Ip.Content

Logo
Din hjemmehavn på nettet!

Lydsvake aggregater, gode og/eller dårlige erfaringer?

• Logg inn for svare
50 svar på dette emnet

#41 Mix Ikke pålogget Postet 05.11.07 21:13 

• RS og KNBF Medlem

• Medlem
Jeg har et Kipor IG2000 sinemaster, 1600W kontinuerlig.
IG1000 ble for lite til å forsyne laderen på 50 Amp.
Oppbevares og kjøres i friluft på flybridge, eller på land.
Brukes nesten bare til lading tidlig vår og høst-vinter i uthavn. Kanskje litt støvsuging i ny og ne.
Varmtvann og varme bruker gass, så det er lite strømforbruk på 12 V, men det er greit å kunne lade
uten å være avhengig av landstrøm.
Det tas selvfølgelig hensyn til eventuelle båtnaboer, aggregatstøy er noe dritt !

#42 roaldbj Ikke pålogget Postet 05.11.07 21:28 

• Medlem
  • Aktiv: 06.02.13

Det tas selvfølgelig hensyn til eventuelle båtnaboer, aggregatstøy er noe dritt !

Jeg gjennomførte både sesongen 2006 og 2007 endel lydmålinger omkring båten vår mens den lå for svai under flere forhold, bl.a. når dieselvarmeren gikk (Webasto Termo 90S) og når generatoren gikk (Onan).
Generatoren går med gjevn støy, ca 50 dB(A) målt helt inntil båten, mens Webastoen under stor aktivitet har betydelig høyere lydnivå (verdiene fremkommer seneret).

Mitt poeng, som jeg sikkert kommer til å fremheve i flere tråder fremover, er at en generator ikke skaper mer støy enn en varmer. Nå, når båten ligger på land er det atskillig mer støy fra varmeren i forhold til fra generatoren.
Jeg har nok opp gjennom årene hørt mer støy fra båtvarmere i forhold til fra aggregater ombord.

#43 Mix Ikke pålogget Postet 05.11.07 21:36 

• RS og KNBF Medlem

• Medlem
Jeg har Truma Combi gassvarmer.
Det er noe helt annet enn de illeluktenede bråkebøttene fra Eber og Webasto.

#44 Mariell Pålogget Postet 06.11.07 12:13 

• Medlem
  • Aktiv: I dag 19:24

Jeg har Truma Combi gassvarmer.
Det er noe helt annet enn de illeluktenede bråkebøttene fra Eber og Webasto.

Er vel Truma varmere i 98% av alle campingvogner i Norge.
Men har Truma Varmere godkjent for bruk i båt.
Åssen anlegg har du: Vannbåren varme. eller luft + varmtsvannbereder?

#45 Mix Ikke pålogget Postet 06.11.07 12:46 

• RS og KNBF Medlem

• Medlem
Jeg har en combi varmer med bereder.
Det er en sak med 4 varmluftsuttak med 2-4-6000W effekt på gass og 900-1800W elkolbe.
Ligger en med landstrøm har man 7800W tilgjengelig effekt. Varmeren prioriterer da el. Det er veggtermostat og trinnløs regulering.
Man kan kun varme vann, vann+varme, eller bare varme, med gass eller el eller begge deler.
Forrådstanken holder til en dusj, men varmeren starter med en gang man tapper varmt vann, så det går ikke lang
tid før det er varmt vann til neste mann, det slukker en lysdiode når alt vannet er varmet opp.
Den er CE godkjent for båt.
Man slipper å tenke på jordfeil med lekkstrømmer til motor.
Ren og luktfri miljøvennlig forbrenning.
Meget støysvak i forhold til dieselvarmere.
Ingen strømkrevende start/stopp sekvenser med gløding.
Automatisk frostsikringsventil på vanntanken.
Det er så mange fordeler med en slik varmer/bereder at jeg fatter ikke hvorfor folk velger dieselvarmere lenger.
Jeg har hatt de fleste, Eber Webasto og Wallas.

