Jump to content

På grunn i Horten gjestehavn


ter-av

Recommended Posts

Horten gjestehavn får besøk av stadig større båter (i helgen: Princess 50 og 58, Fairline 50 mm). Seilbåter som stikker 150 cm eller mer må være obs. I helgen (fredag) gikk en kar på grunn idet han skulle fortøye på de sydligste plassene rett fram når du kommer inn moloåpningen.

Har aldri tenkt over det, men sjekket med kartet og det er faktisk ikke mye mer enn 150 cm dybde i det området av havna. Seilbåten måtte trekkes av grunn av en motorbåt med adskillige hester i motorrommet. Slapp unna med skrekken, tror jeg.

 

Horten gjestehavn bør vel vurdere både utvidelse og mudring i og med at lystbåtflåten faktisk har økt betydelig, ikke bare i antall, men også i størrelse.

 

mvh

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nå er det kjent av dem fleste som bruker havna , men hjelper lite for dem som ikke har vært her før . Nå har dem sagt i flere år at dem skal sette opp dybde skilt bortover på den siden , og inne i kroken på motsatt side (gammle hydro kaia i midten ) Men ser ut som det kan ta sin tid å sette opp , kan jo håpe det kommer snart.

 

Bruker denne tråden i samme slengen ang den nye røde stakan utenfor gammle dypvanns kaia . Nå som dypvannskaia er rivi , så har dem satt opp en rød stake på enden der kaia stoppa . Vil tippe det frister for mange å holde kursen rett fram der , ikke lett å se den nye staken heller . Men gammle kaia er skyti vekk , så hvor dypt det er der den gammle betong brygga ligger på bunn aner jeg ikke . Men kan sikkert være lurt å passere på utsiden av den staken vil jeg tru .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg lå rett inn (sydlig rett inn av moloåpning) der de har lagt en jernskinne tvers over for å feste bøyene i , kom inn på høyvann og da vi skulle reise på Søndag var det lavvann så kom jeg meg ikke over skinna og ut.

Fikk hjelp av noen til å trekke båten langs skinna til jeg kom til et litt dypere sted og kom meg over.

Min båt stikker rett under 2meter dypt

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...