Jump to content

VHF/SRC nettkurs eller privatist


ray

Recommended Posts

...... Det er mulig at Poseidon også har noe for nettbruk. Poseidon har gode referanser for nettundervisning.

 

Jeg takker så meget!

Jo, jeg har kjørt VHF-kurs på nettet, faktisk her på baatplassen. Vi gjorde det i kombinasjon med et båtførerkurse for et par år siden. Da la vi VHF-repetisjon inn i samme samlingen i Stavanger og jeg fikk Telenors skipsradiokontrollør til å komme om søndagen for å holde eksamen med kandidatene - alle bestod :flag:

Jeg vet ikke hvor aktuelt det ville være med et nytt VHF-kurs på nettet. Det ville iallefall avhenge av antallet deltagere og om vi skulle inkludere en "samling" med eksamen, eller om den enkelte skulle overlates til å finne en sensor i sin nærhet.

 

Men jeg er åpen for innspill og ytringer . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon

Det hadde vært fint med ett nettkurs her på BP.

 

Ja det er helt OK for meg, så da trenges bar to ting: et OK fra Ingar - og tilstrekkelig mange deltagere; det burde nok være rundt om 20-tallet for at det skal ha noen hensikt å dra igang.

Det ville i såfall bli et rent nettkurs, og hver enkelt måtte selv melde seg opp til eksamen på hjemstedet - for det har neppe noen interesse å reise til en samling i Stavanger og avlegge felles eksamen her?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja det er helt OK for meg, så da trenges bar to ting: et OK fra Ingar - og tilstrekkelig mange deltagere; det burde nok være rundt om 20-tallet for at det skal ha noen hensikt å dra igang.

Det ville i såfall bli et rent nettkurs, og hver enkelt måtte selv melde seg opp til eksamen på hjemstedet - for det har neppe noen interesse å reise til en samling i Stavanger og avlegge felles eksamen her?

 

I en ellers travel hverdag er det vel lettest å ta eksamen ved hjemmstedet, selv om etter å ha sett på hjemmesiden til poseidon frister med en tur over. Men da må vi værtfall utvide døgnet til 32 timer :crazy:

 

PS noen som har linker til info om VHF, tenker på virke måte, dekkning i eks innland. osv

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har ikke lest noe som helst. men fulgte noen linker å fant noen demo tester. besto alle sammen. men hadde feil på noen kanaler som 12 og 13 i bruksområde. Må få tak i rett lektyre før jeg skal prøve meg. Bor i notodden. Så nermeste mulighet for meg blir vel å ta prøven i drammen tenker jeg?

Link to post
Share on other sites

..... Må få tak i rett lektyre før jeg skal prøve meg. Bor i notodden. .....

 

Ja, bare pass på at du får aller siste utgave av læreboken. Kapitlene om GMDSS og DSC er nemlig ganske solid oppdatert i den utgaven som kom nå på ettervinteren. I tillegg er gjort noen prosedyremessige forandringer. Bl.a. har de gamle uttrykkene PRUDONCE og SEELONCE DISTRESS gått ut.....

 

Jeg begynte nytt kurs her i Stavanger igår kveld, med ca 40 deltagere, så det er tydelig at interessen for VHF er på topp foran denne sesongen! (Kurset går over tre kvelder, og det er fortsatt mulig å henge seg på.) :wink:

 

Lykke til med lesing og sertifikat!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvor kan man gå opp som privatist i Vestfold?

 

Du finner det du trenger på www.maritimradio.no

 

Der kan du bl.a. klikke deg videre til siden om VHF-sertifikater og til kartet som viser hvor radioinspeksjonen holder til.

 

Jeg regner med at Vestfold sorterer under Oslo og der har man som du ser satt av egne dager for privatister.

 

Lykke til med VHF-eksamen og konsesjon!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Min bedre halvdel fikk sitt sertifikat i posten i går - så vi feiret med en Båt-is :-) Jeg stoler på Poseidon at vi tar en til før sommeren etter hun har stått på Båtførerprøven - selv om hun er litt engselig for navigasjonen - men jeg satser på at Poseidon legger det opp på et høyt nivå og at det sitter når de er ferdige...

Link to post
Share on other sites

Hva erstatter PRUDONCE OG SEELONCE DISTRESS ?

Disse uttrykkene er ikke erstattet med andre.

Man har bare rett og slett fjernet dem fra prosedyrene - og det har jeg full forståelse for :yesnod::yesnod:

 

Min bedre halvdel fikk sitt sertifikat i posten i går - så vi feiret med en Båt-is :-)

Gratulerer så meget til begge halvdelene - og tilhørende fjerdedeler!

Jeg stoler på Poseidon at vi tar en til før sommeren etter hun har stått på Båtførerprøven - selv om hun er litt engselig for navigasjonen - men jeg satser på at Poseidon legger det opp på et høyt nivå og at det sitter når de er ferdige...

Jeg ser ikke for meg at det skal være nødvendig med så mye tilrettelegging for den dama!

Fixer hun den tildels innfløkte og kjedelige VHF-teorien - så bør båtførerprøven være den reneste godværsseilas :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tok SRC/VHF sertifikatet i dag, gikk opp som privatist og det gikk kjempeflott. Noen "tricky" spørsmål var det og en må være nøye med å lese spørsmålene.

Takker nettstedet jawik og sjøassistanse for god uvurderlig hjelp og også prøveeksamen til Telenor Maritim Radio.

 

Takk også til deg Poseidon for forklaring av Prudonce og Seelonce distress - som er borte nå fra Pensum.

Redigert av p-kaill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok SRC/VHF sertifikatet i dag, gikk opp som privatist og det gikk kjempeflott. Noen "tricky" spørsmål var det og en må være nøye med å lese spørsmålene.......

 

Gratulerer så meget!!!

 

Ja, dette er min viktigste melding til alle som skal gå opp til VHF-eksamen: RTFQ

Hvilket betyr "Read That Fuck'n Question". :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...