Jump to content

.......... Når tar vi opp båten i høst i Indre Oslofjord?


Dykker

Recommended Posts

:sailing:

 

Jeg har tatt opp båten i siste uken i september de siste årene. Men nå lurer jeg på om jeg skal drøye opptaket til slutten av oktober. Har båten Indre Oslofjord og synes der er herlig å putre på fjorden med nesten hele fjorden for meg selv utenom sesongen.

 

For noen år siden tok jeg opp båten i midten av november, men da fikk jeg et problem, da det hadde lagt seg tynn is rundt havneområdet. Men fikk opp båten tross litt iherdig manøvrering inn til havnen.

 

I min hjemmehavn, Solvik ved Sandvika, ser jeg at båtforeningen heiser båtene opp av vannet i uke 39 til 45.

 

Når tar dere opp båten på høsten som har båten i Indre Oslofjord?

Link to post
Share on other sites

Vi har bestemt oss for at uke 42 er passe for oss, kan jo hende at det blir noen fine dager fremover. Har ett og annet som bør gjøres med båten i vinter så det er greit å ha litt tid på seg gjennom de kalde månedene. Ser at vi har rimelig lik båt, i.o.m at vi ligger på Lakseberget så blir den liggende på land på Solvik for vår del også.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok opp min på Lørdag som var, Bispebrygga ! Hørte rykter om at det ikke skal ligge båter på Padda (v/Malmøya/Ormøya)i vinter.. Er det noen som kjenner til om dette stemmer ? Isåfall blir det vel trangt om plassene i området rundt ... Kjøpte Marexen i sommer og trenger noen helger før kulda kommer til å få båten på "merket" !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sailing:

 

Jeg har tatt opp båten i siste uken i september de siste årene. Men nå lurer jeg på om jeg skal drøye opptaket til slutten av oktober. Har båten Indre Oslofjord og synes der er herlig å putre på fjorden med nesten hele fjorden for meg selv utenom sesongen.

 

For noen år siden tok jeg opp båten i midten av november, men da fikk jeg et problem, da det hadde lagt seg tynn is rundt havneområdet. Men fikk opp båten tross litt iherdig manøvrering inn til havnen.

 

I min hjemmehavn, Solvik ved Sandvika, ser jeg at båtforeningen heiser båtene opp av vannet i uke 39 til 45.

 

Når tar dere opp båten på høsten som har båten i Indre Oslofjord?

Ikke i det hele tatt,BÅT=VANN BIL=PARKERINGSPLASS :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Etter drøyt 4 måneder på sjøen ble båten tatt opp i dag, og ligger nå i "vinterstilling" utenfor husveggen.

Båtsesongen er i grunnen litt kort!

 

Litt kort sesong ja. Jeg sjøsatte båten i starten av juni pga dårlig vær tidligere på våren, men været var jo dårlig hele sommeren (ihvertafall her på østlandet). Klok av erfaring vil jeg sjøsette båten i midten av april neste år så sant det ikke er islagt havn.

 

Har bestillt transport av båten hjem til torsdag, men er ennå litt usikker om jeg skal avbestille denne og ha båten ute til slutten av oktober.

 

Men jeg kan ikke huske om det er problem med is så tidlig på høsten som slutten av oktober (vanligvis i Oslofjorden). :confused:

Link to post
Share on other sites

:seeya: Har bestemt meg; I år ligger båten ute til slutten av oktober. En måned lenger enn normalt (normalt opptak i månedsskiftet september/oktober).

 

Ble vel mulig skremt av isen som nesten hindret båtopptak for noen år siden, men det var som nevnt i første tråd midt i november. :eek:

Med så dårlig sommer som vi har hatt her på østlandet, må man utvide båtsesongen mest mulig. Satser på en strålende båthøst! :flag:

Link to post
Share on other sites

Hang i krana noen timer i sola idag og bytta zinken , tok av det lille av ruer . Så da har jeg vært oppe iår , så nå er det bare å vente til april / mai for hoved sjauen . Håper på fin vinter med lite is , kan bli mange fine turer utover nu og hele vinteren . Synd ikke Økosjefen liker båtlivet om vinter'n , men det kommer kansje ettervært . Da det er knall å sitte inne i en varm og god båt når det blåser kuldegrader ute .

 

Tine III

Link to post
Share on other sites

Jeg venter så lenge som mulig, sannsynligvis blir det opptak i siste uka av oktober. Ligger i Frognerkilen, med vinterplass hos Karenslyst Båtopplag på Skøyen. Er ikke så bekymret for is, for den kommer vel neppe så tidlig. Er mer bekymret for at det skal bli så kaldt at de må stenge springvannet på opplagsplassen før båten er på land. Trenger litt vann til konserveringen...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har 10km å gå til nærmeste plass jeg får opp båten vha båthenger og bil. Ett år var jeg seint ute, båten måtte hugges ut av isen og legges opp ved båtplassen.

 

I siste liten er min fasit :-)

 

Og den settes ut når jeg tror det er mulig å gå tilbake til båtplassen uten å møte på for mye is.

Link to post
Share on other sites

Jeg venter så lenge som mulig, sannsynligvis blir det opptak i siste uka av oktober. Ligger i Frognerkilen, med vinterplass hos Karenslyst Båtopplag på Skøyen. Er ikke så bekymret for is, for den kommer vel neppe så tidlig. Er mer bekymret for at det skal bli så kaldt at de må stenge springvannet på opplagsplassen før båten er på land. Trenger litt vann til konserveringen...

 

 

 

Hm.....ta med alle kannene du skal ha hengene i presenningen til brygga ved båten nå,

Fyll opp med ferskvannsslangen på brygga, hell oppi en liten klunk frostvæske.

 

Siste turen tar du med kannene i båten, kjører motoren varm bort til opplaget.

Heller oppi ferskvannet fra kannene i bøtta du bruker når konserverer(om innenbords).

Siste kanna oppi bøtta skal sef ha 50/50 blanding ferskvann og frostvæske.

 

 

Tja, noe jeg har glemt???

 

 

Opus :flag:

 

PS: Så fyller du kannene igjen fra havet, og henger de på plass.

Link to post
Share on other sites

Ser nå at jeg har glemt å endre profil. Har bytta båt fra Draco til Galia 620. Har nå utenbords Johnson på 140 hk, så i verste fall blir det å kjøre ned tønne og vann. Skal nok la seg gjøre. Men håper uansett på frostfrie dager, da. Hadde vært kjekt å få tatt en full vask og polering før opplag. Og vannslange rett på motoren er jo også noe enklere enn tønne og frakt av vann i dunker.

Link to post
Share on other sites

Båten ble tatt opp i dag. Da jeg overtok den fra verftet i juni, var propellen ubehandlet. Den bar like blank og fin nå ved oppsettingen. Tror jeg bar vil polere den til neste sesong. På gamlebåten benyttet jeg primer og selvpolerende bunnstoff, og det har heller ikke gitt groe.

 

Nå er det bare å begynne å trene til neste båtsesong:

All av- og påkledning skal skje inne i klesskapet.

Alle måltider inntas under spisebordet.

Dusj utføres hos en nabo noen hunder meter nede i veien.

Kona (dersom du har) sitter på panseret på bilen med en taukveil og skal fortøye bilen til en melkerampe mens du kjører langsomt forbi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...