Jump to content

Honda 75hk kan trimmes til 90 hk?


fs

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Da har jeg også blitt eier av en Honda bf 75 og spørsmålsstillingen er høyst aktuell. Motoren har propulse justerbar propell så ved en eventuell effektøkning kan vel stigningen på propellen justeres.

 

Er det noen som vet hva som er forskjellen mellom 75 og 90 hesteren og om det er mulig ved enkle grep å øke effekten på 75 hesteren?

Link to post
Share on other sites

I de fleste tilfeller er det snakk om annen timing på innsugs/eksossporter...

 

2-takts motorer har større porter ufrest i sylinderen, større areal, muligens høyere porting også, hvis høyere porting... kan det også være snakk om annen topp (med høyere komp)

4-takts motorer har annen kam, muligens også annen topp med større ventiler .

 

Et eksempel......

Mercurys rekkesekser ( Tower Of Power )....

Samme boring/slaglengde ....samme innmat, men ut effekten på blokka varierte ifra 90 til 155 hk, samme blokka MEN med forskjellig maskinering av porter.

 

Vil si at motoren "relativt" lett kan trimmes 65 hk, men blokka må strippes helt ned og nye porter må maskineres.........

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hondas "de-tuning" består vanligvis av annen kamaksel og hoveddyser i forgasser, muligvis andre tennplugger alt/og en "sperreskrue" på forgasserarmen.

 

sannsynligvis en ganske kostbar kamakselutgift men sjekk bla ebay.com.

 

selve motoren er mekanisk helt lik "through n through" 90 hk med forbehold om gearutvekslingen.

sikkert mulig å kompensere med propvalg om utveksligen er forskjellig.

 

her kan du laste ned manualen for BF75/90 for å se hva som skiller de mht spesifikasjonene.

Link to post
Share on other sites

Høres nok ut som om dette er mere omfattende en hva jeg synes det er verdt. Blir nok til at 75 hesteren forblir urørt. Synes imidlertid toppfarten kunne vært høyere enn rundt 30-32 knop (Rana 520 SL). Den er oppgitt til 35 knop med denne motoren. Lurer imidlertid på om propulse propellen gjør at jeg mister de siste knopene på toppfart. Akselrasjonen er veldig bra og topp turtall ligger på 5500-5700. Topp turtall er oppgitt til å ligge mellom 5000 - 6000 rpm. Kunne vært greit å prøvd en alu/stålpropell og sett om det hadde vært forskjell.

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg testet pro-pulse på en Buster L, hans erfaringer var at den gav bra marsjfart, men mistet etpar knop på topp.

 

Ellers så kan man nok trekke fra litt på "brosjyreknopene" de er nok ofte oppmålt under relativt ideelle omstendigheter, og med litt mer utstyr i båten, litt groe under samt gjerne litt slitt propell, så skal det godt gjøres å komme opp i de tallene... ellers så er vel ikke Hondaen den sprekeste 75hken på markedet

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg testet pro-pulse på en Buster L, hans erfaringer var at den gav bra marsjfart, men mistet etpar knop på topp.

 

ellers så er vel ikke Hondaen den sprekeste 75hken på markedet

 

Det er vel det samme som jeg erfarer. Vet at Hondaen ikke er den sprekeste men føler meg tryggere på denne enn en tilsvarende båt med en 70 hk Tohatsu som jeg også så litt på. Akselrasjonen er det iallefall ikke noe å utsette på. Den skyter rett opp i fart uansett om vi er 4-5 i båten. Hondaen er i tillegg en godt utprøvd motor som har vært på markedet en god stund og kombinert med lavt forbruk og støy så var dette førstevalget.

 

 

 

Takk for den Scrutinizer - har sett testen tidligere men kom ikke på hvor det var. De dataene som presenteres der minner veldig mye på de jeg også får. Både toppfart og fart ved redusert turtall er veldig likt det jeg har. Min båt er imidlertid litt mindre og lettere enn den de testet med i Båtmagasinet så derfor tenkte jeg at jeg lå litt høyere enn verdiene de fikk på en større og tyngre Buster.

 

Samme båt som jeg har ble testet i Båtmagasinet med en 90 hk i 1996 og da radarmålte de den til 40 knop. Trodde ikke 15 hk mindre skulle utgjøre så veldig mye?

Link to post
Share on other sites

her detaljer fra brosjyren.

Ser ut til at forskjellen kun består i å kunne drive større propell til samme turtall.

kan være en ide å sjekke ut Hustler propellene på eurofritid.com.

der kjøpes et senterstykek hvor popellhus og blader (1 stykke) skiftes lett og de er så rimelige (og bra!) at man kan ta med 2 stigninger for å prøve hvilken som passer best alt bytet etter behov;

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/15...s/subdet219.htm

 

spesifikasjoner gamle BF75/90.

utrolig at denne 80 talls 12V Civic motoren har hengt med så bra som den har så lenge.

bf7590.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser av spesifikasjonene over at 75 og 90 er oppgitt med samme utveksling (2,33) mens hvis man går inn på Hondas nettsider er de oppgitt med henholdsvis 2,09 (75 hk) og 2,33 (90 hk). Mulig det er en endring på de helt nye modellene?

