Ip.Content

Logo

Trøbbel med Volvo penta D-serie

• Logg inn for svare
3842 svar på dette emnet

#41 Swande Ikke pålogget Postet 11.09.07 21:36

• Medlem
Dette var jo triste greier - og selvsagt interessant lesning for oss andre med samme motor. Du skriver ikke så mye om hvilke symptomer du hadde i forkant? Var dette bare en feil som ble lest ut fra EVC`en ved en tilfeldighet? Du får sørge for å holde oss oppdatert på dette, ter-av.

#42 Ludde Ikke pålogget Postet 11.09.07 22:16

• Medlem
Leste hjemmesiden din ter-av og kjenner igjen symptomene, bortsett fra at jeg ikke har noen ulyd i motoren. Får lysignal og blinkende trekat i rødt/gult etter ca. 30 minutter i 3000 omdreininger. Får ingen feilkode fra EVC, og kan nullstille på vanlig måte, men alarmen kommer igjen. Har etterfylt litt kjølevæske i dag, da sensoren er veldig følsom, og håper dette hjelper. Eller skal båten snart opp og da får VP-guttene finne uta vdet.

#43 MS Pluto Ikke pålogget Postet 11.09.07 23:06

• Medlem
Jeg fikk i slutten av august feil på en injector på min D4-260 motor. Motoren var levert i mars og hadde gått ca 200 timer problemfritt.  Symptomene var lydalarm + lysende trekant + at turtallet gikk ned til 1600 omdreininger. Feilkode ved å gå inn på EVC systemet var FMI 1. Alarmen lot seg 0 stille, men det samme gjentok seg etter stadig kortere tid så snart turtallet kom opp i 2-3.000. VP skiftet greit injectoren på garantien. Motoren går nå fint igjen. Spørsmålet blir imidlertid om også de 3 gjenværende injectorene bør byttes for å unngå probemer, eller om det bare er i et og annet sjeldent tilfelle at en injector går i stykker?
Pluto

#44 Arvid_A Ikke pålogget Postet 12.09.07 08:07

• Medlem

Vis innleggM/S Sirius, på 12.09.07 00:06, skrev:

Spørsmålet blir imidlertid om også de 3 gjenværende injectorene bør byttes for å unngå probemer, eller om det bare er i et og annet sjeldent tilfelle at en injector går i stykker?
Pluto
Ja, jeg syns jo dette må være en helt vesentlig problemstilling. De berørte bør nå snart kunne få troverdige og seriøse svar fra VP på følgende spørsmål:
- Er det "bare" en begrenset serie med injectorer som tydeligvis har en svakhet, og hvilke serie-/produksjonsnumre gjelder dette?
- Når VP nå bytter injectorer, har disse en dokumentert bedre kvalitet, slik at ikke samme problemer dukker opp etter nye 200 timer?

#45 ter-av Ikke pålogget Postet 12.09.07 08:20

• Medlem
Symptomene som beskrives i de siste innleggene her er veldig like de jeg hadde. Jeg fikk ingen kodemelding i EVC (jeg har ikke skjerm, men en lysdiode som skal blinke i intervaller). Når jeg slo av motoren var det ingen problemer med å starte opp og kjøre videre med noe lavere omdreining.

Ulyden i motoren var det ikke lett å oppfatte, iallfall ikke for en som ikke er mer enn normalt motorkyndig.
Verkstedet har opplyst at de vil bytte ut alle injektorene samtidig, og ikke bare den ene som er kaputt.

mvh
ter-av

#46 Ludde Ikke pålogget Postet 12.09.07 09:53

• Medlem
Mistenker at jeg har samme problemet på BB motor som sagt, selv om jeg kan kjøre fullt turtall etter nullstilling. Skal snakke med VP sentralt i dag og få noen innspill på dette og noen synspunkter på konsekvensene. Har snakket med forhandleren som har hatt alle servicer på motorene, og fått beskjed om at jeg kan kjøre sesongen ut, men vil gjerne dobbeltsjekke dette.

Hva sa verkstedet ditt ter-av når det gjelder det å kjøre med dette problemet?

#47 ter-av Ikke pålogget Postet 12.09.07 10:41

• Medlem

Vis innleggLudde, på 12.09.07 08:53, skrev:

Hva sa verkstedet ditt ter-av når det gjelder det å kjøre med dette problemet?

Når de oppdaget hva det var nedla Volvo øyeblikkelig kjøreforbud.
ter-av

#48 Ludde Ikke pålogget Postet 12.09.07 12:02

• Medlem
Jeg har snakket med VP samt noen av forhandlerne deres, og ingen av forhandlerne rundt meg hadde tid til en diagnose. Volvo Penta var veldig imøtekommende på alle måter, vi fikk en hyggelig prat, og bekreftet at VP tar kunden sine alvorlig. Flott service. :flag:

Kjøreforbud kommer sannsynligvis etter at de har analysert problemet på den aktuelle motor, og basert på den informasjonen de da finner, tar de en beslutning.

Problemet mitt er ta det kan være så mange mulige feilkilder; lite kjølevæske, føleren på svinghjul, injectorer, elektronikkfeil, vakkel i instrumenter osv.osv.....

Jeg velger nok å kjøre båten til vinteropplag om et par uker, og satser på at feilen dukker opp igjen slik at dette kan analyseres hos forhandleren når jeg ankommer. De fikser det i løpet av vinteren, og alt er igjen lutter glede.

