Jump to content

Langtids-seiling i Middelhavet


Solros

Recommended Posts

Går rundt med ett lite sug om å leige ut leiligheten, selge båten og skaffe meg en større båt, for så å seile rundt i Middelhavet ett år eller 3.

Jobber offshore slik at jeg kan seile i en periode, reise ut på jobb og så dra tilbake for å seile igjen. Lurer på om det er andre her som har erfaringer med dette?

 

Hvilken båt skal man eventuelt satse på? Den bør være så vedlikeholdsfri som mulig, ha innlagt dusj og minst 2 romslige og fullt adskilte kabiner slik at venner og famile kan inviteres på besøk. Dessuten bør prisen være overkommelig ( ... < 700.000) - Lønner det seg eventuelt å kjøpe båten i middelhavsområdet, eller burde man kjøpe båten her hjemme slik at man lærer båten å kjenne før man drar avsted?

 

Hvordan er det med havner langs middelhavet der båten kan forlates relativt trygt over en 14 dagers - til 4 ukers periode?

Er også i behov av jevnlig tilgang til internet på egen maskin. Noen som vet hvordan det står til med utbygt trådløse nettverk i havner rundt middelhavet?

 

Hva med forberedelser til en slik tur? Hva bør man skaffe seg av seilkompetanse/navigering (Mest mulig selvfølgelig, men hva er viktigst)?

Hva bør man ha av utstyr på en egnet båt osv...?

 

Noen som kjenner til noen guider online om emnet eller reiseskildringer på nettet fra folk som har gjort det samme?

Link to post
Share on other sites

Hopp i det å gjør det. Jeg var i Caribien,Azorene og Midelhavet. Noen internett sjapper, men disse skulle ha penger. Søk på trådløs på kafe'er og butikksenter. Da finner du flere koblinger som regel, som du kan laste grib filer osv. Noen sentre er ikke obs. på dette, så kjøp en kafe kopp på plassen du sitter og surfer. Da kan du sitte i fred. Vi andre som seiler, har lært underveis. Og er fortsatt ingen eksperter. En vil oppdage noe nytt hver eneste dag, og lære av dette. Sikkerheten burde en være litt førevar på, så en klarer seg i en nødsituasjon. Vist dette skulle oppstå. Navigasjon er så enkelt i dag, at det skulle enhver oppegående klare. Selvfølgelig en skipper dokumentasjo D5L er veldig greit å ha. Da vet en litt om trimming av båten (lasting). Dette blir oftest syndet mye på, og er like viktig som noe annet, synest jeg. Har for tiden en kompis som dro til Hellas og kjøpte seg båt der nå. Tok litt tid for å få ordnet alle papirer. Men dem storkoser seg med en billig båt som hadde gått i charter der. Kruser nå i Middelhavet. Erfaringen hans var nybegynner, og det går kjempe greit.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Du kan få mye båt for det. Slik du beskriver behovet vil jeg tro en båt på 34-39 vil dekke det. Litt størrelse kan også ha stor betydning for hvor konfortabel en opplever Meltamien (norlige sommerkuling) som ofte gir ekkel krapp sjø og som oppleves svært forskjellig i en 31`båt kontra en 36-foter.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med å etterlate båten i kortere eller lengre perioder der nede? Tenker på sikkerheten i havnene og eventuelt prisnivået for å legge fra seg båten en måneds tid...?

 

Noen som også kan peke meg i retning av en god nettside på engelsk for kjøp/salg av brukte charterbåter i middelhavet?

Link to post
Share on other sites

Kjøp en brukt charterbåt der nede. Legg så i litt penger i oppussing, så er du i gang.

hej Solros

 

vi lurer oxo på medelhavet....men vi har valt o kjöpe o ruste båt hjemme för o segla ned.....

av flere orsaker......resan dit er også en opplevelse, sen själva rustandet av båt er enklare hjemme, sedan her vet vi

var vi kan få tag i det som mangler til en billig peng.........

 

Medelhavsseglarna en del av SXK har flere tips på havner, praktiska saker,

overvintring osv....

 

har kompisar som kom hjem förra året efter att ha overvintrat i Tunisien, dom sa att tom Tunisien er kallt (eller relativt

kallt) under vintern!

 

vi lurer istellet på att dra hjem o jobbe, skall man ha det varmt så tror jag man måste ned til Canarie..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er en norsk kar som til stadighet averterer brukte båter i utlandet på finn.no. Prisnivået er iallefall lavere enn i Norge.

 

eks.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...t=30&page=2

 

Jeg aner ingenting om seriøsiteten, men prisene ser relativt lave ut, gitt at båtene ikke er herpa.

 

Ellers har vel muligens de større charterselskapene båter for salg? Sunsail, Mooring, Kiriacoulis etc.

