de er gamle. 280- 290 har for det meste lik oppbygging. hoved forskjellen er innfestinger og tilt/ powertrim.

 

Med så sprek motor anbefales syntetisk gearolje istedet for motorolje som det står i spekken.

 

Vis tomgangen er høy så får en smelling og slitasje på øvre gearhus pluss slitasje på trykkplaten. tomgang på denne bør ligge på 500-600 rpm vis mulig.

 

Turtall på vannet her bør ligge på over 4600 på fullt pådrag ( noe som en selvfølgelig ikke kjører på konstant ).

 

Når det gjelder deler til disse drevene eller tilsvarende brukte drev så finnes det mange på Finn.no

 

Ellers så får en deler hos Volvo forhandleren. eller Norpart ( har mye pirat )

Link to post
Share on other sites

Det er den 271 som han hadde i før og som skar seg på ferietur. Mye er nok flyttet over eksteriør, noe han også nevnte. Han var heldig som i det hele tatt fikk motor satt inn på dagen midt i ferien, og da ble det denne.

Vannpumpehus/reim etc. er jo også flyttet over, men pusset og malt først i sort. Men blokk, topper og motoren forøvrig skal være orginalt Chev. Marine 350.

Jeg mener han sa at det er elektronisk, da han sa at denne bruker mindre enn de gamle med tennstifter. Gjør den det ?

 

Jeg er usikker på forbruk, noen som har peil ? Innbiller meg at det kan være relativt OK hvis jeg marsjer på 25 knop med en så ny motor, i alle fall mye mindre enn når en kjører full pupp med begge forgassere spylende på høygir og 42 knop ?

 

Litt beroliget med drevet da, gjenstår bare å finne en mekk'er som kan være med å høre/kjenne....

 

Takk!

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

Ja de er tørste på full gass. men halvfart er overkommelig som regel. Har i grunnen aldrig målt de jeg har hatt kjørt og hatt. Pen kjøring 20-30l i timen tipper jeg. La oss si båten gjør 40 kn legger deg ned på 25 kn så er det mekbart reduksjon av forbruket.

 

Men det er alt etter åssen båt disse sitter i.

Link to post
Share on other sites

He he, jepp det tror jeg på. Enkelte bare himler med øya..... Jeg bare ser for meg at med en så kraftig og moderne motor, så bør det være vesentlig, om ikke fullt halvparten, mindre forbruk når du drar han ned til han rir fint litt over planterskelen (merker vel det godt i båten mener jeg å huske fra tidligere mindre hurtigfarkoster)....

 

Hva med en Scand 26 ?

 

Evt. en Draco 23/24 ?

 

:rolleyes:

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

Ja de er tørste på full gass. men halvfart er overkommelig som regel. Har i grunnen aldrig målt de jeg har hatt kjørt og hatt. Pen kjøring 20-30l i timen tipper jeg. La oss si båten gjør 40 kn legger deg ned på 25 kn så er det mekbart reduksjon av forbruket.

 

Men det er alt etter åssen båt disse sitter i.

 

Stemmer nok veldig bra det. V8 er veldig overkommelig på snilt turtall. Jeg har vel brukt ca 20-25 liter/timen med 2 tonn båt hittil i år.

Og da har marsjfart variert fra 25 til 40 knop, samt noe 5- og 7-knops kjøring og noen drag med "bånn spiker".

 

Så hvor folk har dette med at "Er det V8 så bruker det 100 liter i timen!!! MINST!" fra det skjønner ikke jeg.

 

Jeg har imidlertid testet litt forskjellige propeller, med mye akselrering og slik. Og med slik kjøring renner suppa igjennom.

