Jump to content

Fraktebåt rundt i Vatlestraumen


Sebaldus

Recommended Posts

En ufatilig ulyke på helt flat hav ret utenfor stuevinduet mitt,det gik bare noen få minutter fra båten fløytet til den hade gåt runt Båten liger nå inntil fjelet ved kongshavn der de prøver å rede folkene som er inni båten.Ligger til et bilde der to stykker går på bunen av båten og slår med en hamer på skråget for å lokalisere hvor det er folk hene

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Her er noen flere bilder tatt av en som har vært tilstede:

 

http://www.stp-norway.com/Forum/viewtopic.php?t=1562

 

 

Rimelig dramatiske greier dette her. De fleste har vel sett innslaget der TV2s reporter dunker mot skroget og får svar fra innsiden....

 

Får inderlig håpe at dette går bra for så mange som mulig av de innestengte.

Link to post
Share on other sites

Siste nytt: For ca. 10 minutter siden ble 3 personer hentet ut i live. Mer info på TV2 i ekstrasending kl. 23.35.

 

Skipet skal også ha begynnt å synke ifølge VG.

Bra at de 3 ble reddet, MEN; er ikke det å lage hull høyt (i bunnen som nå er opp) i skroget det samme som å slippe ut "luftboblen" som tross alt holder skipet oppe??

 

Men bedre å redde 3 enn ingen fler?

 

mvh

 

Barsk II :boxing::yesnod::sleep::confused::nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg så hele oppstyret fra stuevinduet, og dro ned til Alvøen der jeg har båten liggende, for å se om det var noe jeg kunne gjøre. Men der var det full Texas, og politiet nektet biler i å kjøre ned til selve Alvøen. Det er forståelig, de mange skuelystne hadde nok skapt kaos der nede, stedet er ikke særlig stort.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Er det noen av batplassens medlemer som er (har vert) med å hjelpe? Og noen som la merke til hvordan skipet oppførte seg i timene før forliset?

http://www.onthewater.nl/rockness.htm

http://www.ship-technology.com/projects/rockness/

 

Båten grunnstøtte og fikk en lang flenge i bunnen av skroget. Tok inn mye vann og kantret.

Båten er lastet med pukk/stein, har en fasong på lasterom som gjør det lite sansynligt at lasten har forskjøvet seg.

Skipet hadde bunkret like før ulykken og en teori er at man ikke hadde fått justert ballasten slik at skipe lå rett. Dette kan ha medført dårlig manøvreringsegenskaper pga. den sterke strømmen i det trange sundet.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/rocknes/

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Båten grunnstøtte og fikk en lang flenge i bunnen av skroget. Tok inn mye vann og kantret.

Båten er lastet med pukk/stein, har en fasong på lasterom som gjør det lite sansynligt at lasten har forskjøvet seg.

Skipet hadde bunkret like før ulykken og en teori er at man ikke hadde fått justert ballasten slik at skipe lå rett. Dette kan ha medført dårlig manøvreringsegenskaper pga. den sterke strømmen i det trange sundet. http://www.bt.no/lokalt/bergen/rocknes/

Jeg la særlig merke til at de hadde los ombord... Det gjør jo saken enda mindre forståelig, men med dårlig manøvreringegenskaper OG sterk strøm kan jo skje mye....
Link to post
Share on other sites

Det hele er ganske uforståelig. Full medfølelse til de som er involvert i denne tragiske ulykken.

Avisene forklar nå årsaken med grunnstøting og hull i en ballast tank, men det i seg selv skal skipet klare i følge IMO krav til lekk stabilitet. Så her må andre faktorer også ha spilt inn?

Link to post
Share on other sites

Båten er lastet med pukk/stein, har en fasong på lasterom som gjør det lite sansynligt at lasten har forskjøvet seg.

Pukk forskyver seg relativt lett hvis den ikke er levlet ut.

 

 

 

Skipet hadde bunkret like før ulykken og en teori er at man ikke hadde fått justert ballasten slik at skipe lå rett. Dette kan ha medført dårlig manøvreringsegenskaper pga. den sterke strømmen i det trange sundet. http://www.bt.no/lokalt/bergen/rocknes/

 

Båten var lastet så hvorfor skulle den da ha ballast ombord?Ballast brukes ikke for å "justering" av båten.

Han som fant på  dette må være i familie med TV 2 reporteren som stod og kauket på norsk

til de stakkarene i maskin rommet.Medie dekningen gir meg en emmen smak i munnen,og

journalistene prøver å skape action og blest hvorhved de viser at de mangler elementære

kunnskaper om skip.

Gårdsdagens inner tier var han som svarte på hvordan forholdene var for de som eventuellt

var innesperret i skipet-han sammenlignet det med "omtrent sånn det er på film".