#46 Careka Ikke pålogget Postet 06.11.07 18:41 

• Cat Seiler

• Medlem
  • Aktiv: Igår 21:27
Vi har også Gass/luft varmer i vår båt. vår er på 4kw maks.
når det er kaldt ute går jo gassforbruket litt opp.
men jeg bruker ikke 5 kg gass på en hel sesong.
inkl. matlaging.
:seeya:

Men jeg skulle gjerne hatt et aggregat, eller en mye større batteribank. :rolleyes:

Redigert av careka: 06.11.07 18:42

#47 Astor Pålogget Postet 06.11.07 19:09 

• D5L 2006

• Medlem
  • Aktiv: I dag 19:31
Jeg var ombord hos "Giver" i hans trawler i sommer hvor agregatet sto og gikk. Agregatet ga fra seg en lavfrekvens lyd som ikke opptattes som generende overhode. Jeg vet ikke hva sk¨lags agregat han har montert men det var i alle fall vannkjølt.

"Giver" kan sikkert gi en god forklaring på hva slags utstyr som befinner seg ombord i hans trawler.

#48 Mix Ikke pålogget Postet 06.11.07 19:38 

• RS og KNBF Medlem

• Medlem

men jeg bruker ikke 5 kg gass på en hel sesong.

Jeg bruker atskillig mer, men har jo varmtvann tilgjengelig døgnet rundt da.
Det går nok +5 stk 10kg flasker i året, helårsbruk, til komfyr varme og varmtvann.
Om sommeren går det stort sett til komfyr og varmtvann, da blir det svært lite forbruk.
Dette er musepiss i båtbudsjettet, gass er blitt billig de senere årene.

#49 roaldbj Ikke pålogget Postet 06.11.07 19:40 

• Medlem
  • Aktiv: 06.02.13
Astor, i forbindelse med forberedelse til et trawler liv er det viktig å gjøre research på strømaggregat ombord.
Giver har et Kohler 4kw aggregat som går på 1500 rpm. Minnes å erindre at han har vannutskiller med eksos over vann og kjølevann under vannlinjen.
Hos meg er det mer støy fra dieselvarmeapparatet i forhold til generatoren. Derfor er det mer behagelig å varme opp båten med strøm enn med dieselvarmer.

#50 Mix Ikke pålogget Postet 06.11.07 20:04 

• RS og KNBF Medlem

• Medlem
Jeg vurderte lenge å bygge inn et dieselaggregat i båten.
Det mest aktuelle var et Mase IS 2,5 på 2kW 3000rpm.
Dette pga. at strømbehovet er lite da jeg har varmtvann på gass, så det er kunn lading i ny og ne som er aktuellt.
Men disse 3000rpm aggregatene bråker en god del mer enn 1500rpm aggregatene har jeg forstått.
Det minste Mase 1500rpm er på 6,5 kW ! Noe som er totalt overkill etter min mening.
Konklusjonen ble et bærbart Kipor IG2000 på 2Kw enn så lenge.

Men må jo si et innebygd aggregat frister da.
Noen som har erfaring med 3000rpm aggregater ?

#51 hanssae Ikke pålogget Postet 06.11.07 23:20 

• Medlem
  • Aktiv: 15.07.14
Har en 4 kw HFL med en sylindret Farryman på 3000 rpm , er faktisk overrasket hvor lite den støyer med tanke på bråket når en tar av kapslingen.
Det bråker nok litt mer en ett på 1500 , men med hensynsfullt bruk er det ikke noe problem , det er en forutsetning med vannutskiller og tørr eksos.

Jeg er ikke avhengig av 220V til vanlig "drift" av båten , så jeg bruker den stort sett på dagtid.
For oss var det ett selvpålagt krav at det skulle være generator ombord når vi handlet brukt , det er befriende å slippe å tenke på strømsparing hele tiden .
I tillegg er det godt å kunne starte vaffelpressa når som helst , og ta oppvasken med varmt vann :yesnod:

Copyright baatplassen.no.
Tekst og bilder kan kun benyttes etter skriftlig tillatelse fra medlemmet som har publisert det.
Annet innhold etter skriftlig tillatelse fra baatplassen.no.