Jump to content

Krigsskip i skjærgården= koselige sommerminner anno 2007 ?


oslofjord

Ja eller nei til at krigsskip border familiesnekker i skjærgården  

271 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

1.jpg

 

I gamle viser omtales sommerminner som søndavind og store søte bjørnebær....men de minner dagens barn får fra ferien ligner mer på de militære dataspillene de helst ikke burde spilt hjemme... Marinefartøy debuterte jo i sommer i Ytre Oslofjord. Storøyde unger syns jo en politibåt er spennende nok, men hva vil de tro nå familiebåten første gang blir bordet av militære i lettbåt støttet av et krigskip. Er dette normalt eller er vi på ville veier...er ikke militære noe som skal forsvare oss mot ytre fiender og ikke til å holde fritidsflåten i sjakk.???

 

Er det neste at tanks brukes på fjellet for å sjekke vi har fiskekort og ikke plukker multekart ???

 

Er det neste at militære avdelinger setter opp veisperring med narkokontroll av biler i Kirkeveien i fredstid ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Lik det eller ikke lik det, men samtidig som Kystvakta er en del av sjøforsvaret, er det pålagt endel oppgaver som gjør at de må være tilstede og henvende seg til publikum.

Her er et klipp fra deres hjemmeside :

Kystvakten er statens viktigste myndighetshåndhever på havet og utfører sitt virke i hele Norges ansvarsområde. Kystvakten er en del av Sjøforsvaret.

Kystvakten er primær myndighetsutøver i norske jurisdiksjonsområder innenfor fiskerikontroll, og samarbeider nært med fiskerimyndighetene for å sikre best mulig ressurskontroll.

Videre har også Kystvakten lovfestede oppgaver innen suverenitetshevdelse, tolloppsyn, miljøoppsyn, redningsaksjoner, anløpskontroll samt en rekke andre oppgaver som er nærmere definert i Kystvaktloven.

For å kunne utføre disse oppgavene på en effektiv måte har Kystvakten politimyndighet med hjemmel i Kystvaktloven.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei jeg liker det slett ikke.

 

Hvis noen skal passe på meg får det være justiminisiterens undersåtter og ikke folk underlagt forsvarsjefen. Alle skriker om ressursmangel så det burde være nok å ta seg til i andre deler våre havområder hvor politiets småbåter ikke duger.

Hvis jeg oppfatte rett i avisen ble det i sommer en krangel med en politimester langs kysten som sterkt mislikte at militære tok seg av politoppgaver i hans distrikt.

 

Å bruke et krigsskip til å sjekke promille er som å skyte spurv med kanoner. Uansett lovhjemmel er det lovt til å bruke sunn fornuft å overlate trivielt politiarbeid i skjærgården til netopp politi.

 

Men det er vel bare å vise respekt for overmakten for ellers blir det vel kakebu......

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke jeg har missfortått det meste når det gjelder mynigetutøvelse her i landet,er det min oppfattning at forsvaret ikke skal brukes mot sivile borgere. Justis dep. må ha delegert myndighet til forsvaret for at de skal kunne gripe inn ovenfor sivile i fredstid, i såfal er dette noe jeg har gått glipp av.

Link to post
Share on other sites

Kystvakta er etter min mening et ypperlig redskap til dette bruk. Det vil gi dem en større utnyttelse og kanskje større berettigelse i disse nedskjæringstider i forsvaret. Dessuten ser det ut til at politiet har nok å gjøre på land.

 

Hadde dem vært på banen før, så hadde de kanskje forhindret denne russerdieselen som Volvo er så ille plaget av. :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Bruken av kystvakten til å bistå tollvesnet i avdekke kriminalitet er god utbyttelse av ressurser etter mitt syn, samt foreta fiskerioppsyn. Det var vel derfor kystkvakten var så synlig som den var. Kystvakten får på denne båten trimmet organisasjonen sin på en utmerket måte, og samarbeidet mellom flere etater blir forbedret...

 

For meg så er tilstedeværelsen av kystvakten på sjøen utelukkende en ekstra sikkerhet, jeg vet at om jeg får behov for assistanse om det blir behov, så at de er i rimelig nærhet er en god følelse etter mitt syn...