Men jeg tror nok at en dieselmotor som hadde skjøvet båten min opp til 51 knop også hadde hatt litt forbruk av gamle fossiler.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er ulyd eller bare at den var "tung å få over til revers fra Forward, bruker litt tid". Mulig det var mere den beskrivelsen, ikke slålyder. Han hadde fått beskjed om at slik var de, men at det kunne forbedres ved å bytte noe deler inne i drevet..? Han hadde blitt berolget med at dette ikke var unormalt eller farlig, bare at det kunne bli bedre hvis han kostet på ett inngrep.... Men han var blitt vant med det over flere år så han utbedret det ikke. Det er også mekanisk overføring på styring uten servo, så det står vel litt i stil sammen med tung overgang på giret, så da det konsekvent.... ;o)

 

Tomgangen hørtes grei ut, men det var bare en kort oppstart og prøvegange. Må teste på vannet og erfare selv tenker jeg.

 

Men husker ikke om det var powertrim på den. Noen har hvisket med at 280 drevet ikke har powertrim, men jeg aner ikke.

 

Kan se for meg at de gangene en drar på skikkelig så flyter suppa, men det er ikke så ofte ser jeg for meg. Med familien er det helt ubrukelig å kjøre over 30 knop med en slik båt av litt eldre årgang. Det skrangler i innventaret, du kan ikke snakke og du må holde fast på alle eiendeler !!

Tipper 22 knop blir "max" farting på ferietur på transportetapper.

Men det er jo skøy å kunne dra på litt når en er alene eller med gutta på tur.... Også når en kommer i en eldre båt, og det er litt Ulv i fåreklær, det er litt skøy når du drar avgårde.... Så får heller de få gangene svi litt mere i lommeboken....... hehe

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

Joda du får 280 drev med powertrim men dette er langt fra vanlig. Det skal hete 280T Når det gjelder den skiftingen så har jeg hørt fra Volvo folk at 280 har en noe hard skifting og noe jeg ikke skulle tenke på. De var bare slik.

Når det gjelder heve mekanismen til vanlig 280 så er det noen fantastiske dyre deler, snekkehjul M/skrue ca 2300,- Trykkstang med mutter ca 2500.- Støpejernshuset over 4 laken!!!!!

Men hvis den virker så er det nok bare å pille den i stykker og rense og smøre den, muligens skifte trykklager .Disse lagerene er ikke dyre.

Men jeg råder deg til og kjøpe deler til VP i SE for der har delene en helt annen pris. Eks tilt motor i NO ca2600.- i SE 1600.- (gøteborg)

komp tilt mek i SE 3500.- i NO ca11000.- Hadde jeg vist dette før hadde jeg ikke giddet og koste på min gamle tilt mek. :headbang:

Men vær obs på at det er ikke alt som er billig i SE.

Redigert av yoshian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Jeg er ofte i Sverige, så det skal jeg i så fall huske på blir det båtkjøp.

 

Tilt'en virker, men går ikke helt opp var diagnosen... Så kanskje har du rett, få det ut og smøre/skifte lagre/gummideler og sette inn igjen.

Det med Powertim stemmer da forstår jeg, denne har det ikke.... Men det er ikek nødvendigvis noe problem håper jeg, det er to hydr. trimflaps så det stabiliserer vel tilstrekkelig håper jeg.....

 

Jeg er svært taknemlig for alle tips i dette forumet, her var det mange kompetente båtfolk !!

 

:yesnod:

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Link to post
Share on other sites

Tipper 22 knop blir "max" farting på ferietur på transportetapper.

Men det er jo skøy å kunne dra på litt når en er alene eller med gutta på tur.... Også når en kommer i en eldre båt, og det er litt Ulv i fåreklær, det er litt skøy når du drar avgårde.... Så får heller de få gangene svi litt mere i lommeboken....... hehe

 

Det er akkurat slik jeg tenker og. Ved 22 knop er ikke forbruket noe å bekymre seg over. Samtidig kommer man langt på kort tid.

Og når "gutta" er med er det gøy å dra på litt.

 

Lykke til med valget av båt/motor og håper du blir fornøyd!

 

God sommer! :seeya:

Redigert av diax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...