Jump to content

Stem på din favorittknute!


GeirKS

Recommended Posts

Den hjemmesiden hadde en artig måte å vise knuter på!  :smiley:

 

Kan noen forklare hva som er den praktiske forskjellen på båtmannsknop og tyvstikk? :yesnod:

Hej Geir!

 

Så her ser en tyvstikk ut!

Bilde

skillnaden er att 'drag-tamparna' kommer ut på var sin side !

 

en riktig båtmanssknop  (eller råbandsknop som det heter på svensk!)

der kommer 'drag-tamparna' ut på samme side!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Forskjellen i utseende er grei,

 

Bilde

 

men holder båtsmannsknopen bedre? Eller er tjuvknopen

(som jeg aldri har brukt) lettere å løsne? Eller hva?

 

Lars H.

Båtmannsknopen er den ende som håller riktigt!  (tyvstikken håller ikke!)

 

Tjuvknopen kalles ibland för 'falsk båtmannsknop'  till skillnad fra 'kjäringknut'

 

som jag har hört historien, så slog gamle sjömenn tjuvknopen runt

sin sjömannsekk, för kom det en tjuv o kika i sekken så grejjade

han aldrig att knyta igen sekken med 'tjuvknopen' (han såg ikke skillnaden)

utan slog en vanlig båtmannsknop, på så sett kunde sjömannen se

om någon varit o rotat i hans sekk! Om historien er sann eller ikke det

vet jag ikke!

 

her finns en link hur man slår den

http://w1.220.telia.com/~u22008866/tjuvknop.html

Link to post
Share on other sites

Favoritten er pålestikk men jeg har også en annen som jeg ikke vet hva heter. Den består i utgangspunktet av 3 halvstikk som ligger motsatt vei i forhold til hverandre.

Bilde

Begynn med et halvstikk der den løse tampen er øverst, dra en bukt under "dragtampen" og legg denne over pulleren og avslutt med et vanlig enkelt halvstikk for å låse knuten (det siste halvstikket kan ligge hvilken som helst vei). Denne sitter alltid og den kan alltid løsnes lett. Den kan også løsnes litt for å slakke ut båten selv med stor belastning.

 

Noen som vet hva denne heter?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Analogt til båtsmannsknop/tjuvstikk, har jeg også sett flaggstikk knyttet på to måter.

 

Bilde

 

Til venstre er vel det vanligste. Men hva med den til høyre? Her er lang og kort tamp

på blått tau byttet om. Heter denne knopen noe annet? Virker den dårligere enn den

til venstre?

 

Lars H.

(Å tegne knuter med PC-mus blir litt hakkete!)

Link to post
Share on other sites

Båtmannsknopen er den ende som håller riktigt!  (tyvstikken håller ikke!)

 

Tjuvknopen kalles ibland för 'falsk båtmannsknop'  till skillnad fra 'kjäringknut'

 

Takk, Gunga Din. Da fikk jeg svaret jeg var ute etter. :yesnod:

Har aldri brukt tjuvknopen, og visste ikke hva den var god for.

 

Kan for moro skyld legge til at en kar som var med meg på tur en gang lagde sin egen knute. Han skulle bare feste en tamp i land for meg midlertidig. Men han lagde noe av en knute som var nesten umulig å få opp igjen.  Den knuten fikk navnet BÅTSMANNSPROPP! :santcheers:

Har desverre ikke noe bilde av den!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Analogt til båtsmannsknop/tjuvstikk, har jeg også sett flaggstikk knyttet på to måter.

 

Bilde

 

Til venstre er vel det vanligste. Men hva med den til høyre? Her er lang og kort tamp

på blått tau byttet om. Heter denne knopen noe annet? Virker den dårligere enn den

til venstre?

 

Lars H.

(Å tegne knuter med PC-mus blir litt hakkete!)

 

Hej Lars !

Bilde

skall i sanningens namn säga att jag trodde dom var like starke, men så er

ikke fallet !  drag-tamparna skall helst gå ut på samme side.......anners

säger man att det er 'venster slaget'!

 

Her finns mer info, http://mrpi.mine.nu/gustav/sidor/skot1.html

 

 

letar info om SvenHa's  knop, men har ikke funnit noe än!

Link to post
Share on other sites

Hvis favorittknuten gjenspeiles i hvor ofte den brukes i forhold til de andre, må jo den soleklare vinneren være halvstikk. Du bruker den dobbelt eller trippelt opp de fleste gangene du fortøyer i en stang. Men dobbel halvstikk fortjener også å sikres med tampen.

