Jump to content

Lydsvake aggregater, gode og/eller dårlige erfaringer?


Poseidon

Recommended Posts

Ombord i POSEIDON II har jeg nokså meget utstyr som er avhengig av 220VAC; derfor blir det til at jeg kjører et rakleverk av en diesel med 15 kVA generator det meste av tiden. Når vi er underveis generer den ingen, men når vi ligger til lands, spesielt i stille havner, så er den ikke spesielt kjekk å høre på . . . .

 

Derfor har jeg tenkt tanken å kjøpe en liten (diesel)generator; anslagsvis 2 - 3 kVA som kunne fungere som en ren havnegenerator og gi strøm til de viktigste tingene som kjøleskap, komfyrer, frysere, sentralfyr, hydroforpumpe, osv. osv. Jeg tenker da spesielt i retning av f.eks Onan, Mase og denslags som angivelig skal være både stillegående og lydisolerte.

 

Rent praktisk ser jeg for meg at det burde bli vannkjølt motor, ikke minst pga lyden. Men samtidig ser jeg at noen reklamerer med at man også har vannkjølt eksos for å få den stillegående. Dette ville være noe uhensiktsmessig etter som jeg helst burde ha eksosen opp i skorsteinen - "hjemmelagede eksosregnbyger" er neppe det helt store . . . .

 

Spørsmålet blir om noen har gode eller dårlige erfaringer å bidra med?

Link to post
Share on other sites

Monterte er MASE 3kW aggregat i år, og er svært fornøyd. Denne er det våt eksos på, men har vannseparator hvor kjølevannet ledes ut under vannlinjen og tørreksos over. Har nok blitt borstskjemt med løsningen, og tenker ikke lengere på om jeg har nok strøm ombord. Om du kan lede eksosen gjennom skorsteinen, ville jeg tro var mulig. Ikke sjenerende støy-bare glede!

Redigert av rogge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før jeg monterte generator i vår båt gjorde jeg endel "research" på generatorer. Dersom du virkelig ønsker noe stillegående dieseldrevet, tror jeg ikke du kommer utenom vannavkjølt med separator hvor vannet går ut under båten og eksosen over vannlinjen. Dessuten er aggregat med 1500 rpm atskillig mer stillegående enn aggregat med høyere rpm. Jeg har målt støyen fra vårt aggregat på 1500 rpm på dekk like ovefr aggregatet og lydnivået ligger på omlag 60 dB(A).

Link to post
Share on other sites

Før jeg monterte generator i vår båt gjorde jeg endel "research" på generatorer.

Det er det som er det fine med baatplassen.no: man finner alltid noen som allerede har gjort den jobben man tenker å gjøre selv . . . .

Dersom du virkelig ønsker noe stillegående dieseldrevet, tror jeg ikke du kommer utenom vannavkjølt med separator hvor vannet går ut under båten og eksosen over vannlinjen.

Separator er såvidt jeg forstår en løsning som leverandøren, iallefall Mase, legger stor vekt på. Å sende vannet ut under båten er jeg ikke spesielt lysten på, etter som det kunne medføre enda en skroggjennomføring. Men jeg ser ikke noe problem med at det fraseparerte vannet fra eksosen går ut sammen med de vanlige kjølevannet gjennom et utløp i skutesiden, eller hur? Eksosen skulle det være greit nok å la gå opp i skorsteinen, i samme løp som den eksisterende hjelpemotoren; disse to vil allikevel aldri bli brukt samtidig. Et "unødvendig" stort og vidt rør vil allikevel virke som en ekstra lydpotte.

Dessuten er aggregat med 1500 rpm atskillig mer stillegående enn aggregat med høyere rpm. Jeg har målt støyen fra vårt aggregat på 1500 rpm på dekk like ovefr aggregatet og lydnivået ligger på omlag 60 dB(A).

Ja, et aggregat med 1500 rpm vil helt sikkert være roligere enn et med 3000 rpm, så det er verdt å se nærmere på.

 

Hva med prisen på slike?

Her er en prisoversikt for en aktuell serie Det finnes sikkert også andre som kan være (minst) like bra.

