Jump to content

re: MVA i Norge för EU-medborgare?


KenNord

Recommended Posts

Hej,

 

tänker på att köpa en segelbåt i Norge och är medborgare i EU-land (Finland).

Vet någon huruvida jag kan hålla båten i Norge en tid (t.ex. 1 eller 2 år) utan

att behöva betala skatt i Norge? Har inte planer på att betala VAT till EU-land

utan skulle efter uppehållet i Norge segla båten utanför EU. Tacksam för all

information. Kenneth Nordström, Uleåborg/Finland

Link to post
Share on other sites

Eneste måte å unngå Norsk MVA for en EU borger er å kjøpe båten i Norge for eksport og registrere den i EU .... men da kommer jo EU VAT i landet hvor den blir registrert inn i bildet. (Gjelder kun for nye båter)

 

Du som er bosatt i EU land (og jeg med) kan benytte oss av egen EU registrert båt i Norge så lenge vi vil, og er med båten. Vi kan vistnok la båten ligge i kommisjon i Norge opp til 6 Måneder uten bruk, men etter det så trer regelverket inn igjen med noe som heter "midlertidig import"... Det vil si at du betaler import avgifter (inklusiv MVA) på konto som vil gå tilbake til deg når du tar båten ut av Norge igjen. Ingen personer bosatt i Norge kan benytte seg av båten mens den er i Norge.... uten at regelverket i teorien trer inn.

 

Ha sett litt på dette selv, men ville i så fall tatt min egen EU registrerte båt inn til Norge for en kortere periode enn 6 måneder.... og ut igjen etter det ...

 

Muligens ville jeg ha tatt båten over til Norge tidlig på sommeren... brukt den på vestlandet..(3 månedet). tatt ut av kommisjon og på land for vinteren (registrert som ut av kommisjon).... sjøsatt til sommeren igjen og seilt på sørlandet (3 nye måneder) og tatt på land i Sverige for vinteropplag i EU etter 6 måneder i kommisjon i Norge. Alternativet mitt er en kjapp 300 NM tur frem og tilbake før og etter ferien ....

 

Egne regler finnes vel for foretningsdrift....

Link to post
Share on other sites

Ja ... Jersey er et alternativ, men da gjelder vistnok 6 måneders regelen i gitt land, også innenforbi EU ....

 

Kun to alternativer egentlig:

 

1) Registrer gjennom firma som "business", men da må du bevise at båten blir brukt som "business" og ikke til privat bruk. Hvis privat bruk er mistenkt, blir en skjønns belastet for VAT ... alt fra 20 - 100%

 

2) Opprett firma i Jersey, og finansier dette fra Jersey (Har selv sett på Isle of Man, som er mer gira opp mot finans av båt / skip), med finans instutusjonen som interessehaver i båten). Problemet her er at de ikke ser noe serlig business i småbeløp ... og ville helst se på 3-500K EURO som minimum investering. De sa seg villige til å settte dette opp for meg til tross for et beløp i nedre del..., men da var båten jeg vurderte 70 fot, med eksisterende charter kontrakter.

 

Valgte å ikke gjøre dette, da jeg syntes jeg gikk for langt inn i gråsonen om hva som er "rett" og hva som ikke er...

Link to post
Share on other sites

Ja, man måste överväga vad den optimala lösningen är.

Jag har förstått, att det är möjligt för en båt registrerad utanför

EU (Jersey, Isle of Man etc.) att uppehålla sig 18 månader inom

EU, varefter båten bör föras utanför EU. Därefter kan man igen

segla in i EU:s vatten för 18 månader etc. (ad infinitum). Detta

bygger på artikel 562 i EU:s "Customs Code". Den avgörande

punkten för en EU-medborgare är:

 

"But this can only be done by persons who are not EU residents -

in official terms - by people who are 'established outside that territory'.

This facility is thus NOT available to EU residents."

 

Om jag förstått det rätt är detta orsaken till att vissa firmor (t.ex.

Blue Water Supplies i Jersey) erbjuder en "representative person",

som fungerar som en juridisk link till registreringshamnen (t.ex. Jersey)

för personer som inte är bosatta där.

 

Hur är det i Norge om man seglar in med en båt registrerad på detta

sätt t.ex. i Jersey? Gäller 18 månader då även i Norge? Detta vet jag

inte svaret på.

Link to post
Share on other sites

....... Gäller 18 månader då även i Norge? Detta vet jag inte svaret på.

Norge vil ha eget regelverk, og etter hva jeg forstår, så er den gyldne regelen 6 måneder i kommisjon (kan brukes), før båten regnes som "midlertidig import", og hvor avgifter skal betales/holdes på tollvesenets konto...

 

Bekreftelse om regelverket og dets fortolkning bør du ta opp med Tollvesenet før du bestemmer deg om hva du vil gjøre. Tollvesenet skiller ikke mellom båter registrert i EU eller utenfor ... alt det de bekymrer seg om er at den ikke er registrert i Norge ... alt annet behandles på samme måte VAT, eller ikke...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...