Jump to content

syrefaste rekker


terje_p

Recommended Posts

Du kjenner ikke noen på et mek. verksted eller med egen virksomhet som har rørbøyer da? Vil tro det absolutt enkleste er å aliere seg med en slik person - hvis du ikke har planer om å drive permanent med pulpit produksjon. Hvis du sjekker litt, finner du sikkert en person med tilgang til rørbøyer som er villig til å være med litt på kveldstid og betjene bøyeren.

Link to post
Share on other sites


Jonny39: ...Dette kan man jo få gjort hos de fleste vanlige rørleggerfirmaer også, skulle jeg tro.

 

Ja, jeg tenkte det samme akkurat i det jeg postet.

 

Poenget er at, i tillegg til at en slik hydraulisk bøyer er fin, er det også greit å ha med en med erfaring i bruken av den. Jeg har sett hvordan ferskingene hos oss sliter med rørbøyeren før de får ødelagt x antall meter rør og etter hvert begynner å få tak på det.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke helt lett, hele poenget med et bøyeapparat er at man unngår at røret blir "flatt" i bøyen, samt å få en jevn radie. Videre har de fleste bakker fast radie, basert på diameteren på røret du skal bøye, og det er sjelden denne radien passer med den radien du vil ha.

 

Det du gjør er å fylle røret med sand, plugge endene, og bruke varme der du vil bøye. Kjøp deg en lengde (6 meter) med vanlig stålrør først (koster nesten ingenting) og prøv deg frem slik at de syrefaste ikke blir læringsprosjektet. Sanden gjør at røret ikke deformerer seg og blir flatt i bøyen.

 

Det er faktisk ikke så veldig vanskelig, men det krever litt håndlag og litt trening. Til sveising bruker du tig, og siden du sier du skal sveise selv antar jeg at du har litt erfaring fra før.

 

Lykke til !!  :smash:

Link to post
Share on other sites

Sveisinga er grei bruker mig med syrefast tråd og mison18 dekkgass (funker som bare det laget en septiktank i sommer til min bror som fikk tanken sin som var loddet!! ødelagt i ferien) Jeg har søkt etter innlegg andre steder og det med varme og blåsesand hadde jeg tenkt å bruke, men så vel for meg etslags apparat med 3 "trinser" plassert i en 3-kant hvor det ene hjulet var justerbart iforhold til de 2 faste og ved å trekke røret igjennom ville oppnå en jevn bøy.

 

Litt av vitsen med halvfabrikat er jo å gjøre det selv.

Denne båten blir innredet etter eget hode, og med en brukt tamd 40 er hele prosjektet stipulert til 250 store lapper. Det er med alt annet nødvendig utstyr nytt, og omtrent det samme som jeg fikk for min forrige båt en viking 28 med 2 stk md 32... fra 1972.

 

mvh terje

Link to post
Share on other sites

Ja, kan du sveise med mig er jo det sikkert bra, jeg synes det er sabla vanskelig å få pent, mye sliping i etterkant. (Fordi det går så fort, at man ikke "rekker å roe" det ned). Men det er vel individuelt, og jeg har ikke voldsomt med peiling, og foretrekker tig.....

 

Det med tre trinser høres smart ut, en platerulle for rør ? Jeg har ikke sett det før, men har heller aldri drevet aktivt med annen rørbøying en vanlig hydraulikk. Noe småtterier har jeg gjort med sand, ble greit nok.

 

Men jeg kan se for meg patenten, dreie tre trinser med lager, med 5-6 x diameteren til røret, 2 faste i en tykk finerplate med rundt 1 meters avstand, og en justerbar med lang skrue "på skinner" i midten. Diameter på anleggsflaten mot røret må selvfølgelig være lik som røret. Belegg dem med gummi (1/2 haveslange eller noe) inni så slipper du trekkestriper. Sveis på to mopeddrev på siden av dem, og bruk et mopedkjede til en liten e-motor med gear, så har du fremdrift på saken.

 

Hele dingsen blir vel en 1000-lapp eller noe sånt, men så er det jo den ubetalelige tilfredstillelsen ved å vite at dette har du fixa selv....

 

Apparatet finnes sikkert i salg, men til en pris som sikkert ikke kan forsvare bøying av en pulpit... :smash:

 

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...