Jump to content

Røykovn for fisk + + + ?


beertrip

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har sett hjemmelaga røykovner i utallige varianter. Alt fra en gammel vedovn med rør opp til ei tønne, til ovn laget av stein i skråning med røykrør oppover skråningen, og en variant i gammelt kjøleskap hvor illsted var nederst, dvs i frysedelen. Og også noen varianter i små skur. Det er vel bare fantasien som setter grenser for hvordan du skal lage en røykovn.

Link to post
Share on other sites

Enig i pinkvin at det er omtrent bare fantasien som setter grenser for hvordan en skal få dette til. Selv har jeg laget 3 røykovner på plasser jeg har bodd, har nå laget et anlegg der jeg har kombinert bruk med utepeis. Det letteste er å lage et anlegg til varmrøking, da trenger du ikke så lagt røykløp.

Har du en skråning der du bor er det lettere å få god trekk. Du lager da et ildsted i bunnen av skråningen, eller bruker en gammel ovn. Skal du gjøre dette litt ordentlig må du kunne regulere trekken. Røkløpet opp til der fisken skal henge bør være

minst 3-4 m dersom du vil kaldrøyke. Til røyløp har jeg best erfaring med jernrør, Et jernrør varmes fortere opp på kalde dager og gir mindre kondens. Der røret slutter lager du et skap eller setter ei tønne, og enten henger eller legger fisken på rist. Du må kunne regulere røykmengde ut av dette stedet.

Varmrøyking: ca. 30 min i 70 - 80 grader røyk, etterrøykes i kaldrøyk 1-4 t til fisken har fått den farge og røykmenge du liker.

Feit fisk som ørret, makrell, sild, laks egnet. Fisken saltes et døgn, (stor fisk lengre) jeg foretrekker sukkersalting ca 1/3 sukker. Strør grovt pepper på filene og legger dem på rist, nam nam og :cheers:

Kaldrøyking: Krever mer tålmodighet, skal henge flere timer enn varmrøykt fisk, alt etter hvordan du liker den. Jeg har pleid å la smålaks henge 7-8 timer i 20-30 grader.

Ved: Ikke bruk furu/gran men lauved. Spon/ved av bøk/or gir mild smak, eik noe mer røyksmak.

Link to post
Share on other sites

img_3.jpg

 

Her er en ovn innfelt i en sprekk i fjellet.

 

 

img_4.jpg

 

Et stålrør er brukt som "pipe" og ligger høyere enn ildstedet, for at røyken skal stige mere effektivt. Fisken henges i røret til røyking.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Drar fram en gammel tråd igjen. Er det noen som har noen gode tegninger el.l til en "garantert god" røykovn, gjerne en kombinert kald/varm variant.

Har hytte med skråninger både her og der, nå har jeg også snekke samt makrellsnøre. Forholdene bør med andre ord ligge til rette for å kombinere dette på en hensiktsmessig måte.

 

For ett par år siden var jeg borte i en norsk artikkel på internett om en kar som laget seg røykovn av standard pipe-elementer, men er ikke kar om å finne den nå. Tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Vil huske det var et program i fjor på NRK om røyking av fisk og kjøtt, det var et dansk program.

Jeg og noen kompiser har nettopp kjøpt et røykeri bygget av rustfritt stål som er datastyrt , med vifter , etc.

Her kan vi røyke 400-500 kg fisk i slengen, bilde kommer etterhvert....

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Har arva røykeri etter faderen. Fyrrommet er i underetasjen i uthuset med ei trekt over det åpne ildstedet som leder opp til røykrommet over. Der henger eller ligger fisken på metallhyller (varmrøyking), og det er mulighet for å åpne eller stenge åpningen ned tl fyrrommet alt etter hvor mye røyk og varme du vil ha opp. Ved varmrøyking har jeg god åpning og fisken liggende rett over åpningen.

 

Det er stort sett laks og makrell jeg røyker. Strør godt med finsalt over og under med litt sukker oppå. Gjentar operasjonen etter et døgn. Etter 3 døgn i salt/sukker, skyller jeg av fisken, tørker den godt og lar den henge et døgn før røyking.

 

Like ens lar jeg fisken henge et par døgn etter røyking før jeg deler den opp i passe stykker, vakumpakker og fryser den. Ved en slik fremgangsmåte blir laksen mer fast i fisken og ikke så bløt og utflytende som den du kjeøper i butikk og som nok ofte bare er behandla med røyksyre. Får stadig gode tilbakemeldinger fra slekt og venner på at det er slik røyking de vil ha...Varmrøykt fisk lønner det seg å skjære til før den er tint opp.

 

Når det gjelder fyringa, så skal virket helst være spon fra varmekjære tre. Men jeg legger litt tynne vedpinner og sammenkrølla aviser i bånn før jeg fyller spon og sagflis oppå i en passe haug. Av og til skvetter jeg litt vann på sponen så den skal ulme godt. Det er ventil i døra inn til fyrrommet så ilden skal få passe med oksygen så den gløder og lager røyk, men ikke brenner.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har kommet mye god røykeflis for grill i butikkene nå. Alle mulige varianter. Har testet en del i grillsesongen og ja, det er gir forskjell i smak hvilken flis du bruker. Jeg pleier å legge flisen i bløt så den er fuktig og ikke brenner så fort opp når jeg røyker. 

 

Men nå varmrøyker jeg på grillen da, dvs ved hjelp av en såkalt "lokomotivgrill" med to kammer og skorstein i ene enden. 

 

Gjorde meg flid og røyka spareribs en gang, mener det var spor fra epletre jeg brukte, og du salige så godt det ble. Røkte elgekjøtt en annen gang, men da syns jeg røyksmaken ble for spiss og påtrengende, fungerer nok best på kjøtt med mye fett vil jeg tro. 

---------

 

Kan også gi vanlig grilling en liten piff ved å røyke litt på tampen. Jeg har en liten hermetikkboks jeg hiver flis i og legger på kullet. Evt hiver flis rett på kullet. Igjen med lokket og la det røyke ordentlig en stund så får en litt ekstra røyksmak. 

 

Har ikke prøvd det på gassgrillen, den blir så lite brukt så...

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Biltema har de røyke tønner til 499,-

De er greie til varm røyking av makrell og laks. På øverse trinn er det kaldt nok til at man kan røyke i ca 1,5 time.

Kjører man dobbel rist i toppen får man plass til ca 20 makrell fileter.

Salting av makrell er enkelt. Har filetene to timer i fint salt. Skyld og tørk. Noe lengre for laks.

Bruker einer og litt eikespon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...