Jump to content

Kjøleskap kjøler ikke - bare å kjøpe nytt?


Ronald

Recommended Posts

Mitt Indel kjøleskap på 42 liter (tror jeg) vil ikke kjøle i år. Kjøleskapet bruker en Danfoss kompressor av type BD35F, og prod. år på denne er 1998. Jeg antar derfor at kjøleskapet er fra 1998 eller 1999, husker ikke helt eksakt når det ble kjøpt.

 

Jeg har sjekket ut følgende:

  • Det er ikke spenningsfall av betydning fram til kompressor. Jeg måler i overkant av 12V når motor står, og 13.99V når motor går.
  • Kompressor starter som den skal, og går. Ergo ingen grunn til å anta feil med termostat.
  • Selv om jeg egentlig vet det ikke skal være til noen hjelp på moderne kjøleskap, så har jeg likevel prøvd den gamle metoden med å snu skapet på hodet og kjøre det en stund. Heller ikke det hjelper...
  • Det suser i "rørene"/kjøle-ribbene rundt "fryserommet" når kopmpressoren går. Omtrent som det jeg har hjemme på kjøkkenet skulle jeg mene.
  • Det er absolutt ingen indikakasjon på kjøling av noe slag selv etter et par timers gange.

Så kommer altså spørsmålet. Er dette i det hele tatt noe å begynne å feilsøke (ytterligere) og evt. reparere? Jeg har snakket med en med relativt god peil på kjøleskap til hjemmebruk, og han konstaterte relativt kategorisk (fra min beskrivelse) at dette skyldes lekkasje i kjølesløyfa, og at det ikke var noe å reparere på. Når jeg legger hånden inn i isbit-rommet, altså på metallet som dekker kjølesløyfa, så kjenner jeg et par steder bobler i lakken. Det kan tyde på en form for forvitring under lakken, noe som igjen kan bety at teorien om lekkasje er god.

 

Men hva mener dere andre? Noen som har erfart lignende? Kjøleskapet er altså rundt 8 år gammelt, og nytt koster rundt 4000 kroner. Må si jeg er litt fristet av å bare "kline til", synes kanskje jeg kan forsvare et nytt nå...

Link to post
Share on other sites

Kjøleskapet er altså rundt 8 år gammelt, og nytt koster rundt 4000 kroner. Må si jeg er litt fristet av å bare "kline til", synes kanskje jeg kan forsvare et nytt nå...

 

10 gode grunner for å kjøpe nytt:

 

1. Du har lyst på et nytt.

2. Se punkt 1.

3. Se punkt 2.

4. Se punkt 3.

5. Se punkt 4.

6. Se punkt 5.

7. Se punkt 6.

8. Se punkt 7.

9. Se punkt 8.

10. Se punkt 9.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

10 gode grunner for å kjøpe nytt:

 

1. Du har lyst på et nytt.

2. ...

Ikke helt riktig. Det jeg har fremstår visuelt mer elller mindre som nytt, til tross for alderen. Lite strøm, og lite støy har også vært varemerker, og ikke har jeg plass til noe større heller. At jeg skrev jeg var fristet til å kline til med nytt skyldes vel først og fremst at jeg tror en masse feilsøking vil være bortkastet tid uansett. Med mindre noen her skulle ha noen gode tips til hva annet som kan gjøres.

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om du har fått en lekkasje, ja. Tviler sterkt på at det er noe poeng å reparere med mindre du kjenner en som driver med slikt og kan få gjort jobben til "kompispris"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ville vel tro at en trykktesting, evt. lodding av hull og påfylling hos en som kan dette ville være en betydelig rimeligere løsning enn å kjøpe nytt. Men å finne noen som kan gjøre dette nå midt i ferien er vel kanskje verre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kompressoren... Du har ikke lekasje i det da, og all gassen har lekket ut.

Jo, meget mulig det. Det er vel en teori i samme lei som den jeg nevnte, at det lekker et eller annet sted i kjøle-"sløyfa"- Men hvordan kan jeg finne ut det? Ser ingen åpenbare lekasjer, men så er sikkert ikke slikt nødvendigvis enkelt å oppdage, vil jeg tro.

 

Men hvis vi antar at det er lekkasje et eller annet sted - er du/dere da enig i at nytt skap er eneste/best fornuftige løsning?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøleskapsmotoren jobber etter et særdeles enkelt prinsipp. Den pumper kjølemedie rundt og rundt i kretsen. Via en kondensatorkrets og en fordamperkrets går kjølemediet over fra gassform til væskeform og tilbake til gassform. I overgangene tar den opp og avgir energi. Varme pumpes på denne måten ut av skapet.

 

Egentlig er det bare to ting som gan gå galt: Pumpemotoren kan slutte å pumpe eller kjølemediet kan lekke ut.

 

Siden kompressoren sviver greit, må man anta at det er manglende gass som er problemet.

 

Å lokalisere lekkasjen, lodde den og fylle på ny gass pleier å koste 1000-1200 kroner. Det forutsetter at det lekker fra et sted som kan loddes uten problemer og at du ikke har brukt kniven til å fjerne is i fryseboksen og stukket kniven tvers gjennom aluminiumen i forsøket. :smiley:

 

Jeg ville ha sjekket med et hvitevareverksted. Er jo temmelig greit å frakte dette skapet.

 

1000 er minder enn 4000 og kjøleskapet blir antagelig som nytt igjen etter en slik reparasjon.

