Jump to content

Lydsvake aggregater, gode og/eller dårlige erfaringer?


Poseidon

Recommended Posts

Det som jeg stilte spørsmål med var påstanden om at generatoren skulle ta skade av å gå med lite last - og den stiller jeg meg fortsatt tvilende til.

 

Har folk på huset som driver med vannkraft/generator. I følge en her så kan ikke generatoren ødlegges av for liten belastning. Den ødlegges bare ved for høy belastning. I praksis så vil overtemperatur påvirke isolasjonen på viklingene og forkorte levetiden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på om dem er brukbare dem på Gooba.no auksjonen , dem går jo kjempe billig mange ganger . Men dette er bensin aggregat , men gjør det noe egentlig bortsett fra liter pris og brannfaren da ? Så det gikk et 2000w til 1.600- , dem har 1000w ,2000w og 3000w aggregat på auksjonen der . Men er det brukbart , eller for å spørre slik .Bensinaggregat er det noe å ha ? Og en ting til , hvor godt kan det bygges inn ? Tenkte på et rom under trappa ned til ac , hvis det er godt isolert der sånn lydmessig .Med eksos ut og god lufting inn , er det mulig eller døfødt ?

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

skal du ha et "billig" bensin aggregat i båten ikke kjøp de enkle som står i stål ramme, samme hvilket fabrikat, de går på fullt turtall hele tiden, kjøp et med elektronisk styring av turtallet, de øker turtall ettersom belastning øker.

Har selv montert et 3000w kipor med el start, satt på en ekstra lyd potte, fungerer veldig bra, når jeg kunn lader batterier så går det veldig rolig, men starter jeg vvbereder så øker turtallet og lyden.

 

Hvis aggregatet går på lading og vi sitter på land må man nesten vite at det er i gang for og høre det (eksosen går ut under badeplattform)

 

:flag:

Jdahl

Link to post
Share on other sites

Hvis aggregatet går på lading og vi sitter på land må man nesten vite at det er i gang for og høre det (eksosen går ut under badeplattform)

 

:flag:

Jdahl

 

.., men de som ligger i båten på andre siden hører det nok meget godt. :wink:

 

Jeg har selv et Kipor IG1000 og er også fornøyd med dette. Jeg setter det imidlertid på land et godt stykke unna (30-40 meter). Da høres det svært lite av alle.

 

De aggregatene i stålramme er ikke egnet på sjøen. De bråker veldig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sammenliknet direkte, men har hørt begge. Støynivå er ganske likt, men lyden er litt forskjellig. Kipor kan kanskje oppleves om mer støyende fordi den har litt skarpere lydbilde.

Brodern har EU10 og jeg har IG1000. Begge har automatisk justering av turtall etter hvor mye man trekker ut av dem. Øvrige ting/funksjoner er også veldig like.

Skal du ha det beste så kjøper du Honda. Jeg skal kun bruke det i båten i sommersesongen og kanskje ved noen få andre anledninger. Tror og håper at Kipor holder bra til denne bruken. Hvis ikke har man jo mulighet for å reklamere hvis noen går galt (5 år).

Link to post
Share on other sites

Jeg har i forrige og inneværende sesong målt lydnivået fra vårt aggregat ombord i båten. Først viser jeg en måling med måleapparatet innstilt på MAX/HOLD når aggregatet IKKE benyttes. Lydmiljøet er preget av de lyder som kommer inn i båten når vi ligger i gjestehavna i Horten, lørdag ettermiddag, ingen åpenbare støykildert. Lydnivået er her omlag 50.2 dB(A).

 

lyd_uten_aggregat.jpg

 

 

Deretter startet jeg aggregatet ombord i båten, med samme innstillinger, hadde døren mot akterdekketr åpen, tror ikke jeg foretok andre endringpt, økte belastningen ombord til ca 5 kW (varmeovner, varmevann, batterilader, varmeapparat). Avlest støynivå er nå: 51.9 dB(A). Men dette er ingen vitenskapelig tgest.

