Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Statusrapport fra Sjælland søndag 15/7 kl. 19.35 :

 

Nydelig vær, vindstille og tropevarmt.

 

Sted: Gjesteplass i Jyllinge Båthavn, Roskilde Fjord.

 

Var en tur innom gjestehavnen i Roskilde og lesket oss med et par iskaaalde tidligere i dag,

men der var det for varmt!

 

Fortsatt god sommer!

 

"Phoebe"

 

 

PS!

 

Sender en "tusen takk" til Roaldbj som for noen uker siden tipset om vær- og vindoversiktene på DMI.

De har hjulpet oss godt for å planlegge havstrekkene!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt historie. På grunn av lenken http://ocean.dmi.dk/anim/index.html gikk vi fredag 13. om morgenen fra Dyvig på Als til Ballen på Samsø, ca 70 nm. Nesten havblikk hele veien. I går, søndag 15 juni var det et utolig syn på søndre Kattegatt: havet var fullstendig flatt og med god sol. I dag har vi seilt fra Ballen på Samsø til Aalborg - 92 nm med fullstendig blå himmel og vind ca 3 - 5 m/s. Ligger nå i Vestre Bådehavn. Har spist middag på restauranten på stedet - stor middag for 4 personer: under 300 DK. 100 kr pr døgn, fri strøm, vann og dusj. Har også fri tilgang til internett. Her må vi være mange dager. Kommer tilbake med bilder fra Ballen etter hvert. I Ballen var det første stedet fra Tyskland hvor jeg observerte norske båter. Her i Ålborg har jeg ikke sett noen, men oppover Limfjorden, fra Hals Barre, møtte jeg 4 seilbåter. Jeg unner flere norske fritidsbåteiere gleden ved å seile i Danmark.

Link to post
Share on other sites

Ligger pt. på Anholt.

Frisk bris/ liten kuling, men fint vær med sol og god temperatur.

Havnen er mildt sagt full, mange nasjonaliteter og mest seilere.

Ligger som båt nr. 8 i rekka ut fra fiskebrygga, så skipshunden må luftes via jolla.

Blir her til torsdag og satser på DMI som melder noe mindre vind.

 

Fortsatt god sommer!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger pt. på Anholt. Frisk bris/ liten kuling, men fint vær med sol og god temperatur. Havnen er mildt sagt full, mange nasjonaliteter og mest seilere. Ligger som båt nr. 8 i rekka ut fra fiskebrygga, så skipshunden må luftes via jolla. Blir her til torsdag og satser på DMI som melder noe mindre vind. Fortsatt god sommer!

Jeg ville nok følge modellen til http://ocean.dmi.dk/anim/index.html og vente til fredag - da blir det betydelig mindre vind i Anholt-området. Går seilasen videre S - Ø - N eller V?

Link to post
Share on other sites

DMI er sjekket framover og vi ser det løyer fredag, men også at vinden legger seg noe allerede torsdag ettermiddag/kveld. Hvor vi går herfra er ikke tatt opp i familierådet, men ikke umulig at det blir Vestre Havn

siden denne får varme anbefalinger :smiley:

Eneste plan er opp østkysten til Skagen og over til Sørlandet hvor hytta og forhåpentligvis også noen norske soldager venter.

 

Ellers kan jeg melde om en fantastisk kveld på Anholt, med sol, varme og skyfri himmel, men fremdeles såpass tøffe forhold utenfor at de fleste har holdt seg i havnen "på vent" også i dag.

Overfylt havn med kun 3-4 norske seilere + oss, men masse liv og røre.

 

For de som ikke har vært her tidligere, kan det anbefales å gå inn til Anholt By lenger inn på øya.

Et utrolig "dansk" og koselig sted! Når dere skal tilbake til havnen anbefales å gå "Kærlighedsstien", en sti som går over høydedraget på øya og som gir panoramautsikt fra øst til vest. Dere kan leie sykler i havnen, men disse kan dere ikke bruke på stien. Bruk derfor heller bena og bruk tiden til å nyte denne flotte øya!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe, dersom du har tid er det verd å gå/løpe langs sørsiden av Anholt til fyret på østsiden. Dette er en tur du aldri vil glemme hvor du vandrer i sand og ser masse sel. Dersom det er sol må du være forberedt på enkelte naturister på ferden. Ellers bør du også gå opp til radartårnet og nyte utsikten - og om mulig solnedgangen, når solen "triller" langs horisonten. Dette har jeg tidligere bare sett på Vederøyene og på Koster.

Link to post
Share on other sites

""Phoebe, dersom du har tid er det verd å gå/løpe langs sørsiden av Anholt til fyret på østsiden. Dette er en tur du aldri vil glemme hvor du vandrer i sand og ser masse sel.""

