Jump to content

Beste båtblad?


Ingar

  

20 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Meningsmålingen var opprinnelig startet av Sebaldus (tidligere Baat-Guru), men meningsmålinger kunne ikke konverteres når forumet gikk over til ny programvare i 2004.

Spørsmålet var altså hvilket båtblad som var best den gangen.
Avstemmingen sto frem til slutten av 2003 og arkivbackup viser at resultatet ble:
(Tallet angir antall stemmer, forumet var ikke så stort for elleve år siden.)

8|Båtmagasinet
7|Praktisk Båtliv
4|Utenlandske blader
4|Seilmagasinet
2|Vi-menn båt
0|Seilas


Ny meningsmåling er opprettet desember 2014. Kun landsdekkende og helårlige papirblader med er tatt med.

Link to post
Share on other sites

Hittil har jeg faktisk lest både BM, PBL og sporadisk seilmagasinet og vi-menn båt. Har alltid likt å holde meg oppdatert om nye båter og høre om havner jeg aldri har vært i. Desuten likte jeg godt de praktiske tipsene PBL hadde før. Nå er derimot bladene blitt utrolig mye dårligere. PBL er jo helt rasert og BM trykker jo bare opp gamle artikkler. Synes liksom jeg har lest alt det de skriver før....

Tror nok derfor jeg skal slutte å abbonere og fra nå av kun kjøpe når jeg ser noe av interresse.

Synes faktisk engelske Practical Boatowner ikke er så gale, men det er en stund siden jeg har lest det bladet nå. Medlemsbladet til kystpatruljen er blitt et mye bedre blad etter at gamle-redaktøren i BM overtok roret der.

 

Men nå tegner dette til å bli en nyyyydelig dag her på vestlandet så jeg tror ikke dette er tiden for å skrive lange innlegg når båten ligger og dupper like nedenfor her.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Pest og kolera er jo en god beskrivelse. Jeg har abonnert på Båtmagasinet i "alle år" (og Sjøsport før det) og spedd på litt med PBL av og til. Vurderer å gå over til løssalg da nytteverdien ser ut til å gå i unnabakke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Når en representant for båtbransjen refererer til båtblader som "mediapartnere" da skjönner du hvor landet ligger.  Jeg minnes de gode gamle dager fra sytti-tallet.  Jeg leste Båtliv og Sjösport og syntes faktisk de var gode.  Problemet er at du kan ikke lese båtblader lengre og faktisk forvente å bli servert god, objektiv, ransakende journalistikk.  En båttest i dag er en stor vits.  Mine favoritt-blader er Powerboat reports som er en båt-versjon av forbrukerrapporten og "Passagemaker Magazine" som er et upretensiöst blad som har meget underholdende artikler av "store" båter, besök på båtbyggerier, motorfabrikker etc.  Synes også Trailerboats Magazine er bra.

Jeg tror båtblader flest er i et stort dilemma - de kan enten pisse båtprodusentene opp etter ryggen (i.e., få reklameinntekter) eller gå konkurs...

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Henter frem igjen denne gamle tråden siden det er snakk om et nytt, veldig bra båtblad i en annen tråd.

 

Saken er at det er kommet et engelsk blad som heter Praktiskt Båtæagande. Dette er noe helt annet enn norske praktisk båtliv. Bladet henter en del stoff fra engelske Practical Boatowner men oversetter til svensk og har mest egenprodusert stoff. Bladet er veldig praktiskt rettet og fokuserer på båter for vanlige folk så vidt jeg kan se etter å ha lest et nummer.

 

Mer info:

http://www.praktisktbatagande.com

 

 

 

Praktiskt Båtägande är den första båttidningen på 20 år i Sverige och som riktar sig mot alla vanliga båtägare. Varför inte någon annan har försökt sig på detta sedan början av 80-talet vet vi inte, men det känns otroligt kul att få vara med och göra den första tidningen som inriktar sig på det riktigt praktiska båtlivet.

 

Praktiskt Båtägande är för oss vanliga båtägare som är ”normalt händiga”. Många av oss har lite äldre båtar från 70- och 80-talet som kanske behöver lite omvårdnad och en del förbättringar.

 

Du kommer inte att hitta några tester av nya båtar i miljonklassen, ingen tävlingssegling och inga helsidor med stora bilder på båtar i motljus! Däremot massor av praktiska tips, tester av utrustning, gör-så-här och inspiration för både segel- och motorbåtsägare.

 

En av de bärande tankarna med Praktiskt Båtägande är att dina frågor och dina erfarenheter och tips ska få plats i tidningen. Vi vill gärna ha en nära kontakt med våra läsare och ser fram emot dina synpunkter på tidningen. Mejla mig gärna eller använd denna webbplatsen för att komma i kontakt med oss, våra experter eller andra båtintresserade.