Link to post
Share on other sites

Har en Kohler 3,2 KW med en ensylindret Farymann diesel,den er meget driftsikker, pålitelig og økonomisk,men den rister og bråker fælt,har forsøkt dialog med Sleipner som er norsk forhandler om støydemping og vibrasjonreduksjon,men interessen fra Sleipner har vært totalt fraværende,antagelig fordi generatoren var verftsmontert i Frankrike?

Link to post
Share on other sites

Hmm.....

Må legge til en ting her.

Lå på siden av en båt med aggregat i Strømstad. Den hadde eksos og kjølevann ut i siden. Kjente jeg ble litt varm i hodet etter en stund, dette av 3 grunner:

- Landstrømmen var 2 meter fra baugen, hvorfor koblet han seg ikke til denne?

-Sammen med eksosen kom det en ujevn stråle av kjølevann. Dette gir en ujevn og høy lyd når strålen treffer vannet. Verre lyd enn selve eksosen.

- Og ikke minst eksoslukten. Den var ille!

 

Båten var relativt ny, så det var nok et nyere aggregat.

 

Hadde lyst å invitere eieren av spetakkelet ned i båten for å høre og lukte selv. Er ganske overbevist om at han hørte lite til det selv inne i båten sin.

 

Det stoppet heldigvis etter en tid, og ferien kunne fortsette.....

Link to post
Share on other sites

Et par småting. Først angående pris: På vår båt var det dobbelt så dyrt å få generatoren fabrikkmontert som når jeg gjorde det selv. Men det var ikke mye klaring å gå på da generatoren ble heist ombord. En dobling av prisen når ting ombord skal monteres av andre synes ikke å være helt uvanlig, enten det gjelder kartplotter, autopilot, varmesystem, ankervinsj eller generator. Dernest: jeg har ikke lest noe om påbud, men jeg har oppfattet det slik at når man har generator ombord så må man også ha lokal jordingsplate. Jeg har dynaplate montert akterut. Ikke noe tendens til groe på denne. Så er det greit å ha separat startbatteri til generatoren som ikke bør kobles til noe annet. Jeg har sett montører av ankervinsj som har koblet vinsjen til startbatteriet til generatoren. Da kan det bli problematisk å starte generatoren om man flittig har brukt vinsjen. Jeg har også separat batterilader på startbatteriet til generatoren, men dette er vel kanskje litt "overkill", men en rimelig 3-trinns lader fra Seatronic er ikke den største kostnaden. Generatoren er også en sikkerhet for å få ladet andre batterier ombord. (Jeg har hittil bistått to seilere som har hatt flatt startbatteri - dette er alltid hyggelig bistand å gi andre). Så må man ikke glemme å bytte sinkanoder på saltvannssiden av kjølingen. Har hørt om eiere som ikke har gjort seg den tanken. Likeledes skal oljefilter, dieselfilter og filter fra vanninntaket også vedlikeholdes. Dette vet selvfølgelig Poseidon, men jeg nevner det av hensyn til andre som måtte finne på å anskaffe aggregat. Og det siste i denne omgang: dersom man vurderer å kjøpe bensindrevet aggregat kan dette ikke monteres i motorrom og bensin kan ikke lagres i motorrommet, jfr forskriftene om fritidsbåter (eller hvor det nå står skrevet).

Link to post
Share on other sites

Eksosen skulle det være greit nok å la gå opp i skorsteinen, i samme løp som den eksisterende hjelpemotoren; disse to vil allikevel aldri bli brukt samtidig.

Er dette vanlig måte å gjøre det på? Teoretisk kan motor (4-takter) stoppe med ventilene i en sylinder i overlappende stilling, og da er det åpning mellom innsug og eksos-side. Kan du på denne måten risikere å blåse eksos fra den ene maskinen gjennom den andre og ut i maskinrommet?

 

Spør i uvitenhet, mulig dette er en problemstilling kun av akademisk interesse.