 

he...he... pussig du nevner dette... prøvde meg på en løpetur sammen med skipshunden på nordsiden i går,

og kom ca. 3-4 kilometer mot fyret ute på Totten i øst, men snudde pga vinden som drog seg stadig opp mot styrke 14-15 i løpet av kvelden. Med tanke på hjemturen i motvind snudde vi ca. halvveis. Skipshunden er en engelsk setter som gjerne blir litt rastløs etter noen rolige dager ombord, så joggeskoene må gjerne på når vi ligger i havn.

Radartårnet er besøkt flere ganger allerede. For de som følger "Kjærlighedsstien" fra Anholt By over høydedragene tilbake til havnen, vil passere flere flotte utsiktspunkter underveis og også utsiktsstedet ved radartårnet på vei ned til havnen.

 

Naturistene hadde tydeligvis respekt for kulingen denne dagen, men dessverre var selpesten ganske synlig på joggeturen vår. Vi gikk på to døde dyr som var skylt opp på land, og etter hva lokale folk sier skal mange seler være syke. Selpesten kommer som en følge av overbestand og herjet sist ca. 2001-2002 hvor det ble registrert ca. 800 døde dyr rundt øya iflg en fastboende jeg traff ved et av de døde dyrene. Trist, men dette er vel naturens egen måte å regulere en økende bestand.

Fiskerne påstår at hver sel tar ca. 40 kg (!) fisk pr døgn, så de ser antagelig en redusert bestand som en fordel.

Selpest er en virusinfeksjon i lungene som medfører en langsom og pinefull drukningsdød for de selene som blir smittet.

 

Selpesten er forøvrig ikke smittsom for mennesker, men det anbefales å holde f.eks. hunder unna døde og syke dyr.

Hunder kan få lette influensalignende symptomer med hoste, men er ellers ikke farlig for hunden.

Selpesten er således ingen grunn til å unngå Anholt, Læsø, og andre områder hvor selpesten er registrert.

Link to post
Share on other sites

Jo, januarstormen har satt sine spor.

Det er godt synlig langs Nordbjergveien og rundt campingplassen nord for havna.

 

Ellers kan nevnes at vinden har lagt seg og det er stekende sol og skyfri himmel.

Store bølger, etterdønninger etter kulingen slår inn mot stranden med 19 graders varme.

For øyeblikket er det så høy Sydenfaktor her at vi dropper avreise i morgen og tar denne på lørdag i stedet.

I morgen er det meldt enda bedre vær (går det an ?? ) og lite/ ingen vind.

Den dagen vil vi ha i solen her og ikke i båten.

 

Det er meldt mer vind på lørdag igjen, men den skal komme fra ca. øst, så da har vi den isåfall bakfra mot fastlandet.

Morgendagens DMI-prognoser vil avgjøre :smiley:

 

Men for øyeblikket er altså Anholt absolutt stedet!

Link to post
Share on other sites

Januarstormen husker jeg meget godt ja, da var jeg på bryggen fra klokken 8.30 på morgenen og til klokken 16.00 da jeg fikk ut båten ved hjelp av Galdiator. Klokken 9 bøyde begge utriggerne 45 grader og jeg hadde nok jobb med stappe ned fendere som ble presset opp av bølgene slik at jeg ikke fikk skader på båten... Da hadde jeg 50 knop vind i kastene... Det gikk bra med båten men ikke båtplassen..

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Sæby til Hals på lørdag (Godt med vind og regn.)

Hals til Greenå Søndag(regn og endel vind)

Greenå - Korsør Flott seiletur, vind opp til 22 knop.

i morgen blir det Tysklandkysten, men vet ennå ikke sikkert hvor.

vindretningen får bestemme.

 

På Samsø/ballen er det fullt med båter (samsødagene)

Her i Korsør var det godt med plass.

Å i dag hadde vi sola fremme, og det varmet godt.

Link to post
Share on other sites

Ser nå om dagene 7 - 10 norske båter i Limfjorden. Jeg har ikke sett så mange norske båter i området før. Det samme opplyser nabobåten som ligger her fast og hvor eierne bor i båter. Hyggelig at så mange nordmenn seiler i Limfjorden. Men fremdeles er været ustadig med flere kulingvarsler både i vest og øst.

Link to post
Share on other sites

Hvor er sommeren ?

Vi ligger ennå i Korsør, fin marina, og en meget hjelpsom havnekapein.

Rederinnen har gått lei alle kulingene som kommer hele tiden. så jeg antar at vi snur her.

Vi var i Tyskland med bil, på tirsdag og hentet våre 2 minste.

Vi får gjøre tyskekysten et annet år.

(Vi traff en annen norsk båt, mitt under storebeltbroen da vi kom, Sunquest39, full fart nordover.)

ellers er det ikke noen Norske her nede,heller ingen svenske, kun dansker og tyskere.

Nå blir det å gå nordover igjen. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...