 

Jeg har selvsagt full forsåelse for at de som blant annet ikke har "rent mel i posen" gjerne ser på en slik tilstedeværelse som en trussel, men her er oppfatning forskjellig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kystvaktens oppgaver

 

Kystvakten ivaretar et bredt spekter av nasjonale oppgaver. Utfordringene på kysten og i våre havområder er sammensatte og komplekse og løsningene ligger ofte innenfor flere myndigheters ansvarsområder.

 

 

Kystvaktloven som trådte i kraft i 1999 gir Kystvakten hjemmel til å utøve kontroll for en rekke statlige etater. Samarbeidet med andre statlige myndigheter gjenspeiler seg i den betydelige oppdragsmengden fra de ulike etatene.

 

Kystvakten har nå samarbeidsavtaler med politiet, tollvesenet, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Direktoratet for naturforvaltning, Statens kartverk og Havforskningsinstituttet.

 

Fellesnevneren for de aller fleste av våre oppdrag er at de bidrar til å trygge miljøet i en sårbar sone. Kystvakten har en viktig rolle i den nasjonale miljøberedskapen langs kysten og på havet. I tillegg har to av Kystvaktens fartøyer også i 2006 vært en del av den statlige slepebåtberedskapen. Kystvakten gir også en viktig støtte til norsk forskning.

 

Fra link til Kystvakten

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Samarbeidsavtale mellom politiet og Kystvakten

 

Den 23.3.2001 inngikk Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet samarbeidsavtale mellom politiet og Kystvakten (i kraft fra 2.4.2001). Avtalen gir nærmere retningslinjer for hvordan Kystvakten skal utføre politioppgaver innenfor rammen av lov av 13.6.1997 nr. 42 (Kystvaktloven) og kystvaktinstruksen. Avtalen beskriver også hvordan Kystvakten og politiet skal samarbeide om politioppgaver. Av samarbeidsavtalen fremgår det nærmere om Kystvaktens utførelse av politioppgaver, herunder kan politiet anmode om at Kystvakten patruljerer aktuelt farvann i kriminalitetsforebyggende øyemed. Videre kan politiet anmode Kystvakten om bistand til å foreta personkontroll, ettersøkning og pågripelse. Avtalen redegjør også nærmere for prosedyrene for politiets anmodning om bistand fra Kystvakten. Kystvakten og Politidirektoratet skal regelmessig evaluere samarbeidet.

 

Fra link økokrim/smånytt

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte et rungende Nei.

 

Og det gjorde jeg ut fra prinsippielle hensyn.

 

I et samfunn som er i sånn noenlunde harmoni, er det nok ikke noe problem at militære soldater benyttes til å overvåke og kontrollere nasjonens borgere.

 

Men det kryr av eksempler i andre land, og også fra Norges historie, som viser at dette slett ikke er greit.

 

Jeg er blant de første til å berømme Kystvakta for den meget god jobben de bidrar med for sjøsikkerheten i våre farvann.

 

Men dette mener jeg utelukkende er en konsekvens av de store ressurser de blir tilført, og ikke et resultat av deres militære tilknytning (snarere tvert i mot).

 

Ressursene som tilføres Kystvakta over forsvarsbudsjettet burde vært gitt til en sivil kystvakt, som omfattet politiets og tollvesenets båttjeneste, og annen statlig finansiert operativ sjøsikkerhetstjeneste.

 

En slik kystvakt, med hvitmalte båter, ville bli oppfattet som å ha vesentlig mye større integritet, både overfor fritidsbåtfolket og overfor russiske fiskere i omstridt farvann i nordområdene.

 

Jeg tror ikke at forsvarsevnen vår ville lide heller. En sivil kystvakt vil selvsagt bli stilt til full disposisjon for de militære myndigheter når det er påkrevd i en krisesituasjon.