 

 

lyd_med_aggregat.jpg

Link to post
Share on other sites

Har et KIPOR KDE3500E som har ruslet å gått ca. 30 timer i uken i 13 måneder. Belastning i snitt ca. 30%. Øker denne av og til når ekstrautstyr brukes. Fikk tips om at dette burde belastes maks. Ellers er dette et stabilt agregat.

Ved full belastning virker det som at lyden blir mere vennlig for øre. Kiporn har gått uten eksospotte i over 10 måneder (leverandøren får ikke fingern ut med å levere ny potte).

Skal demontere agregatet (60 kg) for å plasere dette inn i båten - plasshensyn og lyddempning. Er ganske fornøyd med denne løsningen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

bjorngb, påhengsmotorer er montert utenfor selve fritidsbåten. Grunnen til at man er forsiktig med bensindrevne aggregat er for det første at dette ikke kan monteres (ifølge forskriftene) inne i selve motorrommet, men må monteres utenfor båten (eksempelvis badeplattformen). Dernest kommer reglene for oppbevaing av bensin ombord. Du kan selvfølgelig tenke at regelverket kan omgås, men den dagen det tar fyr ombord i bensindamp/bensin, står du svakt i en forsikringssak, og enda svakere når det gjelder å forklare eventuelle personskader.

Link to post
Share on other sites

Ja samme spørsmål - som leverer 1,5 -2 kw 220V + 12V lading, max 65 db, lite og lett å stue bort?

Jeg regner med å handtere den branntekniske siden forsvarig med lagringen i et avluftet dekksrom og aggregatet kjøres i friluft. Noen av dere som kjenner til bra bokser m/nevte ytelse?

Link to post
Share on other sites

Ønsker å ettermontere generator i min bavaria 35 sport. er det noen som kan komme med gode tips, hva bør jeg montere?hvor stort ? er det noen på sørlandet som kan gjøre dette.

 

Jeg tror nok ikke at du får noe firma til å montere et luftkjølt bensinagregat slik mange prater om her. Det kan være både livsfarlig pga brannfare og forsikringsselskapet liker slike ting veldig dårlig. Hvis du ønsker tilbud på en generator for marinebruk, altså vannavkjølt, stilegående dieselaggregat kan du sende en im, men ikke regn med at noen vil montere luftkjølte fritidsaggregater, i hvertfall ingen seriøse.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har et Kipor IG2000 sinemaster, 1600W kontinuerlig.

IG1000 ble for lite til å forsyne laderen på 50 Amp.

Oppbevares og kjøres i friluft på flybridge, eller på land.

Brukes nesten bare til lading tidlig vår og høst-vinter i uthavn. Kanskje litt støvsuging i ny og ne.

Varmtvann og varme bruker gass, så det er lite strømforbruk på 12 V, men det er greit å kunne lade

uten å være avhengig av landstrøm.

Det tas selvfølgelig hensyn til eventuelle båtnaboer, aggregatstøy er noe dritt !

 

 

Link to post
Share on other sites

Det tas selvfølgelig hensyn til eventuelle båtnaboer, aggregatstøy er noe dritt !

Jeg gjennomførte både sesongen 2006 og 2007 endel lydmålinger omkring båten vår mens den lå for svai under flere forhold, bl.a. når dieselvarmeren gikk (Webasto Termo 90S) og når generatoren gikk (Onan).

Generatoren går med gjevn støy, ca 50 dB(A) målt helt inntil båten, mens Webastoen under stor aktivitet har betydelig høyere lydnivå (verdiene fremkommer seneret).

 

Mitt poeng, som jeg sikkert kommer til å fremheve i flere tråder fremover, er at en generator ikke skaper mer støy enn en varmer. Nå, når båten ligger på land er det atskillig mer støy fra varmeren i forhold til fra generatoren.

Jeg har nok opp gjennom årene hørt mer støy fra båtvarmere i forhold til fra aggregater ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Truma Combi gassvarmer.