Link to post
Share on other sites

Vi har montert flere generatorer fra Mastervolt. Det har det kun vært gode erfaringer med, og ikke EN eneste reklamasjon! Kjører alltid eksos over vannlinjen og kjølevann under vannlinjen. Ser helt klart bakdelen med en ekstra gjennomføring, men en gjennomføring fra eller til tar ikke spesielt lang tid å skifte og det er sjeldent noe som helst problem å tenke på de nærmeste ti årene, så jeg synes det er et dumt argument i forhold til støyfordelene. Ved valg av generatorer ville jeg ikke bare lagt vekt på pris, støy osv., men også forhandlernett. Fordelen med f.eks. Mastervolt er at det er et stort utbredt servicenett over hele verden, og mitt inntrykk av importøren her i landet er utelukkende positiv. Der er det alltid god service å få når vi stikker innom og de har vanvittig god kunnskap om produktene de selger.

 

Mulig mitt inntrykk er litt feil, men jeg har inntrykk av at endel folk kjøper generator uten at de trenger det. Spesielt i motorbåter kan man ha tilnærmet ubegrenset tilgang på 220V uten noen som helst støyende generator, men istedet ha en bra batteribank (gjerne over 1000 ah) og kombimaskin. Det er uten tvil den løsningen som kommer i båten min etterhvert. Da kan man bruke alt av 220v slik man gjør hjemme og på sommertid er det sjeldent man klarer å bruke noe særlig mer enn 1 kw med mindre man bruker strøm til oppvarming også. Løsningen med kombinert 100A lader og 2 kw (4 på maks) sinus inverter (i samme enhet) har det vært veldig mange positive tilbakemeldinger på, og selv med en skikkelig batteribank og evt. en kraftigere dynamo (sjeldent nødvendig) kommer man mye rimligere ut av det enn en generator, og kjøper man evt. et billig stillegående agregat i tillegg kan man kjøre agregatet et par timer også ha 220V i mange dager uten støy hvis man blir liggende i uthavn i ukesvis. Bruker man motor minst en time om dagen er det uansett nok strøm.

Link to post
Share on other sites

Er dette vanlig måte å gjøre det på? Teoretisk kan motor (4-takter) stoppe med ventilene i en sylinder i overlappende stilling, og da er det åpning mellom innsug og eksos-side. Kan du på denne måten risikere å blåse eksos fra den ene maskinen gjennom den andre og ut i maskinrommet?

 

Spør i uvitenhet, mulig dette er en problemstilling kun av akademisk interesse.

 

Strøm, vann og gass går alltid letteste veien mot lavere trykk. Teorien din holder vann. Man skal tenke seg vel om før man blander både innsug og utløp.

Link to post
Share on other sites

.....Mulig mitt inntrykk er litt feil, men jeg har inntrykk av at endel folk kjøper generator uten at de trenger det. Spesielt i motorbåter kan man ha tilnærmet ubegrenset tilgang på 220V uten noen som helst støyende generator, men istedet ha en bra batteribank (gjerne over 1000 ah) og kombimaskin.....