Link to post
Share on other sites

Fint med litt fakta fra Krisida Magdi og jeg tviler ikke på at Kystvakten patruljerer i beste mening, men det som vel skurrer er når jeg ( i jakten på båter uten redningvest) kommer i samme kategori som russiske fabrikktrålere og slemme narkosmuglere i speedbåter.

Mareritet må være hvis junior ringer fra krigskipet og opplyser at han og jolle er konfiskert fordi han uforvarende gikk i land på en måkeøy (les: dårlig merket naturrreservat.)

 

Å bruke et svært krigssskip for å sjekke om jeg tok en pils eller to er bare ikke formålstjenelig. Illustrerende nok turte tilsynelatende ikke det svære skipet å gå innaskjærs i sommer.... Den lå i timesvis å duvet betryggende langt ute på dypt vann, mens lettbåten jobbet innaskjærs. Hva er drivstofflkostnadene for det svære skipet ? Kunne ikke heller disse midlene overføres til sivile etater som har båter med hensiktsmessig størrelse ?

 

Det er populert å passe på båtlivet i Ytre Oslo-fjord. Fra før er tollvesenet, politiet, redningselskapet, Røde kors, og Telonor (Sjøassistanse) og sikkert flere på plass. Alle er direkte eller indirekte hel eller delfinanseiert av våre skattepenger. Er det da formålstjenelig å i tilegg sette in krigskip i dette begrensede havpartiet. Flere kokker..mere søl....det er mange båter i Oslofjorden men det trengs da ikke så mange organisasjoner till for å redde og straffe oss.

 

Hvis marinen absolutt må være i kystområdet bør de organisere havområdet som et fotballlag å fordele oppgavene på "banen" ( er det "soneforsvar" det kalles?). I "spiss" utenfor færden kan kystvakten sjekke narkosmuglere fra danmark, mennesesmuglere og trålere. På venstre ving (syd for hvaler) kan tollvesenet passe på trafikken trafikken fra Sverige, så får heller politi og redningselskap kontrolere og redde oss fra Struten og inn til Oslo.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel aldri kystvaktens fartøyer blitt benevnt krigsskip i seriøse sammenhenger. Flesteparten er ordinære fiskefartøyer eller offshore fartøyer leid inn på åremål. At fargen gjør de til "krigsskip" er litt for drøyt. (og ja, de har fått montert en manuell håndsveivet boforskanon for å skyte kalde granater i skutesiden på fiskefartøyer eller noe slikt, men det er vel også det den er egnet til......)

Oso

Link to post
Share on other sites

Bruken av kystvakten til å bistå tollvesnet i avdekke kriminalitet er god utbyttelse av ressurser etter mitt syn, samt foreta fiskerioppsyn. Det var vel derfor kystkvakten var så synlig som den var. Kystvakten får på denne båten trimmet organisasjonen sin på en utmerket måte, og samarbeidet mellom flere etater blir forbedret...

:yesnod::yesnod: Kunne ikke uttrykt meg bedre selv.

 

Ser ikke problemet enkelte her inne gir uttrykk for mhht de absulutt skal kontroleres av politi og ikke forsvaret. Vi hyler hele tiden på manglende kontroller / synlighet fra Politiet's side og når forsvaret som har begrenset politimyndighet viser seg, hyler vi om " overgrep "....... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vi hyler hele tiden på manglende kontroller / synlighet fra Politiet's side og når forsvaret som har

 

Jeg synes tvert i mot at politiet er mer enn nok synelig på dagtid i fellesferien på jakt etter alkohol, redningvester, 7 knop og feilplasserte garn. I valget mellom to onder vil jeg dog heller at politiet skal snoke rundt enn at marinen skal inta skjærgården.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel aldri kystvaktens fartøyer blitt benevnt krigsskip i seriøse sammenhenger. Flesteparten er ordinære fiskefartøyer eller offshore fartøyer leid inn på åremål. At fargen gjør de til "krigsskip" er litt for drøyt. (og ja, de har fått montert en manuell håndsveivet boforskanon for å skyte kalde granater i skutesiden på fiskefartøyer eller noe slikt, men det er vel også det den er egnet til......)

 

Der tar du feil, ooma.