Redigert av Ludde: 12.09.07 12:07

#49 rogeri Ikke pålogget Postet 12.09.07 12:14

• Medlem
Jeg har snakket med VP samt noen av forhandlerne deres, og ingen av forhandlerne rundt meg hadde tid til en diagnose. Volvo Penta var veldig imøtekommende på alle måter, vi fikk en hyggelig prat, og bekreftet at VP tar kunden sine alvorlig. Flott service.  

Kaller du DET flott service?
At ingen hadde tid til deg og ditt problem? :confused:  :confused:

#50 Ludde Ikke pålogget Postet 12.09.07 12:21

• Medlem
Mente ikke forhandlerne til Volvo når jeg sa dette

#51 rogeri Ikke pålogget Postet 12.09.07 12:36

• Medlem
Åja du mente kun "kosepraten" fra hovedkontoret?

Hvis de hadde opptrådt seriøst og kundevenlig, ville du umiddelbart ha hatt en timeavtale på sjekk av dine problemer, med dertil påfølgende skriftlig garanti på at problemet var løst, før du tok vinterkonserveringen.

Ville ringt dem på nytt å be dem få fart på "ullluggan"!

#52 Ludde Ikke pålogget Postet 12.09.07 12:56

• Medlem

Vis innleggrogeri, på 12.09.07 13:36, skrev:

Åja du mente kun "kosepraten" fra hovedkontoret?

Nei, jeg mente Volvo Penta Norden, som var villige til å gjøre den jobben forhandlerne ikke hadde tid til.

#53 Swande Ikke pålogget Postet 13.09.07 22:22

• Medlem

Vis innleggLudde, på 12.09.07 11:02, skrev:

Jeg har snakket med VP samt noen av forhandlerne deres, og ingen av forhandlerne rundt meg hadde tid til en diagnose.
Dette var interessant lesning. Minner veldig om samme symptomene som jeg opplevde på en D4 i fjor. Denne var gått 250 timer. På D6`en er alt vel. Hvor mange timer har du kjørt motorene, Ludde?

#54 Ludde Ikke pålogget Postet 16.09.07 20:34

• Medlem
Hei Swande, motorene mine har gått 205 timer

#55 Swande Ikke pålogget Postet 17.09.07 10:07

• Medlem
Hmm..ikke bra. Uansett; hold oss oppdatert på hvordan dette går!  :wink:

#56 Frikar Ikke pålogget Postet 17.09.07 17:05

• Medlem
Hei alle sammen

Skal bygge meg en Laguna 1180fb, skal i løpet av få dager bestille båten MEN jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken motor jeg skal kjøpe med....
Har en VP kamd 43 gått 1600 timer uten feilslag de 300 timene jeg har hatt den.
Tenkte selvfølgelig å betille VP D6 til den nye båten men etter alle oppslagene den siste tiden om det ene og andre som er galt så blir jeg veldig skeptisk....
Han selgeren hos Laguna sier Iveco 400hk og 450hk er bra motorer og at de er det lite galt med, han selger meg gjerne vp men virket skeptisk han også på D serien.

Noen som har erfaringer med iveco motorer?
Hører det er Iveco som støper blokken til Cummins motorene.

Håper på snarlige svar ettersom jeg må bestemme meg nå snart........

På forhånd takk fra Frikar

#57 Ludde Ikke pålogget Postet 17.09.07 17:08

• Medlem
Klart det Swande. Kommer vel til å ta opp om 14 dager, og da vil motoren bli sjekket grundig. Har tenkt at dersom det viser seg at det er en injector eller to som klusser, vil jeg bytte alle, og da mener jeg alle på begge motorene. Har ikke kjøpt "nye"motorere for å gå rundt å engste meg for at noe skal gå i filler. Det har jeg gjort nok av opp gjennom årene.

Redigert av Ludde: 17.09.07 17:08

#58 Gas Ikke pålogget Postet 17.09.07 20:12

• Medlem

Vis innleggFrikar, på 17.09.07 18:05, skrev:

Noen som har erfaringer med iveco motorer?
Frykt ikke Iveco,har selv en 250 hk (NEF 250) og er kjempefornøyd med den så langt.
Det som er mest fantastisk er støynivået det er veldig behagelig,og drivstoffforbruk er også overkommelig.
Hva du skal velge av Volvo og Iveco kan jeg ikkje gi noe råd om da jeg kjenner lite til Volvo D6,men med alle problemer som kommer på trykk ang D serien så må det jo vere litt sannhet i dette .

#59 Swande Ikke pålogget Postet 21.09.07 17:58

• Medlem
Ser av nettsiden til Ter-av (her) at han nå har fått orden på injektorene. Alle er skiftet og servicen fra VP var upåklagelig. Du kan kanskje supplere med mer info her Ter-av?

#60 ter-av Ikke pålogget Postet 21.09.07 18:41

• Medlem
Har ikke så mye mer å tilføye enn det som står på hjemmesiden.
Hadde en alarmmelding tidligere i sommer som jeg da trodde skyltes mye ruer som var dratt inn i sjøvannsfilteret. Etter service (240 timer på motoren) tok jeg en prøvetur med mekanikeren fra Volvo. Da presset vi det vi kunne - og fikk alarm på ny på 3000+ . Feilsøking på en ny prøvetur med data tilkoblet motoren konkluderte med feil på en av de seks injektorene. Dette var en fredag ettermiddag. Verkstedet konfererte med Volvo Penta Norge, nye deler ble straks bestilt. Det ble en dags forsinkelse fordi de ikke fikk alle de seks nye injektorene samtidig - men onsdag i påfølgende uke var jeg igang igjen.
Service og innstilling hos Volvo-folket var bra - det vil si akkurat som det bør være.

mvh
ter-av