 

Jeg kunne imidlertid tenkt meg å prøve en annen propell på motoren for å se om den fungerer bedre enn propuls-propellen. Båten er er 17 fot, veier 700 kg med motor/drivstoff og motoren er oppgitt til maks 6000 rpm. Noen som kan beregne riktig propell ut i fra dette?

 

Så på Maritim sine sider og det var 6 propeller med ulik diameter og stigning som passet til denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne imidlertid tenkt meg å prøve en annen propell på motoren for å se om den fungerer bedre enn propuls-propellen. Båten er er 17 fot, veier 700 kg med motor/drivstoff og motoren er oppgitt til maks 6000 rpm. Noen som kan beregne riktig propell ut i fra dette?

Blir lettere å regne ut for de som kan, hvis du oppgir hva du har idag...

  • Max turtall pr idag.
  • Størrelse propell.
  • Oppnådd hastighet.
  • Hva du ønsker å oppnå, en propell kan mere en kun gi fremdrift.....( mere/mindre løft i baug/hekk, annet grep imot vannet ++)

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hva jeg har i dag er en 4 bladet justerbar Propuls-propell med en diameter på 13" og en stigning som er justerbar fra 16" til 20". Nå står den vel i midtstilling som skulle være 18". Max turtall er 5500-5700 rpm og farten er 29-31 knop avhenging av antall personer ombord. Denne propellen gir bra akselrasjon men jeg tror (og har lest) at den mangler litt på toppfarten. Kunne derfor tenkt en propell som gir høyere toppfart.

Link to post
Share on other sites

Ser av spesifikasjonene over at 75 og 90 er oppgitt med samme utveksling (2,33) mens hvis man går inn på Hondas nettsider er de oppgitt med henholdsvis 2,09 (75 hk) og 2,33 (90 hk). Mulig det er en endring på de helt nye modellene?

 

ja, dataene jeg postet er for de "gamle" dvs den motoren du har.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Både de gamle og de nye 75/90 har nok 2,33:1 utveksling. Men de større motorene 115 hk og oppover har lavere utveksling for å få høyere propellturtall.

 

Det som skiller Honda BF75F og BF90D av ny modell, dvs. 1,5-liter SOHC 16 ventiler fra 2006/2007 og oppover er jo at BF90D har VTEC, så der er det jo lite mulighet for ombygging til overkommelig kostnad.

 

Som en kuriositet kan nevnes at nye BF115D har samme blokk som BF135/BF150 men mangler VTEC (det trengs jo heller ikke med så mye kubikk som 2,4 liter).

BF135 har faktisk VTEC installert men det er ikke i funksjon, så den trenger omprogrammering eller ECU fra BF150 for å få 150 hk (+ en jordingskabel til VTEC-solenoiden såvidt jeg husker).

Antar de har gjort det slik for å forenkle produksjonslinjen noe.

Men BF115D kan omprogrammeres (eller byttes ECU) til 135 hk siden de to er samme motor i utgangspunktet.

 

Min 2008 BF90D kan ifølge Lundins Marin i sverige omprogrammeres (optimaliseres) til 100 hk. Honda har jo selv kommet med en oppgradert modell, BF100 i år (men samme sylindervolum som 90).

Jeg prøvde dette men det funket ikke (ingen endring i ytelse/fart/turtall), så har sendt ECU tilbake til dem for sjekk. Så det blir spennende å se om de får dette til.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vurderte det samme på min 1997 Johnson 90 HK til en 115. Ryktene går over alt at du bare skifter forgasser osv.
Men prossessen er mye mere komplissert enn det hørest ut som.
Vil anbefale å bare la motoren ha effekten som allerede står på motor lokket. MEN hvist du går for trimming må det gjøres proffesjonellt, Mye styr med timing og fin justering på forskjellige deler.

Link to post
Share on other sites

Noen motorer er enkle å bygge om, noen er kompliserte, og noen er det bare å omprogrammere eller bytte styreenhet på.

Det er ingen fasit her.

 

Ren trimming er noe annet, da øker man ytelsen ut over max. effekt som en blokk med et visst sylindervolum hadde fra fabrikk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vil tru de fleste motorer i dag er så elektronisk komplissert at programering må man nesten regne med på nyere modella. eller bytte en form for ECU.
Blir ikke dette tilfelle egentlig trimming? da den minste modellen av sylindervolumet økes til max fabrikk utgave. Bare at du ikke går neste ledd å henter max ut av den.

Link to post
Share on other sites

I mange tilfeller er det jo egentlig ikke trimming, men bare å bringe motoren opp til den max. effekt som fabrikken har konstruert og selger den med (i de tilfeller motoren selges i flere effekttrinn da).

Men finnes jo også optimalisering av programvaren som gir enda mere effekt enn det da. Såkalt chiptuning som det het i gamle dager.

Det er jo ikke noe man sysler med selv, siden det finnes firma som jobber med dette.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...