 

Det som betyr noe, er om skipet er under militær kommando, om det er bevæpnet, og om det er bemannet av (vernepliktige) soldater.

 

Det er den store feilen i Norge, at kystvakta dessverre må svare Ja på alle disse spørsmålene.

 

Dessuten er det slik at fargen også gjør skipet til et "krigsskip". På samme vis som en mann i militærets uniform er en soldat.

 

Raid med uniformerte soldater og uniformerte militære skip rettet mot sivilbefolkningen er betenkelig. Det har vi sett mye av i skjærgården vår i det siste.

 

Kystvakta burde vært organisert slik som man har organisert den i andre vestlige demokratier, og ikke slik som i militariserte land hvor militæret først og fremst har en innenrikspolitisk funksjon.

Link to post
Share on other sites

Enig i det prinsippielle at militærmakt ikke skal brukes på sivile, men i.o.m. det finnes for lite penger (les: budsjett) til politiet, kommer denne snikinnføringen inn i bildet.

 

Det kan også nevnes at hverken Politiforbundet eller Militære Samfunn heller ikke er så begeistret for dette.

 

Men at det vil bli flere politioppgaver som blir outsourcet vil vi nok se i fremtiden. Det som diskuters seriøst nå er bl.a. fangetransporter og oppsynsmenn i skjærgården. Allerede nå har jo oppsynsmennene i fjellet begrenset politimyndighet (og respekt: jfr. ulovlig snescooterkjøring).

 

(Det landet som har høyest politidekning pr. innbygger i Skandinavia er Finland. Grunnen til det er at de har delegert mye mer av politioppgavene).

 

Et annet aspekt i denne gjerrigheten fra politikerene er at andre instanser kommer i konflikt med politiets ønske om bistand til rene politioppgaver fra f.eks. brannvesenet, redningstjenesten og også sivile.

 

Forøvrig vil nok pollen bli noe skjev da det sikkert er mange som ikke vil bli kontrollert av noen som helst.

 

Så spørsmålstillingen burde vært om det var OK å bli kontrollert av Kystvakten istedenfor Politiet.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg har uttrykt meg om dette før.

Polititjenestemenn og Tolltjenestemenn er velkommen ombord når som helst.

Blir jeg bordet av militære mannskaper vil de få utvedig beskjed om at de er høyst uvelkomne.

Man bruker ikke militære mannskaper mot egen befolkning.

Det er i Burma man gjør slikt.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke det store problemet at Kystvakta stopper oss like over grensa. Når vi trenger dem av sikkerhetshensyn er de gode å ha. Kystvakta ser svært militæraktig ut med sine marinefarger på fartøyene.

De bruker sikkert sunn fornuft og en fast prosedyre når de bodrer et fritidsfartøy.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Stusser litt på dette med "begrenset politimyndighet"? Har hatt nærkontakt med kontrollører som har hatt et kystvaktfartøy som "moderskip" flere ganger denne sommeren, uten selv å bli kontrollert. I begge de tilfellene jeg har sett hvem som har vært ombord i lettbåten, har mannskapet her bestått av en båtfører jeg ikke kjente, sannsynligvis kystvaktpersonell, og en lokal polititjenestemann.

 

I et tilfelle var det promillekontroll, en båtfører ble da bøtelagt, og dette ble nevnt i mandagens lokalavis under "utdrag fra politiloggen".

 

I det andre tilfelle lette de etter umerkede garn. De garnene de beslagla dukket opp i politiets bakgård på mandag, og vedkommende som var eier av garnene, måtte henvende seg til politiet for å få dem utlevert.

 

Min mening er at det er meget fornuftig ressursbruk at kystvakten brukes for å bringe politiet ut på vannet på denne måten, så lenge vi har den organiseringen vi har nå

 

Tidligere har noen her på BP (i forbindelse med bråket i NSSR) tatt til orde for en omorganisering av alle kysttjenester etter modell av US Coast Guard, som etter det jeg forstår er en statlig, ikke-militær rednings- og oppsynsmyndighet. Dette har jeg veldig sansen for, men det er nok ikke gjort i en håndvending å få til i Norge.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...