Det er noe helt annet enn de illeluktenede bråkebøttene fra Eber og Webasto.

 

Er vel Truma varmere i 98% av alle campingvogner i Norge.

Men har Truma Varmere godkjent for bruk i båt.

Åssen anlegg har du: Vannbåren varme. eller luft + varmtsvannbereder?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har en combi varmer med bereder.

Det er en sak med 4 varmluftsuttak med 2-4-6000W effekt på gass og 900-1800W elkolbe.

Ligger en med landstrøm har man 7800W tilgjengelig effekt. Varmeren prioriterer da el. Det er veggtermostat og trinnløs regulering.

Man kan kun varme vann, vann+varme, eller bare varme, med gass eller el eller begge deler.

Forrådstanken holder til en dusj, men varmeren starter med en gang man tapper varmt vann, så det går ikke lang

tid før det er varmt vann til neste mann, det slukker en lysdiode når alt vannet er varmet opp.

Den er CE godkjent for båt.

Man slipper å tenke på jordfeil med lekkstrømmer til motor.

Ren og luktfri miljøvennlig forbrenning.

Meget støysvak i forhold til dieselvarmere.

Ingen strømkrevende start/stopp sekvenser med gløding.

Automatisk frostsikringsventil på vanntanken.

Det er så mange fordeler med en slik varmer/bereder at jeg fatter ikke hvorfor folk velger dieselvarmere lenger.

Jeg har hatt de fleste, Eber Webasto og Wallas.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har også Gass/luft varmer i vår båt. vår er på 4kw maks.

når det er kaldt ute går jo gassforbruket litt opp.

men jeg bruker ikke 5 kg gass på en hel sesong.

inkl. matlaging.

:seeya:

 

Men jeg skulle gjerne hatt et aggregat, eller en mye større batteribank. :rolleyes:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg var ombord hos "Giver" i hans trawler i sommer hvor agregatet sto og gikk. Agregatet ga fra seg en lavfrekvens lyd som ikke opptattes som generende overhode. Jeg vet ikke hva sk¨lags agregat han har montert men det var i alle fall vannkjølt.

 

"Giver" kan sikkert gi en god forklaring på hva slags utstyr som befinner seg ombord i hans trawler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

men jeg bruker ikke 5 kg gass på en hel sesong.

Jeg bruker atskillig mer, men har jo varmtvann tilgjengelig døgnet rundt da.

Det går nok +5 stk 10kg flasker i året, helårsbruk, til komfyr varme og varmtvann.

Om sommeren går det stort sett til komfyr og varmtvann, da blir det svært lite forbruk.

Dette er musepiss i båtbudsjettet, gass er blitt billig de senere årene.

 

 

Link to post
Share on other sites

Astor, i forbindelse med forberedelse til et trawler liv er det viktig å gjøre research på strømaggregat ombord.

Giver har et Kohler 4kw aggregat som går på 1500 rpm. Minnes å erindre at han har vannutskiller med eksos over vann og kjølevann under vannlinjen.

Hos meg er det mer støy fra dieselvarmeapparatet i forhold til generatoren. Derfor er det mer behagelig å varme opp båten med strøm enn med dieselvarmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderte lenge å bygge inn et dieselaggregat i båten.

Det mest aktuelle var et Mase IS 2,5 på 2kW 3000rpm.

Dette pga. at strømbehovet er lite da jeg har varmtvann på gass, så det er kunn lading i ny og ne som er aktuellt.

Men disse 3000rpm aggregatene bråker en god del mer enn 1500rpm aggregatene har jeg forstått.

Det minste Mase 1500rpm er på 6,5 kW ! Noe som er totalt overkill etter min mening.

Konklusjonen ble et bærbart Kipor IG2000 på 2Kw enn så lenge.

 

Men må jo si et innebygd aggregat frister da.

Noen som har erfaring med 3000rpm aggregater ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...