Amalie Startet 29.Mai.2007 Del på Facebook Startet 29.Mai.2007 Min VP AQD40B har gått 980 timer. Nå har jeg fått en liten lekkasje fra impellerhuset (heter det det?). Har ikke åpnet det enda, men vil først spørre om det er noen her som har tips/råd før jeg går løs på oppgaven. Trodde først at lekkasjen kom fra inntaket, men etter nærmere etteryn med lykt og speil, så ser det heller ut som om vannet kommer ut av de små hullene på baksiden av impellerhuset. Ikke store mengder, men nok til at jeg følger med. Er det bare en gummiring eller pakning som kan byttes mens jeg har impelleren ute, eller er det en større operasjon? /Amalie Sitér dette innlegget _ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 (redigert) Min VP AQD40B har gått 980 timer. Nå har jeg fått en liten lekkasje fra impellerhuset (heter det det?). Har ikke åpnet det enda, men vil først spørre om det er noen her som har tips/råd før jeg går løs på oppgaven. Trodde først at lekkasjen kom fra inntaket, men etter nærmere etteryn med lykt og speil, så ser det heller ut som om vannet kommer ut av de små hullene på baksiden av impellerhuset. Ikke store mengder, men nok til at jeg følger med. Er det bare en gummiring eller pakning som kan byttes mens jeg har impelleren ute, eller er det en større operasjon? /Amalie Hulda overhalte sin sjøvannsirkulasjonspumpe til morrakaffen. Byttet to simmeringer og to kulelagere. For å gjøre dette må pumpen plukkes av motoren. Det er like greit å gjøre det først som sist. Dette er ikke noe som går over, det blir bare værre. Pumpen (som sitter på aggeregatet) produserte 10 liter sjøvann pr time ned i bunn av båten, sånn plutselig. Redigert 29.Mai.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Amalie Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 (redigert) Takk for tipset. Det er ikke litervis enda, men det utvikler seg nok til det værre. Dette skal fikses. Jeg kan ikke skru motorer, så det blir nok et større prosjekt for meg. Men jeg får til det jeg vil. Får heller ta det mellom morrakaffen og kveldsmaten jeg da. Noen tilleggsspørsmål: Var det er rep-sett du kjøpte eller bestilte du hver enkelt del? Hva koster delene? Trengs spesielle verktøy? Kulelagrene sitter kanskje fast? Noe jeg må være spesielt oppmerksom på? /Amalie Redigert 29.Mai.2007 av Amalie (see edit history) Sitér dette innlegget _ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Betalte kr 370,- pr. simring. Jeg fant kun 1 stk. hos meg, selv om de fleste snakker om at det skal være 2 stk. 1 manualen så finner jeg også kun en. Muig det er forskjellige versoner ute å går. Kulelagende så og hørtes ok ut så jeg byttet ikke dem. så jeg vet ikke om de er vanskelige å få av. Tror ikke det er noe rep. sett. Må nok bestille de delene du trenger. Service manualen lå i dokument arkivet, der kan du se hvordan pumpa er bygget opp. Hvis ikke du finner manualen, så send meg en IM med mailadresse så kan jeg sende den til deg. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Jeg hadde det likedan på min AQAD 31 A for et par år siden. Forsøkte først å skifte kun simmeringen på akslingen men det ble ikke bra da den gamle simmeringen hadde laget et lite spor i akslingen over årenes løp. Kjøpte da repset som kostet litt over tusenlappen hvor aksling, simmeringer, lokk, lager, m.m. fulgte med. Da ble det tett og har vært det siden. Hvis adkomsten er lett så er det ikke så vanskelig jobb å gjøre selv. Følg bare med hvordan tingene er montert når du tar det fra hverandre og sett inn de nye delene på samme måte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Saga takk for tipset. Min ble heller ikke helt tett. Regnet med at ny aksling med alt ville koste en formue, så hadde tenkte at den desiliteren i timen kunne jeg leve med. En drøy tusenlapp hørtes rimlig ut, når en tenker på at jeg betalte 370+mva kun for simringen. Nå var det hos Framnes maritime og DE er vel ikke de rimligste i landet. Hvor bestilte du rep. settet ditt? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Jeg kjøpte repsettet hos nærmeste Volvoforhandler - Møre Båtservice i Kristiansund. Mener å huske at de hadde det inne på lager. Et lite tips jeg fikk i etterkant var å forsøke å endre simmeringens posisjon i forhold til akslingen - altså presse den lengre inn eller ikke så langt inn slik at den ikke tetter mot samme plass (sporet) som tidligere. En rustfri skive med riktige mål kan f.eks. plasseres før simmeringen slik at den kommer litt lengre ut. Det holder med en millimeter eller to. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Mai.2007 Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 Jeg skal ikke ha noen formening om hva dette koster, handler på krita. Det som imidlertid er saken, er at jeg helt sikkert kunne fått kjøpt rimelige greier ved å dra til f.eks. Jac Jahnsen i Moss og kjøpt to lagere. Der kunne jeg muligens også få kjøpt tetningsringene. Det hele til langt under Vovo-prisen som jeg kommer til å betale. Nå slapp jeg transporten, Volvo er i Son. Jeg fikk riktige deler med en gang. Jeg fikk ringer der strammefjæren og støtteringen er rustfri. På den originale Jabsco-installasjonen var fjæren rustfri, men støtteringen var i sort stål. Blandingen sjøvann/rustfritt/sort stål er en ugrei blanding. Nå er alt i rustfritt. Det var støtteringen i sort jern som hadde tatt kvelden. Og jeg bekymrer meg ikke om denne pumpen er mm eller tommer. Her er det små marginer, jeg vet at jeg har fått riktig. Litt smergelpapir fikset akslingen. Den var ikke slitt, men det var rust på den rustfrie overflaten. Bare jeg slipper å skru fra hverandre aggregatet en gang til, for så å reklamere, er verd noen kroner for meg akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.