Jump to content

Møkka lei av 280 drevet !


Per Atle

Recommended Posts

%¤#£$€%#!!!!!!!

 

Nå har jeg kjørt i filler drevet for andre gang, første gang vred jeg av primær akslinga mellom motor og knuter. Lagde ny aksling selv av akselstål, ser ut som den holder bra.

 

Men nå i helga etter 20 min i plan på flatt vann (ca 24 knop) "nøkka" det litt i skroget igjen...... Jeg slo umiddelbart ned på tomgang, og kom meg videre, men etter ca 10 min. på tomgang var det helt stopp. Ingen kontakt mellom skrue og motor mens den sto i gir. (Sjekket manuelt at den sto i gir bak på drevet, så det ikke bare var røket girwire)

 

Så var det bare å hive ute ankeret og VHF'e etter en fiskebåt som kunne taue hjem, med båten full av svigers og familie. IKKE kult, nei. Dalende stjerne.... :nonod:

 

Det høres ut når jeg vrir på skruen som at det har røket en aksling eller noe inne i drevet, omtrent der hvor øvre og nedre aksling er forbundet med splinehylsa. (Knutene går ikke rundt når jeg vrir på skruen med drevet i gir, ihverfall kjennes det ikke sånn ut utenpå belgen.) Kan selve splinehylsa ha røket ? Det var god dybde og ingen skade på selve skruen, så det er ikke snakk om å ha slått nedi noe sted.

 

Spørsmålet er; er drevet rett og slett for lite til motoren ? Mercedes OM352A (m/turbo-intercooler) 210HP, VP280SP med 16/23 skrue. Må jeg ha nytt og større drev ? Neeeeiiiii, det blir det ikke penger til i overskuelig fremtid, håper det er stort nok. Vurdere gearkasse/fast aksel ? Har ikke lyst til det, da dette jo vil ta mesteparten av plass under dekk som idag er brukt til oppbevaring av div stash som en familie bare "må" ha med på tur, + det evigvarende økonomiproblemet.....

 

Noen som vet ? Eller som kan komme med noen oppmuntrende ord i denne sorgens stund ? :cryin:

Link to post
Share on other sites

Nei, det var ingen oppmuntring nei..... :cryin:

 

Heller ikke var det noen oppmuntring når jeg nå var nedi båten og demonterte, (orka ikke vente lengre, måtte bare se hva som hadde skjedd) hele det øvre gearhuset har avgått ved døden.

 

Inngående aksling (den med innvendig splines med skråskåret drev er knekt tvert av, det skråskårne drevet er sprukket, og i det hele tatt. Triste saker.

 

Er det ingen her inne som vet hvor mye krefter det er beregnet på å overføre ?

 

Det blir vel en tynn en i kveld for å samle tankene tenker jeg.........

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan ikke hjelpe selv, men med fare for å bli beskylt for å banne i kirken, kanskje du skulle prøve å stille spørsmålet på Båtmagasinets båtplass?

 

Skulle tro det finnes litt av slik kompetanse der. Du får bare ignorere tullesvarene dersom de skulle dukke opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De dukker nok opp, det har vært hektisk der i det siste har jeg sett. Nok om det.

 

Jeg prøvde faktisk dette for en tid tilbake, og det var faktisk en som indikerte ca 185 HP dengangen.

 

Jeg tror jeg rett og slett går ut fra at det er for lite, og prøver og finne en annen løsning. Nytt drev er vel uaktuelt tenker jeg, (Ringte VP Brasil, et nytt 280 DP drev koster tilsvarende NOK 94.000 !!!!!! Tror du på meg ???) 290 drev som jeg vurderte å gå opp til hadde de ikke engang prisen på sånn uten videre. Brukte drev er nærmest umulig å få tak i, og bruktimport er forbudt ved lov.

 

Får et fabrikkoverhalt 290 DPE drev i US for USD 3.000, si ifra hvis det er noen som skal seile ned som kan ta det på dekk, så skal jeg ordne med offshore transfer utenfor Rio....:-)

 

Nei, det blir vel en tid på stranda nå, får se etterhvert på en løsning med fast aksel.

 

trist, så trist :cryin:..........

Link to post
Share on other sites


Per Atle: Brukte drev er nærmest umulig å få tak i, og bruktimport er forbudt ved lov.


 

Hysj.....ikke gi Kjell-Magne & Co ideer nå!

Utrolig at det finnes land som er mer regulert enn Norge  :cryin:

 

Må forresten få kondolere jeg også. Her er det -4 grader så egentlig er det ikke synd på deg men dette gjelder tross alt båten og da er det virkelig trist som f.... uansett.

Link to post
Share on other sites

Uansett så må det vel lønne seg å fikse det havarerte drevet. Om det så er bare for å få det solgt. Slik det står nå har det jo iallefall ingen verdi. Jeg vil tro at drevet tåler en investering på minimum 5- 10000,-. Det er vel omtrent det de koster brukt så det vil du unasett kunne få igjen.

Et øvre veksel kan du vel saktens få tak i. Jeg var i en lignende situasjon for noen år siden. Etter X antall telefoner til diverse marinaer og VP forhandlere greide jeg å få tak i det jeg skulle ha (som var et nedre veksel i mitt tilfelle).

Link to post
Share on other sites

Ett 280 drev skal kunne tåle over 200 hk.  Det var jo en standard utrustning til alle VP V8 inntil 290 avløste.  Vet at drevet kommer med forskjellige utvekslinger avhengig om det skal brukes mot 4 syl, 8 syl eller diesel, men vet ikke om akslene er forskjellig dimensjonert.  I Norge har jeg sett brukte 280 drev til salgs, men det hjelper vel deg lite om det er importforbud.  Forøvrig finnes det også 270 drev som kan gjøre nytten...

Hilsen Bjørn

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru:

Hysj.....ikke gi Kjell-Magne & Co ideer nå!

Utrolig at det finnes land som er mer regulert enn Norge  :smash:


 

Tror neppe dette blir en aktuell problemstilling hos dere.

Her nede er det sammfunnsopplysningen som er den utølsende faktor, så lenge det ikke berører folk flest eller de ikke vet om det, så er det få som bryr seg.

Du vet, den gamle floskelen om å gi folket brød og sirkus........ Her koster en flaske brennevin NOK 3,50, offentlig utdanning er bare en vits, og det er 15% anafalbetisme....... Men et drev, DET koster !  :wink:

 

Paul Solheim har sagt det treffende i et par reisebrev i VG, sitat;

 

Gud kom til brasilianerne og fortalte dem at de skulle få verdens beste strender, den største regnskogen, de livligste festene, den største elva, det mest avslappede livet, de flotteste slettelandskapene... En av de smarteste brasilianerne brøt inn og lurte på om ikke alle de andre landene ville bli misunnelige når de sa alt hva brasilianerne skulle få.

 

- Vent, sa Gud, jeg har enda ikke fortalt hvilke politikere jeg har tenkt å gi dere........

 

sitat slutt. Han har forøvrig noen andre knakende festlige historier, så hvis man ikke har noe å gjøre, så  ta en titt på http://www.vg.no/reise/index.hbs?land=158.

 

Nei, jeg får se hva jeg gjør. Det mest fornuftige er vel å overhale med brukte deler og få solgt det, og bygge om til fast aksel. Har mistet troen på at dette holder 210 dieselhester og høyt dreiemoment, og har ikke lyst til å bli liggende langt utpå havet med knust drev. Denne gangen skjedde det oppi en regnskogselv, men havet er jo noe ganske annet.

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...