Jump to content

Strømbruk


Jonny

Recommended Posts

Jeg vil gjerne få komme med noen opplysninger/ betraktninger om mitt strømopplegget og bruken av det.

 

Håper selvsagt på innspill, erfaringer, kommentarer i fra Dere andre.  :cheers:

 

Som vel de fleste har jeg 2 adskilte batteribanker ombord. De består av 2 stk. Sønnak Freeline 115 Ah batterier, som er paralellkoblet. Dette er "Forbruksbanken". I tilleg har jeg et "Startbatteri" på 70 Ah.

 

Ellers har jeg batteribryter/vender. Den har "0", "1", "2" og "1/2".

 

"0"  er ingen av batteribankene tilkoblet

"1"  er kun Startbatteriet innkoblet,

"2"  er kun Forbruksbanken tilkoblet,

"1/2" er begge batteribankene paralellkoblet,

 

Når jeg går i fra båten over lengre tid, f.eks. i hjemmehavna, skruer jeg alltid venderen på "0", er dermed sikret at der ikke vil gå noen lekkasjestrøm til forbrukere.

 

Ellers har jeg alltid venderen på "2". Alltid!!

 

Jeg starter motoren med Forbruksbanken, gir forbrukerne strøm av Forbruksbanken, og lar motoren, eller evt. landstrøm lade forbruksbanken. Ja jeg forestiller meg faktisk at jeg ikke har noe annet batteri til rådighet.

 

Fordelen med dette, er at dersom/når jeg f.eks. har ligget en dag for mye i uthavn, og kommet i skade for å ha tappet Forbruksbanken såpass ned at jeg ikke får starte vha. den, har jeg fortsatt et toppladet og friskt starbatteri til å få jergenoaen i gang igjen med.

 

Jeg sørger selvsagt alltid på å lade startbatteriet med jevne mellomrom pga. selvutladningen. Så dette er alltid i topp kondisjon.

 

Å sette venderen i "1/2" er aldri noen god ide. Det man da gjør er jo å paralellkoble to vidt forskjellige batteribanker i sammen. Skal man paralellkoble batterier skal de jo være likest mulig.

 

Dessuten er det jo ikke slik at når man setter venderen i "1/2" at den batteribanken som er best klarer å lade opp den dårligste. Nei, det som skjer er at den dårligste drar den beste med seg ned. Og vips, så står man  plutselig der med skjegget laaangt nedi postkassen.  :cheers:

 

Så min konklusjon er:

 

"0" Brukes når jeg går i fra båten over lengre tid

"1" Brukes kun i nødsfall.

"2" Brukes alltid. Lever som om jeg har kun den.

"1/2" Brukes aldri.

 

Skillediode har jeg forresten ikke. Ikke vil jeg ha heller. Føler jeg har mer kontroll med dette systemet. Og slik som jeg bruker det, er det ikke noe jobb heller.  :lol:

 

Dessuten får man vel et spenningsfall over skilledioden og? Og det kan vel ikke være så gunstig, med tanke på Wallasen f.eks?

 

:drink:

Link to post
Share on other sites

I viknesen har vi lignende opplegg med en skillebryter. Synes dette systemet gir bedre kontroll enn dioder, men sånt er jo veldig individuellt.

 

Båten har to batterier som er helt identiske så jeg bruker 1 og 2 om hverandre og prøver å ha bryteren på 1 og 2 ca 50% av tiden.

 

Om jeg har skjønnt dette riktig er det ikke noe i veien for å ha begge batteriene innkoblet så lenge de får lading. Derfor har jeg av og til 1+2 inne mens jeg kjører men slå over på en eller 2 straks motoren slåes av.

 

Landstrømladeren er kun koblet til batteri 1. For å lade batteri 2 er jeg derfor nødt til å sette venderen til 1+2 og slik lade begge på en gang. Hadde satt pris på om noen sier ifra hvis dette av en eller annen grunn ikke er helt bra...

 

Synes opplegget ditt høres greit ut jeg da.....er i alle fall veldig tilhenger av en skikkelig skillebryter (av GOD kvalitet) fremfor de mer automatiske systemer.