Link to post
Share on other sites

Men hvis vi antar at det er lekkasje et eller annet sted - er du/dere da enig i at nytt skap er eneste/best fornuftige løsning?

 

Jeg hadde byttet men Lotus sitt tips er jo værd et forsøk.

 

Redigert:

Selv pleier jeg ikke bruke mye penger på 10 år gamle hvitevarer, fikser du en ting så ryker noe annet neste gang.

Nytt er Nytt sier nå jeg :lol:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Kan være litt plundrete å finne lekkasjen også. Dersom det ikke er "fyllenippel" må det først loddes inn. Så brukes nitrogen for å få opp trykket (evt kjølemedium). En "sniffer" lokaliserer lekkasjen, og zalovann finner eksakt punkt. Se etter olje, oljen lekker ofte ut sammen med kjølevæsken. Se etter rør som gnisser mot hverandre "på kryss" Se også etter disse tynne kobber-rørene (kappilarrør), de har en tendens til å knekke pga vibrasjoner, særlig nær kompressor.

Før fylling må anlegget vakumeres, før det fylles med vekt.

 

Spørs om du bør kjøpe nytt, ja.... Blir fort noen kroner for reparasjonen også.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Enig i at en konsultasjon på hvitevareverksted er fornuftig. Problemet i så måte er at jeg akkurat nå er på Smøla - langt fra båten som ligger Vestfold. Når jeg kommer tilbake har jeg et tidsvindu på knappe to uker på å få fikset skapet før jeg skal på båtferie. Frykter at det kanskje kan være litt for knapt med tid for verksted, og at nytt skap dermed blir løsningen på problemet. Men jeg tar med meg tipset og undersøker litt i begynnelsen av neste uke. Er det forresten noen som kjenner til hvitevareverksteder i området Larvik-Sandefjord - eller i nærheten?

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Hei, vil bare få takke for gode råd. Her sparte jeg mange penger! Spesielt takk til Mariell/Pekjan for tipset vedr. Kind Kjøleservice. Har nettopp kommet tilbake derfra. De fyllte skapet opp med ny gass (det var helt tomt). Litt plunder og heft var det, fordi ventil var fraværende (var loddet i enden i stedet). Dermed måtte skapet punkteres, og ny lodding foretas etter påfyll. Nå virker skapet som et skudd, og det kostet meg godt under 1/10-del avnytt skap.

 

Eneste "aber" nå er at vi ikke fant noen lekkasje. Forhåpentligvis er den da så liten at den holder nye 7-9 år, ja kanskje den tom. var i den gamle loddingen/tettingen? Vi får se, uansett holder det nok greit et år eller to...

 

Igjen - mange takk for rådene vedr. rep. framfor nytt skap!

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Det er nok sansynelig i den gammle loddingen,husker fra min tid som kjølemontør at loddingene ofte var synderen til lekasje.Tinnet i loddingene holder heller ikke evig det blir en slags syre i kjølemediet som tærer bort tinnet derfor er det viktig å bruke sveise/lodde pinner med ca 15% sølv eks 15f pinner.

 

roy_n

Link to post
Share on other sites

Dermed måtte skapet punkteres, og ny lodding foretas etter påfyll. Nå virker skapet som et skudd, og det kostet meg godt under 1/10-del avnytt skap.

 

Lodding og fylling av gass til kr 400,- det må sies å være en god pris. Det hadde jeg ikke trudd var mulig. Godt at det enda finnes noen reparatører der ute og ikke bare komponentbyttere.

 

Selv hadde jeg nok falt for fristelsen og kjøpt et nytt :rolleyes: Lykke til med "nytt" skap, får satse på at det holder nye 10 år.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Nå har mitt også sluttet å kjøle. Høres en svak during når det slås på, men ikkje så mye som når det virket. Ingen endring når eg justerer termostaten. Får rikelig med strøm :-) Usikker på merke. Legger ved noen bilder. Tips til reparasjon da eg trur det kan bli vanskelig å finne nytt 12v/220V i den størrelsen. ...

bilde

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

....Godt at det enda finnes noen reparatører der ute og ikke bare komponentbyttere.

 

Selv hadde jeg nok falt for fristelsen og kjøpt et nytt :rolleyes: Lykke til med "nytt" skap, får satse på at det holder nye 10 år.

Ikke (direkte) svar på spørsmålet ditt, Trophy, men jeg kan bekrefte at det jeg reparerte i 2007 (se tråden ellers) fortsatt fungerer i beste velgående. Ikke 10 år enda slik SF krysset fingrene for, men på god vei - de 7 første har i alle fall gått veldig bra :-)

Link to post
Share on other sites

Nå har mitt også sluttet å kjøle. Høres en svak during når det slås på, men ikkje så mye som når det virket. Ingen endring når eg justerer termostaten. Får rikelig med strøm :-) Usikker på merke. Legger ved noen bilder. Tips til reparasjon da eg trur det kan bli vanskelig å finne nytt 12v/220V i den størrelsen. ...

 

 

Prøv Berge Kulde & Energi på Moa, tlf: 70 14 21 01 / 922 47 880

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

eg trur det kan bli vanskelig å finne nytt 12v/220V i den størrelsen. ...

Virker som det kan bli vanskelig å reparere kjøleskapet....

Har funnet dette kjøleskapet som har samme funksjon og størrelse som mitt av merke WAECO CoolMatic RPD-190, men det koster 15250,- :rolleyes: Blir sikkert ikkje fint å sette inn et "vanlig" kjøleskap heller...vil helst bruke opp igjen dørpanelene som hører til interiøret

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...