Jump to content

Lensetakler for dummies?


NovaMalin

Recommended Posts

Lensetakler brukes for det meste på brøkdelsriggede båter for å kontrollere strammingen av forstaget samt å støtte masten. I tillegg til at man strammer forstaget økes også mastekurven som betyr at man sammen med akterstaget får en god mulighet til å trimme fasongen på masteliket til storseilet. Noen båter har i tillegg checkstag, som er festet lenger ned på masta, ofte koblet sammen med lensetaklene. Disse gjør at man får ennå bedre kontroll over mastebøyen.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Går det an å bygge om en rigg med lensetakler til bakoverlente salinger?

 

Nå vet ikke jeg hva slags båt eller rigg du har, men er vel litt skeptisk til ombygging av rigger uten at det gjøres nøyaktige beregninger av "proffe" folk. Det er mye krefter og en feil rigget rigg kan gjøre stor skade på mannskap og båt.

 

Hvordan er det å seile alene med lensetakler, sånn til turbruk?

 

Her kommer du nok til å få mange forskjellig svar. Det skulle heller ikke forundre meg om det ender i en Bavariadiskusjon. De "hardbarka" tøffingene sier vel at det er helt uproblematisk å seile med lensetakler, og at det kun er snakk om trening. Jeg ser ingen grunn til å skaffe seg en rigg med lensetakler hvis du kan unngå det, hvis det er turseiling du tenker på. Det er langt enklere å forholde seg til en moderne rigg med bakoverlente salinger.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Backstag på svensk. Ikke bland sammen check stag og lensetakler. Helt forskjellig formål og plassering. Check stag benyttes helst for å hindre at masten pumper i grov sjø. Har ofte flere festepunkter for å kunne benyttes under forskjellige vindvinkler.

 

Lensetakler er en svært upraktisk innretning når du seiler alene. Selvfølgelig kan man klare det men det er mer arbeid. På mange båter brukes lensetaklene kun unntaksvis. På andre settes de alltid. Her må du forhøre deg med andre eiere av samme båt. Å bygge om en båt med rette salinger og lensetakler til vinklede salinger krever at du søker en riggmaker. Dette skal du ikke gi deg på alene. Du skal også tenke på at vantene settes så mye hardere på en båt med vinklede salinger, at du må regne med å forsterke området rundt mastefoten.

Link to post
Share on other sites

Det er lettere å seile med lensetakler enn å uttale ordet.... :crazy:

 

Jeg har selv lensetakler, og de kan av og til gi meg spennede situasjoner. De er morsomme å bruke når du har mannskap, da det blir flere oppgaver å fordele.

 

For ren turseiling, eller om du kommer til å seile alene, ville jeg valgt en båt uten lensetakler. Når det er sagt, kjøpte jeg båten min for å bedrive turseiling, men alle trimmemulighetene gjør at jeg lærer mye og de inspirerer til å delta i regattaer.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

For ren turseiling så er man jo ikke helt nødt til å "bruke" lensetakler?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For ren turseiling så er man jo ikke helt nødt til å "bruke" lensetakler?

 

Det blir en helt feil konklusjon. Det er riggen som avgjør. Jeg har brukt lensestakler helt tilbake til min 25 kvm spissgatter for 45 år siden. Det lensestaklene gjør, er å stramme fokkestaget og forhindre bue i masten. På min brøkdelsriggede Sylfiden, ville masten bøye seg svært mye om disse stagene ikke var i bruk. Så mye at den under litt frisk vind kunne knekke. På nåværende Hulda er kutterstaget supportert av lensestakler. På kutterstaget har jeg en selvslående kryssfokk. Hensikten min var at jeg skulle ha en mast der kutterstaget var satt så nær toppen at lensestakler skulle være unødvendig. Da masten ankom, hadde fabrikanten gjort feil. Så da har jeg enda en båt med lensestakler. Det er greit nok. I og med at fokka er selvslående, blir antall tau som skal håndteres ved kryssing det samme.

Link to post
Share on other sites

Det ligger litt fram i tid, men sjekta skal byttes ut med seilbåt (har forsåvidt seilbåt nå også IOD princess - nydelig båt). Båten skal brukes til både regattaseiling og turseiling. Jeg ser for meg at jeg mer eller mindre må seile båten alene når vi seiler tur, i og med at vi har små barn. Jeg ser at noen av båten som frister har lensetakler - comfortina 32, twostar 36 etc. Jeg har lyst på en relativt rask båt, helst med selvslåer, til en overkommelig pris, som jeg kan håndtere alene under turseiling, men som også er en god regattabåt.

 

Jeg kan selvsagt legge til at ståhøyde under dekk, romslig stikkøye eller akterlugar for 2 samt blykjøl står på ønskelista.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Det blir en helt feil konklusjon.

 

...

 

OK...da er jeg litt klokere også. :smiley:

 

De bakre vantfester på "Agnes" er brukt som lensetakler og der skal jeg sette en blokk i lensetakkelen og to blokker i ventfeste/dekket slik at jeg fører dette til sittebrønn og fester i en puller på dekk der.

 

Poenget er da at man strammer omm fra den siden vinden kommer, og lar andre siden bare være slakk? Er dette vanskelig, eller er det bare det at dette må gjøres for hver kryss?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den gangen vi seilte uten wincher, var greia å stramme det som kom til å bli lo side i det båten gikk over stag, samtidig slakke det som kom til å bli le side. Grunnen til dette stresset for hvert kryss, er at seil og/eller bom tar borti det stramme lensestakkelet. Det har lett for å bli litt armer og bein i det man går over.

Link to post
Share on other sites

Det ligger litt fram i tid, men sjekta skal byttes ut med seilbåt (...)

 

Maxi Fenix tror jeg har stort sett alt du nevner, men den er "bare" 28 fot. Jeg visste ikke at Comfortina 32 har lensetakler, men et alternativ til denne båten er kanskje Albin Nova?

 

Svenske Blur er jo til salgs....

 

:sailing:

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hva med Omega 34. Har sett at noen av disse har lensetakler. Er disse nødvendige å bruke eller kun for trimming? Det ser jo ut som om de har bakovervendte salingshorn.

 

Fenix er absolutt et alternativ. Ikke minst pga at det er et godt miljø for båttypen i Tønsberg. Den er litt liten da, og ikke veldig rask. Albin nova er også interessant å se nærmere på. Tenker også på Omega 30.

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Hva med Omega 34. Har sett at noen av disse har lensetakler. Er disse nødvendige å bruke eller kun for trimming? Det ser jo ut som om de har bakovervendte salingshorn.

Min egen båt har akterlig vinklede salingshorn og trenger ikke lensetakler, men det er gjort klart fester i masta og dekket er klargjort for ekstra vinsjer. For som Mulligan har påpekt, tar man bedre høyde når man får strammet forstaget skikkelig på kryssen. Det er vanskelig å unngå at det sagger noe. Muligens hjelper det med rod-rigging, men det er kanskje litt ekstremt det også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...