 

Sunsail hadde prisliste hengende på veggen i marinaene i Karibien iallefall.

Link to post
Share on other sites

hej Solros

 

vi lurer oxo på medelhavet....men vi har valt o kjöpe o ruste båt hjemme för o segla ned.....

av flere orsaker......resan dit er også en opplevelse, sen själva rustandet av båt er enklare hjemme, sedan her vet vi

var vi kan få tag i det som mangler til en billig peng.........

 

[

 

Dersom ting går som planlagt tar vi også løs nedover til våren. Når det gjelder båt og utrustning vil vi bruke vår egen båt og ruste den ut fordi det er som du sier enklere. Vi har vurdert flere måter å komme ned på. Frua har nedlagt veto mot Biscaya så det blir ikke aktuelt. Vi har sett på Donau, men vi har funnet lite erfaringdata der. Jeg tror det blir kanalruta eller på bil nedover, vi for se. Dersom vi ikke hadde hatt båt selv vil nok ha vurdert å kjøpt båt der nede. Det er bra priser på relativt gode bruktbåter, særlig i Tyrkia og Kroasia.

Det kan være lurt å melde seg inn i "Medelhavseglerna" i SXK, mye bra info. der.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med å etterlate båten i kortere eller lengre perioder der nede? Tenker på sikkerheten i havnene og eventuelt prisnivået for å legge fra seg båten en måneds tid...?

 

Noen som også kan peke meg i retning av en god nettside på engelsk for kjøp/salg av brukte charterbåter i middelhavet?

 

Havnene er gode, men dyre. Prøv http://yachtworld.com/ for bruktbåter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Prismessig lønner det seg no å kjøpe brukt i Middelhavet. Erfaringsmessig så kan du kanskje ha nytte av å leie båt noen uker før du bestemmer deg. I noen land (ikke EU) kan du kjøpe båt uten at lokal mva er betalt, men da skal du holde tunga rett i munnen og ha orden på papirene når du seiler inn og ut av EU. Har en bekjent som seiler fra havn til havn, langs den spanske og franske kysten for tiden, og han lar båten ligge fra noen uker til et par måneder mellom turene. Krever at han ringer opp havner på forhånd og avtaler, men det har fungert. Prisen på havneleie varierer veldig.

Link to post
Share on other sites

Vi har vurdert flere måter å komme ned på. Frua har nedlagt veto mot Biscaya så det blir ikke aktuelt. Vi har sett på Donau, men vi har funnet lite erfaringdata der. Jeg tror det blir kanalruta eller på bil nedover, vi for se.

Det kan være lurt å melde seg inn i "Medelhavseglerna" i SXK, mye bra info. der.

 

Kanalruta? Hvor går denne? Ingen problemer med djup kjøl - høy mast (broer) osv?

Kikker inn på sxk ja. Takker for tipset

Link to post
Share on other sites

vi lurer istellet på att dra hjem o jobbe, skall man ha det varmt så tror jag man måste ned til Canarie..... :smiley:

 

Takker for tipset om sxk

Ellers så er det jo ikke så langt fra Gibraltar og ned til kanariøyene da. Jeg jobber jo periodevis, så jeg må jo regne med å bo i båten vinterhalvåret også dersom jeg skal kunne leie ut leiligheten min mens jeg er borte. Forøvrig så er det jo vinterkulda jeg så gjerne vil distansere meg fra...

Link to post
Share on other sites

Hva med å ha med moped eller lett motorsykkel på seilbåt? Man vil jo gjerne ha mulighet til å se seg litt omkring på land også der man kommer. Spesielt ved lengre seilaser i middelhavet. Er det mulig, eller ruster det bort på no time? Noen tips om lette mopeder eller 100 - 125 ccm mc'er som er lette å håndtere og ta med?

Link to post
Share on other sites

Vi har sett på Donau, men vi har funnet lite erfaringdata der. Jeg tror det blir kanalruta eller på bil nedover, vi for se.

 

Etter å ha lest "Back Door to Byzantium" av Bill & Laurel Cooper (anbefales, strålende båt/reiselitteratur!), ville jeg ikke tenkt på Donau med en båt med kjøl under. Kanaler gjennom Frankrike er helt kurant, men masta må jo ned.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest et det er dybderestriksjoner på noen av kanalene i Europa.... men det finnes vel en vannvei som er farbar vil jeg tro.. Jeg har en kollega som kjøpte en Beneteau 36 i Hellas for en del år siden, seilte den noe i middelhavet før turen hjemover gikk.. Han tok den på bil gjennom Frankrike og muligens Beliga og fikk den sjøsatt der... før ferden gikk videre til Meløy

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...