 

Tar med denne siden det er helg, nye ferjeruter for HSD i Sunnhordaland

http://www.bilrim.no/ferjeruter.jpg

:cheers:

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Dessuten får man vel et spenningsfall over skilledioden og? Og det kan vel ikke være så gunstig, med tanke på Wallasen f.eks?

 

:cheers:


 

Du lader batteriene over skillediodene, bruksspenningen er ikke berørt av diodene, med mindre ditt ladeopplegg ikke tar hensyn til dioden. Isåfall blir batteriene alltid sulteforet (hvis det virker i det hele tatt) og DET fører selvfølgelig til dårlig spenning.

Link to post
Share on other sites

Der er ikke noen konflikt mellom skilledioder og batterivender, snarere tvert i mot.

 

Forbruksstrømmen går ALDRI gjennom diodene, verken til Wallas, startmotor, kjøleskap eller hva det nå måtte være.

 

Når du bruker kun batterivender må du selv passe på å sørge for lading av begge batteribankene og dette er en tidkrevende prosess. Det er her skillediodene kommer inn: Alle batteri får lading hele tiden uavhengig av stillingen på bryteren og du kan selv velge hvor du vil ta strømmen fra. Husk bare at dersom du monterer skilledioder så har de et spenningsfall på 0.6 -0.7V og det må laderegulatoren kompensere for, enten ved ekstern senseledning (dersom dynamoen har det!) eller en skikkelig laderegulator som f.eks. Ladac 1204.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Hei*

 

Jeg er ikke 100% sikker på hva Du mener her Andreas??

 

Hvilket opplegg har Du forresten?

 

Mvh Jonny


 

SveinHa sa det: bare ladestrømmen går gjennom skilledioder, ikke forbruksstrøm.

 

Mitt opplegg er dokumentert her på den mest aktive spesial-siden til MacGregor-eiere:

 

1. del http://macgregor26x.com/cgi-bin/MAC26X/mod...View&record=204,

 

2. del http://macgregor26x.com/cgi-bin/MAC26X/mod...View&record=203

 

3. del http://macgregor26x.com/cgi-bin/MAC26X/mod...View&record=202

 

Jeg var opprinnelig redd for at en større del av startstrømmen - opp til 100A - ville slå ut den 35A-forbrukssikring når jeg styrer skillereleet så enkelt som vha tenningsspenningen, men det ble aldri tilfelle. Startbatteriet tar nok brorparten. Så oljetrykksstyrt skillerele er utsatt langt inn i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Er av samme oppfatning som Jonny39 - har i mine 3 siste båter "koplet opp" helt maken opplegg (og det første jeg skal gjøre i min nye båt) - et "system" som i hvertfall hvis båteieren er normalt oppegående alltid vil fungere knirkfritt og aldri gi startproblemer. Men når det gjelder parralellkopling (1 + 2  kopling) har jeg en liten kommentar - dvs. jeg samstemmer at dette ikke er en heldig løsning så lenge motoren ikke går - men - når motoren går og dynamoen lader som den skal - da vil dynamoen alltid "dytte på " så mye amp. at "problemet med "vandring" fra den ene banken til den andre ikke skal kunne skape noe form for problem.

Link to post
Share on other sites


terron: Når det gjelder parralellkopling (1 + 2  kopling) har jeg en liten kommentar - dvs. jeg samstemmer at dette ikke er en heldig løsning så lenge motoren ikke går - men - når motoren går og dynamoen lader som den skal - da vil dynamoen alltid "dytte på " så mye amp. at "problemet med "vandring" fra den ene banken til den andre ikke skal kunne skape noe form for problem.

 

Ja, Du har sikkert rett i det.

 

Og at dette er en glimrende løsning er der ingen tvil om. Hovedpoenget er jo akkurat som Du så foreffelig sa det Terron, at med dette systemet er man alltid garantert strøm nok til start. Alltid, uannsett.

 

Ikke er det mye arbeid heller. Når jeg kommer nedi båten, er det bare å skru venderen på "2", og så er der ikke mer å tenke på hva angår den saken. Der kan den stå hele ferien om så er.

 

Det er kun i hjemmehavn, i perioder som nå, når det går lengre tid mellom hver båttur at jeg skruer den på "0", når jeg forlater båten.

 

Mvh Jonny  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...