 

Noen ganger trenger jeg store doser beroligende og gårdagens sensasjon dekning av tragedien var en av dem.Pføy!Min 10 øres mening.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det vrøvles mye i mediene når slike ting skjer. Det er litt rart at ingen av de riksdekkende medier ikke har journalister med noe kompetanse på dette feltet.

Det eneste som er sikkert her er at båten mistet stabiliteten. Hvorfor får vi forhåpentligvis greie på i løpet av noen dager.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hørte også en av reporterne (dama i båt ved siden av Rocknes) si at fløt endel 'råolje' på vannet.  Men når man oppfatter at reporterne ikke har nødvendig kunnskap på dette området begynner jo å lure på om det er like ille på andre områder - og det er det vel - dessverre. men som oftest har man selv ikke detaljkunnskap slik at det er vanskelig å avsløre manglende kunnskap hos reporterne.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Forliset er en tragedie for svært mange mennesker og jeg har den dypeste medfølelse med alle de som er direkte berørt.

 

Mediedekningen er et kapittel for seg selv og det blir jo helt spesielt når det skjer "på dørstokken" til TV2. At det er smått stell med den skipstekniske kompetansen i diverse medier det har vi jo mange eksempler på  -  og dette føyer seg dessverre inn i rekken. Det er i slike situasjoner at jeg tenker på min salige bestemors ord: "Du skal tro halvparten av det du ser  -  og ingenting av det du hører!"

 

Hva som er den egentlige og utløsende årsaken til ulykken er det ikke godt å ha noen mening om på grunnlag av det som hittil er kommet frem. Men at det er resultat av en lang rekke uheldige sammentreff det blir vel etterhvert nokså tydelig.

 

En som ble telefonintervjuet fortalte at skipet flere timer tidligere hadde pendlet fra side til side under vanlig seilas nord for Bergen. De som tok imot på bunkerskaien på Skålevikneset hadde merket seg med uvanlig sterk slagside. Lignende uttalelser kommer også fra andre som har sett skipet i timene før hendelsen.

 

Uten å ha sett GA-tegninger blir det litt gjetning, men lignende skip som jeg har sett har spesialinnredning i lasterommet, med bratte, skråstilte innvendige skott for å bringe steinmassen til en langskips transportrenne på tanktoppen. Denne konstruksjonen bringer lastens tyngdepunkt forholdsvis høyt opp. Hvis man i verste fall har hatt hastverk under lastingen og derfor har latt lasten "toppe seg" så blir situasjonen enda verre  -  med fare for utrasing i tillegg.

 

Jeg regner også med at bunkringen blir viet oppmerksomhet. Hvilke tanker man har bunkret på vil ha merkbar innvirkning på stabiliteten. Det samme gjelder forflytning og lensing av ballast om det har vært aktuelt.

 

Av bildene fremgår også at de tekniske installasjonene på dekk er meget omfattende. Og når man ser disse skipene i virkeligheten  -  da virker det helst skremmende.

 

I Bergens Tidene leste jeg at en kaptein som hadde seilt på lignede skip uttalte at disse under gitte lastekondisjoner kunne være uforutsigbare å styre. Han sa at spesielt etter en krapp sving kunne de være vanskelige å "få til å ta ror" den andre veien. Nettopp dette er forholdet i Vatlestraumen: man kommer nordfra og må gjøre en ca 90 graders bb sving for å komme inn i det smaleste løpet, der er strømhardt og langs sb land ligger flere grunner. Like etterpå må man inn i en hard sb-sving for ikke å gå på land ved Rieberkaien.

 

Slike krappe svinger, med et skip som kanskje allerede i utgangspunktet er ustabilt kan muligens ha vært en utløsende faktor. Og hvis man som avisene nevner har hatt en grunnberøring og fått en flenge på kanskje 15 meter i kimmingen   -   da har det vel fratatt mannskapet enhver mulighet til å gripe inn for å redde situasjonen.

 

Men for all del: jeg tar alle mulige forbehold om at dette er noen personlige tanker som jeg gjør meg på grunnlag av det som fremkommer i media. Midt oppe i elendighetene skal det allikevel bli veldig interessant å få vite mer i dagene som kommer.

 

Det ligger nok an til at denne ulykken blir blant dem som setter spor etter seg både på det personlige planet og i diverse regelverk og retningslinjer.

 

Med vennlig hilsen

Jan / Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det vrøvles mye i mediene når slike ting skjer. Det er litt rart at ingen av de riksdekkende medier ikke har journalister med noe kompetanse på dette feltet.

Det eneste som er sikkert her er at båten mistet stabiliteten. Hvorfor får vi forhåpentligvis greie på i løpet av noen dager.

I går sa de på nyhetene at båten hadde VELTET! :smash:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...