Jump to content

Rent og tørt under presenningen ?


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Nå står de fleste båtene godt pakket inn i plast og venter på sommeren. Min også. Men hva er godt pakket inn ? Det er skrevet mye om fuktigheten i båten om vinteren, men det er i kabinen. Hva med uteplassen ? (Hva heter "uteplassen" forresten ? Cockpit i seilbåt, men hva i en snekke ?)

 

Jeg har alltid hørt at det skal være utlufting gjennom presseningen og det har jeg. Men da kommer det jo litt regn og snø inn. Skal jeg tette bedre ? Møkkete blir det også. Det kommer fra fuktighet på aluminiumstativet. Må det være slik ?

 

Jeg slenger på et tips også:

Det er sikkert grunnleggende for oss som har gjort det noen år, men en kamerat av meg, en "førstereisgutt" hadde slitt en hel dag (sammen med kona) med å få presseningen over stativet. Han hadde forsøkt å dra det over med tau.

 

Gjør heller slik:

Brett ut presseningen på bakken. Utsiden opp. Rull / brett begge langsidene inn mot mitten (ca 0.5 m brett). Nå har du to "pølser". Rull sammen på langs. Bær pakken opp å legg den oppå stativet. (vinden i ryggen) Rull ut, og presseningen faller på plass. Hvis det blåser, må det festes vekter der du starter å rulle ut.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Den måten Gerhard foreslår å legge opp presenningen på skal jeg forsøke ved første anledning. Og det blir i overmorgen er jeg redd....

 

Det er også greit å ha et litt stort plastrør, 4" - 5", et par meter langt, som roterende "lager" for å trekke presenningen over. Rørere kan bare bli sittende på gavelen til våren kommer. Når presenningen er fordelt styrbord/babord er det lett å trekke forut/akterut.

 

Ellers bruker jeg et selvsnekret trestativ lik det Pan illustrerer og det fungerer helt utmerket når det gjelder lufting. Dessuten kan man stå inne i teltet under båten når kona er for stri...

 

Hvis man velger den vanlige stativløsningen: På Sjølystmessa fikk jeg tips om å stikke to grove rørbiter i hver ende av gavelen for så å surre presenningen rundt disse. Slik at man får en god "skorstein" i begge ender. 5 l plastkanner uten topp og bunn kan også brukes, ble det nevnt.

 

Og dermed er sommeren over for min del. Men for en sesong det har vært :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vil gjerne gjenta fra et tidligere innlegg jeg hadde om hvordan jeg "snører sammen" presenningen.

 

Hvordan pakke inn båten? Det vanligste er vel å henge 5 liters plastkanner fyllte med ett eller annet i maljene på presenningen. Resultat: presenningen ryker rundt maljene.

 

Jeg gjør det på en annen måte. Jeg trer et tau gjennom alle maljene, og snører til som en pose. Forutsettning at presenningen rekker litt nedenfor fenderlisten. Så knytter jeg tau fast i denne 'snøretauen' mellom maljene, og lar de gå under båten og opp til 'snøretauet' på den andre siden. En 4 - 5 slike på min båt på 27 fot. Da fordeles belastningen på maljene mye bedre en ved "dinglende plastkanne" metoden.

 

Hadde en gang en presenning uten metallmaljer. Der var det påvulkanisert plastforsterkninger med hull. En mye bedre løsning spør du meg. Har ikke sett denne typen på noen år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Prøv å dra et langt tau gjennom plastmaljer. På en, to, tre er maljene slitt bort. Nei, metallmaljer er tingen, og de bør sitte tett.

Når vi nordlendinger og vestlendinger skal dekke til båten, som ligger på sjøen om vinteren, gjelder litt andre regler enn når østlendingene setter båten på land.

Bygger vi slike høyhus over båten, blir vi uglesett av styret i båthavna, og det skjønner jeg godt.

Link to post
Share on other sites

Hei.


anton: Prøv å dra et langt tau gjennom plastmaljer. På en, to, tre er maljene slitt bort.

 

Tror du har missforstått det med plast"maljer". Det er en kraftig forsterkning av duken rundt hullet. Det blir det sterkeste området på hele kalesjen. Dette har jeg brukt flere år, - det holder.

 

Bilde

 

Håper vi slipper å diskutere østlendinger/resten av landet her. Har nå ganske høyt og spisst telt pga. snø her på østlandet, men når jeg sansynligvis flytter hjem til Stavanger om 3 år når jeg kan pensjonere meg, blir det nok lavere. Om jeg kommer til å ha båten på land eller sjøen om vinteren da, det får vi se på. Avhengig av havneforhold og helse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...