Link to post
Share on other sites

Flere av båtbladene inneholder det samme stoffet.

Antakelig har de samme eiere.

 

Men se litt på dette som jeg har nevnt tidligere Praktiskt Båtægande.

 

Dette bladet er blant de beste båtbladene jeg har lest.

 

Koster kr. 51,- hos Narvesen.

 

www.praktisktbatagande.com

 

Slik bør et båtblad være etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Resultatene fra undersøkelsen var vel sånn noenlunde representative. Seilas fikk imidlertid langt lavere antall stemmer enn de fortjener etter min mening. Det er kanskje fordi det stort sett var motorbåtfolk som stemte?

Vel, avstemning er fra baatplassen.nos spede begynnelse så det var kanskje ikke så mange Seilere med da? Seilas har jo noen kjekke reisebeskrivelser av og til men jeg synes de kommer litt til kort som båtblad for hele folket...

Link to post
Share on other sites

37 stemmer og nå er det nesten 2000 medlemmer? Avstemningen kan vel neppe være representativ lenger.

 

Jeg syntes det er overraskende at "utenlandske blader" ikke har fått flere stemmer, så mange bra båtblader som lages i andre land. Leser selv svenske Segling en gang i mellom, og syntes det er bedre enn Seilmagasinet og Seilas, men jeg må jo liksom ha med litt norsk stoff også da.

Link to post
Share on other sites

Resultatene fra undersøkelsen var vel sånn noenlunde representative. Seilas fikk imidlertid langt lavere antall stemmer enn de fortjener etter min mening. Det er kanskje fordi det stort sett var motorbåtfolk som stemte?

Vet sannelig ikke jeg. Har fått Seilas i postkassa i mange år nå - tegnet et abonnement i Horten rett etter målgang i Færder'n en gang. -92 kanskje?

 

Seilas ser lekkert ut, men er det så mye interessant der da? Synes svenske 'Segling' er det beste for seilstoff. Noen praktiske artikler om seilhåndtering / modifisering av rigg og seilkontroll, samt reportasjer fra turer og regattaer som gir et inntrykk av hvordan det var å delta. Setter større pris på de artiklene som er skrevet fra innsiden (fra en deltaker) enn de som kun referer fra utsiden (fra en tilskuer).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei alle sammen!

Har dere hørt om Båtens Verden før? - Et båtmagasin for alle, både seil- og motorbåt interesserte? Laget av tre 14- år gamle gutter på fritiden - vi har drevet på i over to år nå!

Se mer på www.batensverden.com

 

Tenker for øvrig på å lage en reportasje om Båtplassen-forumet til vårt blad.. Vi tar kontakt utover sommeren..

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Vi møtte en aktiv, ung selger på Sjøen For Alle igår. Fikk med oss to flotte båtblader til kroner 45 og et tilbud om abonnement på kroner 115. Etter å ha lest bladene angrer jeg på at jeg ikke slo til på et abonnement. Et fint blad :yesnod: og dessuten er det morro å støtte ungdommelig skaperevne og stå på vilje :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg leser imidlertid medlemsbladene til Redningsselskapet og til Svenska Kryssarklubben.

 

Må si meg enig, har sluttet å lese "båtblad" :nono: RSSR har det jeg trenger, er faktiskt imponert at de uten noen form for finansiering i bladet for fram ting og tang som vi som betaler en masse penger i abbonement til noen som bare skal gi oss en massse adresser til å kjøpe ting vi ikke har bruk for, støtt Redningsselskapet fult ut, de gjør en kjempejobb.

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet har fått et løft den siste tiden. Mye variert stoff og hyggelig lesning. Fortsetter de i samme sporet blir det fornyelse på dette fine båtbladet. Annonser er som reklame på TV. Det må til for at prisen skal holdes nede. Noen annonser er verdt å lese. Det spørs bare hva man leter etter. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er abbonent på Båtens Verden. Og har vært siden en ung og aktiv selger solgte et abbonement til meg i Tønsberg. Tanken var å støtte en ungdomsbedrift, men når kvaliteten er bra er det mer jeg som har glede av sakene. Bladet er bra, og hvis man tar hensyn til de 3 som lager det sin alder, er det meget bra..

Fikk akkurat siste nummer i posten og har det som fast dass-lektyre. På nevnte sted havner kun kvalitetslektyre!

Fattern fyller år om en stund, han får et abbo i presang, tenkte det samme med svigers.. For 115,- er det et bra kjøp :-)

 

Frøken Fryd: Du kommer ikke til å angre :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...