Jump to content

Problemer med optimax


oddgp

Recommended Posts

Etter oppstart i vår, har ikke motoren gått som normalt, 06 mod 115 hk. Ved omdreininger under 3000 fusker den veldig, over går det sånn noenlunde. Etter sjekk på verksted har de funnet ut at det kan vere dynamoen som er ødelagt på en 06 mod? Batteriet er også gåent, jeg mener at det kan ha sin årsak med nevnte feil, men nei. Er det ikke garantier på et under 1 år gammelt batteri? Er det noen som har de samme problemene? Marine power og forhandler har ikke hørt om dette tidligere.

Link to post
Share on other sites

No er det ikke batteriet i seg selv jeg klager så veldig på, selv om det er lagret fulladet innendørs gjennom hele vinteren.

Men om det er andre som har de samme symtomene på motoren....

 

 

 

Hei, har samme motoren som deg, ( 2004 mod.) Har ikke hatt problemer med dynamo eller batteri så langt. Derimot hadde jeg problemer med å få opp turtallet på motoren ca: 1/2 år etter kjøp. Leverte båt og motor til forhandler som skulle sjekke dette. Etter 2-3 dager fikk jeg beskjed om at De ikke kunne finne noen feil på motoren !!! Diagnosen fortalte at alt var OK-----. Fikk besked om at hvis problemet fortsatte , måtte De prøve båt og motor på vannet.? OK, tenkte jeg, får prøve igjen. Da jeg klemte på blæren før oppstart får jeg se at det lekker bensin fra slangeskjøten inn til motoren.

Slangen satt på uten slangeklemme !! Satte på en slangeklemme og har ikke hatt noen problemer siden.

Fortalte dette til forhandler, som ikke kunne forklare dette. Jeg tror at når motoren er igang, vil man ikke se noen lekkasje, fordi den suger inn luft i systemet.???

Link to post
Share on other sites

Hei, du får signal om for høyt turtall.? Da må vel turtallet overstige 5700 o/min.Dette er maks turtall ifølge instruksjonsboka. Virker som du må forsøke en annen propell med større stigning. Annen mulighet er at motoren står for høyt på akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...