 

Og så var det Båtmannsknop. Tror noen at dette er en sikker knute? Ja dessverre. Derfor er det den knuten som også dreper flest folk. De stoler på den. Spør du en fjellklatrer om denne knuten, ler han av deg før han blir trist og forteller om alle ulykkene. Og verre blir det. Med to forskjellige tau, eller to forskjellige tykkelser, er dette en garanter dreper.

 

Og så har vi alle knutene som i vesentlig grad svekker tauets styrke. Ille er det f.eks når du lager en løkke på tampen ved å legge enden dobbelt og slå samme knuten som du knyter skolissa di med, halvveis båtsmann eller hva du vil kalle det. Bare fordi du ikke har giddet å lære deg pålestikk. Pålestikk er nemlig glimrende på alle måter, både styrkemessig holdbarhetsmessig og å få opp igjen. Men ikke belast løkka sideveis i tillegg til langsetter. (et ekstra tau i løkka som går i en annen retning)

 

Min favorittknute.

 

Lotus

 

http://www.klatring.no/sikkerhet/sikreside...teproblemer.htm

Link to post
Share on other sites

Favoritten er pålestikk men jeg har også en annen som jeg ikke vet hva heter. Den består i utgangspunktet av 3 halvstikk som ligger motsatt vei i forhold til hverandre.

Bilde

Begynn med et halvstikk der den løse tampen er øverst, dra en bukt under "dragtampen" og legg denne over pulleren og avslutt med et vanlig enkelt halvstikk for å låse knuten (det siste halvstikket kan ligge hvilken som helst vei). Denne sitter alltid og den kan alltid løsnes lett. Den kan også løsnes litt for å slakke ut båten selv med stor belastning.

 

Noen som vet hva denne heter?

Kan se ut som en avart av bøylestikk.

 

Bøylestikk lages som følger.  Du legger tauet en eller to  ganger rundt det du vil fortøye i.  Så fører du tauet rundt seg selv, og tilbake rundt det du vil fortøye i.  Knuten avsluttes med en halvstikk rundt tampen.

 

Begge disse knutene er laget for at de ikke skal kunne stramme seg, eller gå opp selv etter en natt med napping i tampen.

 

 

Favorittknuten vår, pålestikk, er en helt eminent knute.  Jeg har ofte benyttet denne i forbindelse med tauing av bil.  Når den ene bilen sitter godt fast, og du skal trekke den løs ved å bruke full kraft på en bil med 290 hk og reduksjonsgearkasse strammes alle knuter vanvittig hardt til, og ingen, bortsett fra pålestikk, tar du lett opp igjen med fingrene.  De andre må det som regel en skarp kniv til for å "løsne"

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som en avart av bøylestikk.

Sjekket nettopp med broderen (som jeg lærte den av for noen hundre år siden) og han sier den kalles "halvstikk med kontratørn". Glimrende stikk som er enkel å legge, glipper ALDRI og er ALLTID lett å løsne.

 

[glow=red,2,300]Mine favoritter:[/glow]

Pålestikk

Flaggstikk (enkelt eller dobbelt, alt etter hvor sikker det må være)

Halvstikk med kontratørn

 

Kan en disse 3 i blinde er der ikke behov for å lære seg flere.......

 

Ikke så lett å rangere disse da de har såpass forskjellig bruksområde.

Link to post
Share on other sites

Pålestikk er med tampen på innsiden som vist i illustrasjonen vist av speidergruppen mens jeg har sett har illustrert den med tampen på "utsiden"

Noen som skjønner hva jeg mener og vet om det er stor forskjell på disse variantene?

Tampen går på illustrasjonen fra høyre side og under for så å puttes ned i midten.

Det motsatte blir å gå fra høyre side og under fra venstre og deretter ned i hullet på høyre side.

Atle

Link to post
Share on other sites

Pålestikk er med tampen på innsiden som vist i illustrasjonen vist av speidergruppen mens jeg har sett har illustrert den med tampen på "utsiden"

Jeg lærte den en gang i tiden med tampen på utsiden men har av en eller annen grunn vendt meg til å ha tampen på innsiden. Kan ikke se for meg at det har noen praktisk betydning for styrken, synes bare det er litt enklere å ha tampen inne.
Link to post
Share on other sites

Favoritten er pålestikk men jeg har også en annen som jeg ikke vet hva heter. Den består i utgangspunktet av 3 halvstikk som ligger motsatt vei i forhold til hverandre.

