Jump to content

Fredrikstad Motor lever!


enter4u

Recommended Posts

I formiddag ringte jeg Marna Motor for å høre hvor man skaffet reservedeler til Fm. Svaret jeg fikk var:

- Ring Fradrikstad Motorverksted da vel.....69120055

Jasså? Tenkte jeg og ringte nummeret jeg hadde fått.

- Fredrikstad Motorverksted.....sa stemmen.

- Har dere termostat til FM16? sa jeg.

- Klart det.....sa stemmen. tohundre og et eller annet.  :flag:  :flag:

 

Jeg spurte om diverse andre deler også, og han mente at det vat fillt mulig å ordne hva jeg måtte ønske.

Men hvorfor har jeg hørt at FM er lagt ned og er dødt? :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei.

 

Ser du har postet dette i 2004. Er du fortsatt inne i FM-universet? Har akkurat kjøpt en båt med en 1952 mod. FM 5-7 hk i. Er interessert i å få tak i litt info, men telefonnummeret du oppgir her, tilhører en privatperson i følge nettoppslag.

 

Vet du om de har lagt ned eller skiftet navn/telefonnummer?

Link to post
Share on other sites

FM konsentrerer seg om "større" deler som sylindere o.l. Smådeler og andre mindre deler har de overlatt til Petter Fagerli, som er et lokalt motorrorakel. Se lenke: http://mekkern.com/ - tlf 41722522.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

 

Mye kjekt lesestoff der. Hadde jeg visst om den siden kunne jeg kanskje tatt av toppen på min Sleipner motor når jeg holdt på. Jeg ville nemlig ikke gjøre det grunnet jeg ikke hadde ny toppakning. Men kanskje en gang i framtiden hiver jeg med på en annen motor også :smiley: Kjekt at noen har deler til disse motorene fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor Volvo?? Kan du ikke heller sette inn en FM? Mye bedre motorer ihvertfall visst du kjøper nyere tenningsanlegg til de.

 

 

Tett eller??? bytter ikke til en gammel klump av en FM i stede for en Volvo MD 21 , volvoen er jo en perfekt motor i en Fram!!! dessuten er den motoren han skal ha inn i fin form!! :nono:

 

hehe. Fm'en har jo bare 12 hester, mens Md21a har 61. Dessuten er FM bensin. Noe jeg IKKE vil ha mere. Med BMC'en på 50o slappe hester så hjorde båten 12 knop i sjøeb. Regner med jeg gjør litt mere kanskje med MD'en;-) I den forrige fram'en min med 8-12 så fikk jeg bare 6,4 knop. Det er ikke fort kan man si....

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
...Hvor får jeg tak i små deler til FM motoren?

 

Hei Guntveit - og velkommen ombord i BP! :flag:

 

 

Når det gjelder deler til FM-motorer så tror jeg denne karen her - Mekker'n - nok har mest greie på det og mest på lager.

 

Håper at du finner det du trenger. Ha en fortsatt god sommer og fortell oss gjerne hvordan det går med å skaffe deler.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann Walter og takk for det :smiley:

 

Har prøvd å sende mail til dem, men får tilbake at mail adressen deres er ugyldig!

 

Takk for velkomsten til BP ! Har aldri lagt merke til dette forumet før jeg kjøpte meg en 24" sørlandsnekke fra 1969!? for ca. 2 uker siden!

Har pusset ned treverket utvendig å fått lakket dette, ble bra til slutt :cheers: Innvendig tar jeg til neste år da jeg giver litt til å få båten på sjøen.. Står fremdeles på land siden jeg ikke har fått igang motoren helt enda.. Den drar å gå rundt, men tenner ikke ! Tenkte jeg skulle prøve igjen imorgen, denne gangen med en liten "dram" som dere så fint kaller det :lol:

 

Har forresten også prøvd å ringe Fredrikstad Motor uten hell. Trenger denne delen sårt da de lokalene "heltene" hvor jeg har båten mener at denne delen er et must :confused:

 

 

Kanskje noen her har nummeret til Mekker`n?

 

Ps. Supert forum :cheers_wine:

Redigert av Guntveit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...