Det er vel ingen tvil om at Kaftein ØL har omfattende grunnlag for sine uttalelser. Etter et par sesongers bruk har jeg fått noe erfaring av hva generatoren først og fremst blir benyttet til. Når vi ligger i uthavner blir det endel dusjing. Kolben i berederen er på 1400 W. Når generatoren går klarer berederen å holde varmt vann til alle tre jentene ombord når de dusjer. Dernest er det kortvarig oppvarming med strøm (til den langvarige oppvarmingen benyttes vannbåren varme oppvarmet med dieselbrenner). Når tre jenter har hårfønere som hver krever endel strøm, vet jeg ikke hvor mye strøm en inverter hadde tappet fra batteribanken. Jeg mener å ha kalkulert at koking av kaffe med inverter tapper batteriene for omlag 16 A hver gang. 16 A er kaskje ikke så mye, men når kokeren går flere ganger i døgnet blir det endel. Vi har riktignok bare 540 A til forbruk ombord, og jeg ser at når kveldens aktiviteter starter ombord med PCer og belysning her og der, så er strømforbruket ganske stort. Jeg har inverter ombord, men erfaringen er at den brukes mindre og mindre. Jeg har stor sans for det omtalte opplegget til Mastervolt som ikke benytter generator, men jeg er selv så langt svært godt fornøyd med generator. Den går grovt sett ett par timer i døgnet når vi ligger i uthavn og har gitt oss et bekymringsløst liv ombord. Jeg synes det er behagelig å slippe å tenke på strømforbruket ombord lenger. Det har jeg gjort nok tidligere opp gjennom årene.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen tvil om at Kaftein ØL har omfattende grunnlag for sine uttalelser. Etter et par sesongers bruk har jeg fått noe erfaring av hva generatoren først og fremst blir benyttet til. Når vi ligger i uthavner blir det endel dusjing. Kolben i berederen er på 1400 W. Når generatoren går klarer berederen å holde varmt vann til alle tre jentene ombord når de dusjer. Dernest er det kortvarig oppvarming med strøm (til den langvarige oppvarmingen benyttes vannbåren varme oppvarmet med dieselbrenner). Når tre jenter har hårfønere som hver krever endel strøm, vet jeg ikke hvor mye strøm en inverter hadde tappet fra batteribanken. Jeg mener å ha kalkulert at koking av kaffe med inverter tapper batteriene for omlag 16 A hver gang. 16 A er kaskje ikke så mye, men når kokeren går flere ganger i døgnet blir det endel. Vi har riktignok bare 540 A til forbruk ombord, og jeg ser at når kveldens aktiviteter starter ombord med PCer og belysning her og der, så er strømforbruket ganske stort. Jeg har inverter ombord, men erfaringen er at den brukes mindre og mindre. Jeg har stor sans for det omtalte opplegget til Mastervolt som ikke benytter generator, men jeg er selv så langt svært godt fornøyd med generator. Den går grovt sett ett par timer i døgnet når vi ligger i uthavn og har gitt oss et bekymringsløst liv ombord. Jeg synes det er behagelig å slippe å tenke på strømforbruket ombord lenger. Det har jeg gjort nok tidligere opp gjennom årene.

 

Det er vel som allerede nevnt mange forskjellige måter folk bruker båtene og strøm på. Vi monterte forresten inn kombimaskin og 1400 ah. agm batteribank i en 52 fots seilbåt for noen år siden. Eieren av den båten er forøvrig en av landets dyktigste på strøm i båt. Der er det en liten varmtvannsbereder som varmer vann via kombi, hårføner osv. er heller ikke noe problem. Den som ble montert her er 2,5 kw. Dessuten er det en 42" flatskjermtv ombord som også drives av kombi. De ligger ofte over en uke på svai, og for et par uker siden hadde de glemt å plugge i landstrømkontakten etter en tur, og først 10 dager senere merket de at det begynte å bli lite strøm ombord (de bor i båten) fordi dassen begynte å gå litt tregt. Er forresten deilig å koble seg på landstrøm hos de når vi er ute på tur i uthavn osv. uten noe støy. :cool: Jeg synes denne løsningen er veldig god, spesielt i kombinasjon med generator så er den kjempefin, men med skikkelig dynamo kan man like gjerne starte motoren og la den gå lite lenge som evt. generator måtte gått. Dere som har generator bør forøvrig være klar over at den skades betydelig over sikt hvis den ikke belastes med min 60%. F.eks. på vestlandet brukes generatoren mye mer, året rundt og mye til oppvarming også. Der er det mye mindre problemer med generatorene enn på østlandet hvor folk bruker den til varmtvannsbereder og batterilader +litt småtjafs. Blir som å la motoren i båten stå og gå på 1500 snurr i fri i timesvis :headbang:

Link to post
Share on other sites

...... Dere som har generator bør forøvrig være klar over at den skades betydelig over sikt hvis den ikke belastes med min 60%. .....

 

Den trenger visst en nærmere forklaring; at en motor kan sotes ned på lav belastning, men at generatoren skulle skades betydelig, det får jeg ikke helt tak i . . . .

Link to post
Share on other sites

Fikk beskjed om det samme når jeg kjøpte båten min. Må belastes ved bruk. Har vel egentlig bare godtatt dette uten å forstå helt hvorfor. I mitt tilfelle med en "haug" med småunger og barnevogner, ligger vi stort sett til land, Bruker generatoren kun når ikke landstrøm er tilgjengelig. og det er ikke ofte. regner med at jeg i løpet av sommeren hittil ( Nei den er ikke ferdig enda :headbang: ) har kjørt kanskje 5 timer tilsammen. Har ellers ligget på landstrøm. Men må jo si det er en lettelse og ikke trenge å bekymre seg for strømbruk ja...