Bilde

Begynn med et halvstikk der den løse tampen er øverst, dra en bukt under "dragtampen" og legg denne over pulleren og avslutt med et vanlig enkelt halvstikk for å låse knuten (det siste halvstikket kan ligge hvilken som helst vei). Denne sitter alltid og den kan alltid løsnes lett. Den kan også løsnes litt for å slakke ut båten selv med stor belastning.

 

Noen som vet hva denne heter?

I sjøspeideren i Sandnes kalla vi denne for pollerstikk.  Einaste skilnaden er at vi brukte to tørn rundt polleren før vi gjekk tilbake motsett veg.  Vi avslutta på same vis, med eit halvstikk over polleren.

 

Bøyestiket liknar, men avsluttar med dobbelt halvstikk om eigen part.  Pollerstikket er raskare å slå, sidan ein slepp å tre tauet, medan bøyestiket er sikrare for fortøying over tid.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er ett av mine favorittema......

 

Men jeg skal allikevel prøve å begrense meg til noen små kommentarer:

 

For det første; hvordan skal man kunne stemme på en "favorittknute"?

 

Der finnes nemlig kun en knute   -   alle andre er knoper eller stikk!  (Man kan jo gjette seg til hva som er knuten?)

 

Ellers vil jeg sterkt anbefale at man går inn for å lære seg 3-4 knoper og stikk ordentlig, slik at man kan slå dem med hendene på ryggen uten å blunke. Min anbefaling vil da være:

- Pålestikk

- Flaggstikk

- Trossestikk (pollertstikk) som er omtrent det samme som SveinHa viser på sine bilder

- Skipperstikk/stoppstikk er meget anvendelig, og det siste på min anbefalingsliste

 

Forøvrig pleier jeg på mine kurs i "Knop & stikk" fraråde både båtsmannsknop og diverse halvstikk pga disses forskjellige dårlige egenskaper i forhold til de som er nevnt ovenfor.

 

Når man har fått taket på de anbefalte knoper og stikk, da mener jeg tiden er inne til å lære seg øyespleis på vanlig treslått tau, og å øve seg på å legge faste fine taklinger  -  ta kan det bli "style" på tauverket ombord!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Når man har fått taket på de anbefalte knoper og stikk, da mener jeg tiden er inne til å lære seg øyespleis på vanlig treslått tau, og å øve seg på å legge faste fine taklinger  -  ta kan det bli "style" på tauverket ombord!

 

mvh

Poseidon

 

helt enig !

o ikke noe ferdigkjöpt..........................

 

 

 

 

her er også ett 'ikketema' ombord i Gunga Din !

Bilde

dom må vara praktiska, men otroligt fula!!!!!

Link to post
Share on other sites

dom må vara praktiska, men otroligt fula!!!!!

Ser ut som bortkastede penger spør du meg. Hvor mange tidels sekunder sparer man i løpet av en sommer med disse dingsene.

 

Tiden som spares må vel uansett benyttes til å trene på knutene, unskyld knopene og stikkene, som man hadde fått trening i å knyte hvis man ikke hadde hatt disse dingsene  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er ett av mine favorittema......

......

 

Ellers vil jeg sterkt anbefale at man går inn for å lære seg 3-4 knoper og stikk ordentlig, slik at man kan slå dem med hendene på ryggen uten å blunke. Min anbefaling vil da være:

- Pålestikk

- Flaggstikk

- Trossestikk (pollertstikk) som er omtrent det samme som SveinHa viser på sine bilder

- Skipperstikk/stoppstikk er meget anvendelig, og det siste på min anbefalingsliste

 

.....

På et av kursene dine engang lærte jag 'kvælstikk' - praktisk når man ikke skal løse opp ting igjen eller som en 'nødtakling' før man har tid til å gjøre ting ordentlig. Dette har jeg jammen meg glemt, og ikke står det i boka heller.......

 

grem.

 

Må være alderen.

 

Sier meg ellers enig i den praktiske og estetiske nytten av skikkelige spleis og taklinger. 99% gjennomført i min båt til enhver tid. Den siste prosenten er i reserve sånn at man har noe å gjøre om lysten skulle ta en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...