 

Mvh

Pjolter

Link to post
Share on other sites

Akkurat på dette punktet forholder jeg meg til en ganske omfattende brukermanual som gjelder for min generator.

 

 

Jeg har en Mase 8000, i instruksjonsboken til dette aggeregatet står det nevnt noe om minimumsbelastning. Dog er det klart at ingen motor har godt av å hvine avgårde uten belastning. I perioder der aggeregatet ikke blir brukt, starter jeg det opp en gang i måneden og belaster det med vannvarmer og vifteovn etc., i opp til minst 4 kW en halvtimes tid. Deretter noen minutters tomgan før det blir stengt av.

Link to post
Share on other sites

Det er lurt å gjøre som Hulda. Motoren sotes sakte og sikkert ned, ofte med tilhørende topplokkproblemer på disse generatormotorene som er såpass små. Jeg ville kjørt generatoren med full belastning et par timer minst et par ganger ila sesongen hvis generatoren brukes mye uten betydelig belastning. Dette er det forøvrig ikke jeg som sier, men samtlige leverandører av generatorer. De blir rett og slett ødelagt av å ikke brukes skikkelig, akkurat som båtmotorer som aldri blir brukt.

Link to post
Share on other sites

...... Dog er det klart at ingen motor har godt av å hvine avgårde uten belastning. .....

 

Når det gjelder motoren så er det en selvfølge.

Det som jeg stilte spørsmål med var påstanden om at generatoren skulle ta skade av å gå med lite last - og den stiller jeg meg fortsatt tvilende til.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motoren så er det en selvfølge.

Det som jeg stilte spørsmål med var påstanden om at generatoren skulle ta skade av å gå med lite last - og den stiller jeg meg fortsatt tvilende til.

 

Poseidon: Bare for å avklare eventuelle uavklarte ting, så ser det ut fra det du beskriver som at du bør ha en generator fremfor kombi, speisielt pga. størrelsen på båten, og at så så mye går på 220V. Du skader ikke generatoren som genererer strøm ved å kjøre den i timesvis uten betydelig belastning, bare resten av motoren da den ikke er beregnet for det, og overhaling er dyrt. Det er uansett ikke noe stort diskusjonstema, og mest sannsynlig berører det ikke din båt så mye, men vi monterer endel generatorer i båter rundtomkring hvor folk kun trenger den for å drive batterilader, varmtvannsbereder (av og til) og dvd/PC til barna (det sier de til oss) dvs. sjeldent mer enn maks 1500W kontinuerlig, og selv om vi aldri har hatt noe reklamasjoner på disse montasjene, så vet vi at det kommer med mindre disse blir kjørt på maks belastning med jevne mellomrom. Når vi tar service på disse er det obligatorisk å la de gå et par timer med full belastning (har med nok vifteovner) da dette er svært viktig, og stort sett velter det svart røyk ut av generatorene, noe som tyder på at de i mange tilfeller ikke blir benyttet slik de skal. Det er også noe av årsaken til at flere av leverandørene gir så klar beskjed om dette, og det gjelder spesielt mindre generatorer da småmotorer soter seg til fortere. Veldig mange av de som har generatoer i dag velger å ettermontere en kombiløsning for å slippe å bruke generatoren så mye, og i de fleste tilfellene holder det så bra at generatoren blir overflødig.

 

Jeg kjenner forresten en som monterte generator i en gammel treskøyte, og han sparte masse cash ved å velge en generator fra et anleggsfirma. Mener å huske den var vannavkjølt, men ikke av den innkapslede typen. Kanskje noe du burde vurdere? Mener å huske at han sparte nesten halvparten i forhold til å kjøpe generator til båt. Den var riktignok ganske kraftig, bl.a. for å brukes til å drive flere kompressorer osv.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg har stilt spørsmålert i en annen tråd, men gjentar det her: Er det noen forskrifter/regelverk som omhandler jord i forbindelse med generator ombord. Jeg har montert lokal jord (uten noen form for skilletrafo). Men hva sier regelverket?

 

Dette vet bl.a. Ingar noe om. Ser man praktisk på det, er lokal jord greit. Jordingen er i første rekke for å beskytte mot elektrisk støt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...